EESTI ELU

Reformierakond: vasakpoolsed tõstavad makse

FOTO: https://www.reform.ee/uudised/vasakpoolsed-tostavad-makse

Vasakvalitsuse poolt välja käidud maksumuudatused on eeskätt halb sõnum Eesti tööinimesele, kelle maksukoormus tõuseb. Samuti on selge, et IRL on enam vähem kõigist oma senistest maksupoliitilistest põhimõtetest loobunud, leiab riigikogu rahanduskomisjoni esimees Remo Holsmer.

“Ma ei imesta, et läbirääkimised nii libedalt läksid, sest kolmel parteil ei paista  tähtsaimas maksupoliitika valdkonnas mingeid ideoloogilisi lahknevusi. Mis sa ühe partei sees ikka nii väga vaidled," märkis Holsmer.

"Vasakkoalitsiooni täna välja käidud maksupaketis majandust ja ettevõtlust elavdavaid ettepanekuid pole. Samuti võib jätta hüvasti Eesti lihtsa ja läbipaistva maksusüsteemiga. Lisaks puudub selge visioon, mis on muudatuste eesmärk," ütles Holsmer.

"Tööjõumakse tõstetakse, sest sotsiaalmaksu langetus jäetakse ära. Astmeline tulumaks tuleb, kuigi seda seletatakse keeruliste süsteemimuudatuste kaudu. Sõnum ei ole rõõmustav - soodustatakse madalate palkade lõksu jäämist ning pärsitakse töökust ja edukust. Tulevikus napilt üle keskmise teeniv inimene hakkab rohkem maksma, nende inimesed hulka hakkavad mõne aasta pärast kuuluma ka õpetajad, kellele lubatakse 120% keskmisest palgast," lausus Holsmer.

"Kehtestatakse vähemalt 3 uut maksu – pangamaks, automaks, suhkrumaks. Ei soovi küll sildistada, aga nii suurt hulka uusi makse pole vist Eesti Vabariigi ajaloos ükski valitsus välja pakkunud. Pangalõivu maksavad lõpuks kinni Eesti inimesed ning Eesti konkurentsivõime saab selles sektoris oluliselt kahjustatud," sõnas Holsmer.

Rahanduskomisjoni esimehe sõnul on kõik need sammud on enamuses risti vastupidised senisele maksupoliitikale, mis soosisid töökohtade loomist ning tööjõumaksude vähendamist.

"Sotside idee üürimajade ehitamiseks saab uue dimensiooni - täna selgus, et investeeringuteks võetav laen suunatakse muuhulgas just nende ehitamisse. Esiteks on üürimajade idee ebamõistlik, aga veelgi absurdsem on neid ehitada laenuraha eest," ütles Holsmer.

"Lugedes välja käidud ettepanekuid, siis Reformierakond tervitab toetust meie plaanile vähendada dividendi maksumäära pidevalt kasumit jaotatavatele ettevõtetele. Eestis on dividendi maksumäär kõrgem kui naabritel ning seetõttu võiks kehtestada neile ettevõtetele soodsama 12% maksumäära. Sama idee pakkus välja peaminister Taavi Rõivase kokku kutsutud majandusarengu töögrupp," lisas Holsmer.

Täiskasvanud ei mõista helkuri tähtsust

FOTO: VT

Aasta pimedaim periood muudab jalakäijad, ratturid, emad kärudega ja kelkudel hullavad lapsed autojuhtidele nähtamatuks ka tänavavalgustuse olemasolul. Turvaliseks liiklemiseks peab iga inimese südameasjaks olema helkuri kandmine.  

Sügise saabudes sagenevates liiklusõnnetustes viga saanud jalakäijate puhul tuleb pahatihti välja tõsiasi, kus inimene ei olnud enda nähtavaks tegemiseks kandnud helkurit. Oht ei varitse liiklejat üksnes pimedal asulavälisel teel, vaid ka ülekäigurajal, teepervel bussi oodates ning jalgrattaga liigeldes.

Helkurita liikleja ei jäta autojuhile aega reageerimiseks

„Lapsed teavad, et helkur on vajalik, küll aga näitab statistika, et just täiskasvanud on need, kes helkuri tähtsust unustama kipuvad või ei mõista selle olulisust. Need, kes ei ole ise autoroolis olles kogenud seda, kuidas eikuskilt ilmub teeservale must kogu, ei oska ka vast aimata, et tegelikult ei ole tumedasse riietatud ja helkurita inimene tõesti autojuhile nähtav. Lisaks muudavad nähtavuse halvaks peegeldav teekate ja teiste liiklejate pimestavad tuled,“ rääkis Seesami varakindlustuse tootejuht Dagmar Gilden isiklikust kogemusest.

Pimedal ajal muutub inimene halvasti nähtavaks ka tänavavalgustuse olemasolul. Ülekäigurajale uljalt astuva inimese märkamine on keeruline, veel võimatum on näha inimest, kes kõnnib teepervel talvele kohaselt tumedasse riietunult. Helkurita liikuv inimene muutub lähitulede valguses autojuhile nähtavaks alles 30 meetri kauguselt, helkurikandja on aga autojuhile nähtav juba 120 meetri kauguselt, mis jätab piisavalt aega reageerimiseks ja ohutuks möödasõiduks.

„Arvestades helkurita liikleva inimese nähtavust, ei ole autojuhil ka parima tahtmise juures võimalik näha üleni musta riietunud lapsukest, kes põõsaste vahelt teele tormab. Või hääletajaid, kes maantee ääres, lootuses end paremini nähtavaks teha, peaaegu teele astuvad. Samamoodi ei paista autojuhile vankrid, mis emade ees ülekäigurajale ilmuvad,“ kirjeldas Gilden ohtlikke olukordi.

Helkur peab olema ka autojuhil

Kindlustusspetsialistile valmistavad muret ka jalgratturid, kes võitlevad ruumi pärast halva oluga teedel ega tee end nähtavaks. „Kui õnnetus toimub ratturi süül, siis võivad teda oodata lisaks kehavigastustele ka teise õnnetuses osalenu kahjud.“

Helkuri mittekandmisel on Gildeni sõnul mitmeid põhjuseid – mõni peab seda koledaks, teine jälle mitte piisavalt vajalikuks, kolmas on helkiva elupäästja kaotanud ning lükkab uue soetamist edasi. „Helkur ei ole kole ja selle kandmine ei peaks olema häbiasi ka täiskasvanud liiklejale. Kui helkur on kaduma läinud, siis tuleb see kärmelt asendada ja ajal, mil helkurit meid kaitsmas pole, tuleb jalakäijal teha enda turvalisuseks kõik, mis võimalik – kõndida vastassuunas, teed ületades veenduda, et autojuht on liiklejat märganud ning jõuab ka peatuda. Helkur on elulise tähtsusega – sõna otseses mõttes,“ toonitas Gilden.

 Kindlustaja paneb ka autojuhtide südamele kanda helkurit, sest kunagi ei tea, millal on vaja autost väljuda ja mõni samm liikluses jalgsi teha.

„Ohutu liikluskeskkond ja turvaline kodutee peaksid olema iga liikleja südameasjaks. Üle Eesti rajatakse helkuripuid ja – väravaid, politsei jagab tasuta helkureid, poest on võimalik soetada mitmeid erinevaid helendavaid elupäästjaid ning fantaasia ei sea piiranguid valmistada ise üks vahva helkur - põhjuseid helkuri mitte kandmiseks ei ole!“

Autojuhi 5 abilist talvistes oludes sõitmiseks

Pilt on illustratiivne FOTO: Võrumaa Teataja

Ootamatult saabunud talvise liiklusega hakkamasaamiseks ei piisa vaid suverehvide väljavahetamisest. Selleks, et ka lumiste ja jäiste oludega auto aknast välja näha ning käreda pakasega parklasse või teeservale seisma ei peaks jääma, tasub enda sõiduk kiiresti järgnevateks talvekuudeks ette valmistada. Pole olemas kehva ilma, on vaid ebapiisav sõidu- ja ohutusvarustus!

Kaup24 turundusjuht Rauno Kristjan toob esile sügistalvised populaarsemad autohooldusvahendid, mida Eesti e-poe külastajad viimastel nädalatel lisaks talverehvidele tellinud on, et sõiduk talvisteks oludeks valmis oleks.

1. Enne sõitma alustamist veendu, et sõiduki aknad on puhtad ja nähtavus hea

Selle asemel, et parkimiskella või krediitkaardiga lumist autoakent puhastada, tasub autosse muretseda korralik jääkaabits, mis võimaldab eemaldada nii kergema lume kui ka tugevama jää.

“Sõidukijuhtidel on võimalik valida endale sobib jää- ja lumekraabits, et kiiresti ja hõlpsasti autoklaasid puhastada ning lumekiht ka auto katuselt maha pühkida – vaid nii on liiklemine ohutum, sest juhi nähtavus pole piiratud,” rõhutas Kaup24 turundusjuht, tuues esile, et populaarne toode on n-ö kaks ühes hari-jääkraabits, mis muudab auto puhastamise kiireks ja mugavaks. “Lumekartlikumad inimesed saavad soetada ka jääkraabitsa-kinda ühes, et hoida kindaid märjaks saamast,” tõi Rauno Kristjan esile. Ta rõhutas, et külmemate ilmadega ei tee halba ka jääsulataja olemasolu, mida saab spreist akendele pritsida.

2. Uste ja lukkude avamiseks varu sõidukisse ka lukuõli

“Lukuõli ja silikoonõli on spetsiaalselt ette nähtud jää sulatamiseks, puhastamiseks ja lukkude määrimiseks ekstreemsetes ilmastikutingimustes. Eesti oludes, kus soe ja külm ilm vahelduvad, on autolukud ja tihendid altid jäätuma, mistõttu tasuks need külmade ilmade saabumise eel ära õlitada,” tõi Kristjan esile, rõhutades, et kuigi neid tooteid on harjutud pigem soetama tanklatest või autokauplustest, siis on viimase kuu jooksul ka e-poest autoõlide tellijate arv hüppeliselt kasvanud.

3. Krokodillid autosse või akulaadija garaaži!

Kui tegemist pole tuttuue autoga või pole äsja vahetatud akut, tasub sõiduki pagasiruumi soetada süütejuhtmete komplekt ehk rahvakeeli krokodillid, mis tagavad, et ka külma öö järel saab autoga sõitma asuda. “Viimastel aastatel eelistatakse pigem spetsiaalses pakendis süütejuhtmete komplekte, et juhtmete sõlmeminemist vältida ning neid kompaktselt hoiustada,” tõi Kristjan esile tarbijate eelistusi. “Juhtmete kõrval soetatakse ka spetsiaalset akulaadijat, millega saab auto akule särtsu anda ka ilma teise auto olemasoluta,” selgitas Kaup24 turundusjuht.

4. Lumistele teedele suundudes olgu köis või tross autos

Talveperioodil võiks sõidukis olla varuks ka köis või tross, millest võib abi olla nii endal kui ka mõnel tee ääres seisval juhil. "Köit valides tuleks arvestada sellega, et see taluks vähemalt 3-tonnist raskust," tõi esile Kaup24 esindaja ning lisas, et trossi maksumus sõltub selle tugevusest ehk üldjuhul on võimalik väikeauto pukseerimiseks tellida tross juba vaid paari euroga, kuid suuremate sõidukite vedamiseks tasuks investeerida paarkümmend eurot maksvasse trossi, mille kandevõime on suurem.

5. Salong kuivaks ning iste soojaks

Selleks, et vältida niiskuse kondenseerumist autos, tasub hankida autosse ionisaator, mis neelab liigset niiskust ning aitab hoida nii aknaid sisemisest jäätumisest kui ka niiskeid automatte külmumisest. “Külmakartlikumad autoomanikud, kelle autoistmetel pole automaatset soojendust, on leidnud hea alternatiivi ka istmesoojenduskatte näol, mille saab mugavalt nii juhi- kui kõrvasõitja istmele lisada, et selg soojas hoida,” tõi Kristjan esile, rõhutades, et nii mõnelgi juhul kasutatakse autoistme soojendajat ka tubastes oludes, eriti kui sel on massaaži lisafunktsioon.


 


 

LOE VEEL


 


 


 


 

  

 

20 PÄEVA ENIMLOETUD