EESTI ELU

Uuring: kaks kolmandikku Eesti lapsevanematest ei tea, mida nende lapsed internetis teevad

Rahvusvaheline uuringufirma Norstat viis läbi küsitluse, mille kohaselt kasutab 83 protsenti 9–14-aastastest Eesti lastest iga päev internetti ning nende enda hinnangul ei tea enam kui kaks kolmandikku vanematest, mida nad seal teevad.

Tele2 tellimusel läbiviidud uuringust selgus, et 96 protsendil Eesti lastest vanuses 9-14 on oma mobiiltelefon, 43 protsenti kasutas isiklikku tahvel- ja 42 protsenti tavaarvutit. Kõige rohkem mängivad lapsed internetis mänge ja vaatavad filme ning kõige populaarsem veebileht, kus aega veedetakse on Youtube.

Tele2 klienditeenindusdirektori Sirli Seliovi sõnul on telefoni ja arvuti kasutamine kaasaegne vaste kirjaoskusele. “Internetis veedetakse päevas tunde, aga lapsed ei ole tihti võimalikest ohtudest teadlikud. Enam ei hiili kommionu ilmtingimata ligi mänguplatsil, vaid näiteks sotsiaalmeedias,” lisas Seliov.

86 protsenti küsitluses osalenud lastest olid interneti kasutamise ohtudest rääkinud oma vanematega ning 73 protsenti suhtles sellest koolis õpetajaga. Samas vaid 57 protsendil lastest olid interneti kasutamiseks mingid kodused reeglid.

Sirli Seliovi sõnul vanemad küll üritavad lastega internetiohtudest  rääkida, kuid tegelikult puudub kontroll. “Vanemad teevad kohustusliku vestluse ära, kuid sisuliselt tegutsevad lapsed edasi omapäi. Uuringust selgus, et 69 protsenti lastest ise hindas, et nende vanemad teavad vähe või üldse mitte nende internetikasutamisest,” lisas Seliov.

“Internetis endas liigub uskumatult palju materjali, kus lapsi ära kasutatakse ja vanemate enda teadlikkus internetiohtudest on madal. Koostöös Interpoliga blokeerib Tele2 oma võrgus iga kuu pool miljonit korda sellist materjali sisaldavaid veebilehti,” lisas Seliov.

  1. aasta juunis läbiviidud uuringus osales 525 9–14-aastast last Eestist. Sarnased uuringud viidi läbi ka Lätis, Leedus ja Rootsis.

5 asja, mida peaks kohe peale uue telefoni ostmist tegema

pixabay

Nutitelefonis on hulk funktsioone, mis teevad meie elu lihtsamaks ja aitavad aega kokku hoida. Ekspert annab nõu, millised toimingud saab pärast uue telefoni soetamist kohe automatiseerida.

Tele2 tootedirektori Katrin Aroni sõnul on meil kõigil vähe aega ja seda pole mõtet raisata sellistele tegevustele, mis võiksid käia automaatselt. „Näiteks vanade fotode kustutamine ja varundamine, telefoni vaigistamine ja hääle sisselülitamine, korraga kõigile sotsiaalmeedia kontodele postitamine jne,“ tõi Aron näiteid. Tootedirektor toob välja viis automatiseerimisviisi, mille saab seadistada kiiresti ja tasuta kohe, kui olete soetanud uue iPhone’i või Androidi seadme.

1. Fotode ja videote varundamine ning ruumi tühjendamine

Suhteliselt lihtsa varunduslahenduse seadistamine säästab teid edaspidi automaatselt tülikatest salvestusruumi lõppemise teadetest. Kui teil on iPhone, tasub kulutada kord kuus veidi raha oma iCloudi salvestusruumi mahu suurendamisele ning seejärel kõik fotod ja videod sinna varundada. Selleks avaga seadetes jaotis Photos, veenduge, et suvand iCloud Photo Library on sisse lülitatud ja valige Optimize iPhone Storage. See tähendab, et piltide ja videote koopiad kustutatakse kohe, kui need on pilve jõudnud ning vajaduse korral saate need tagasi sünkroniseerida.

Google Photos on Androidi seadmetele vaikimisi installitud ja saadaval ka iOSi jaoks. Kui teile sobib, et fotode ja videote suurust vähendatakse, maksimaalne suurus on 16 MP ja 1080p, siis talletatakse kõik tasuta. Avage rakenduste menüü ja valige Settings (Seaded), et saaksite kontrollida, kas kõik pildid ja videod varundatakse. Nüüd valige rakenduste menüüst Free up space (Vabasta ruumi) ning Google Photos saab kustutada kõik juba veebi üle kantud piltide ja videote koopiad. Algsuuruses failide varundamisel kehtib kuutasu.

2. Telefoni lukust vabastamine, kui olete kodus (ainult Androidil)

Telefoni lukustamine oma andmete kaitsmiseks on tähtis, aga kodus olles võib lisaturvalisus olla pigem tülikas. Androidi seadmetel on olemas sisseehitatud tööriistad, mis teevad selle automaatseks: avage seaded, valige Security (Turvalisus) ja seejärel Smart Lock, et näha saadaolevaid võimalusi. Seejärel valige Trusted Places (Usaldusväärsed kohad) ja saate kaardil määrata konkreetse piirkonna, kus telefon lülitab ekraaniluku automaatselt välja. Kohe, kui telefon sellest piirkonnast välja viiakse, lülitub lukustus uuesti sisse. Võite valida ka Trusted Devices (Usaldusväärsed seadmed), mis lülitab ekraaniluku automaatselt välja, kui telefon on ühendatud mõne kindla seadmega Bluetooth’i abil, nagu kodune Echo või auto stereosüsteem. Kasutage neid funktsioone, kui usaldate 100% inimesi, kellega koos viibite.

3. Hõivatud oleku aegade seadmine

Nii iOSil kui ka Androidil on olemas sisseehitatud tööriistad hõivatud oleku aegade automaatseks haldamiseks – telefon lülitab end hääletule režiimile näiteks koosolekuteks ja öösel. iOSi korral avage Settings ja valige Do Not Disturb. Lülitage see funktsioon sisse ja valige samast menüüst Scheduled, kust saate valida oma vaikse aja. Kui koputate ajakaval, mis paikneb selle all, saate seada oma vaikse aja. Sealt samast saate määrata, kas automaatne vaigistusfunktsioon hakkab tööle alati või ainult siis, kui telefon on lukus. Eraldi saab määrata ka kontakte, kelle kõned tulevad alati läbi.

Androidi telefonidel on võimalusi rohkem – alustamiseks avage seaded, seejärel valige Sound (Heli) ja Do not disturb (Mitte segada). Vaikimisi saate kasutada nädalalõpu, argipäeva õhtu ja ürituste seadeid, aga teil on võimalik lisada omale meelepärased reeglid või muuta Androidi pakutavaid valikuid. Näiteks valige Weeknight (Argipäeva õhtu) ning määrake algus- ja lõppaeg ning nädalapäevad, mil automaatne vaigistaja peab tööle hakkama.

4. Korraga kõigile oma sotsiaalmeedia kontodele postitamine

Keskmiselt on inimesel kolm kuni neli sotsiaalmeedia kontot, kui postitada nii Facebooki, Twitterisse kui ka Instagrami sama sisu, siis tasub see töö automatiseerida. Aktiivsele sotsiaalmeediakasutajale on ristpostitamise lihtsustamiseks tehtud rakendused, nagu Buffer, IFTTT ja Flow, mille abil on lihtne hallata erinevate sotsiaalmeediakanalite postitusi.

5. Ühe nupuvajutusega koju

Nii iOSi kui ka Androidi telefonid saab seadistada nii, et saate ühe nupuvajutusega koju jõudmise juhised. iOSi korral peate alla laadima ja installima Workflow' rakenduse. Kui olete rakenduse avanud, siis valige Create Workflow ja Today Widget. Seejärel valige Actions ja Street Address ning sisestage oma kodune aadress. Kui see on tehtud, valige uuesti Actions ja vedage sõrmega valikul Show Directions, kust saate valida oma lemmiku kaardirakenduse ja transpordiliigi. Seejärel vajutage Done. Androidi puhul vajutage avakuva mistahes tühjal kohal ja hoidke sõrm paigal, valige Widgets (Vidinad) ning seejärel valige pealkirja (Google) Maps alt valik Directions (Juhised). Lohistage see ikoon mõnel oma avakuval tühjale kohale, sisestage sihtkohaks oma kodune aadress ja eelistatud transpordiliik. Pärast seda vajutage Save (Salvesta). Kui vidinal koputate, saate kohe koju jõudmise juhised.

Mida teha, kui nutiseade kukub maha või satub pesumasinasse?

Telefon ei ole teadupärast ammu enam ainult helistamiseks, vaid asendab väga paljudel ka arvutit, äratuskella, muusikamängijat, fotoaparaati, raamatut või kaarti. Sagedasem kasutamine kasvatab ka seadme purunemise ja õnnetuste juhtumise tõenäosust. Elisa tooteturunduse osakonna juht Mailiis Ploomann reastas kooli- ja kontorihooaja alguses sagedasemad nutitelefonide õnnetused ning esmased käitumisjuhised probleemi lahendamiseks.
 
Kukub maha
 
Kõige levinum telefonidega seotud õnnetus on mahakukkumine taskust, käest, laualt või kotist. Üha sagedasemaks muutuvad just lastel ja noortel olukorrad, kus rahvarohketes kohtades pildistamisel, mängimisel või sõnumite saatmisel keegi kogemata kätt müksab ning telefon seetõttu maha kukub ja puruneb. Seega tasuks ühistransporti sisenemisel, kauplustes, söögikohtades ja tänaval hoida telefon siiski turvaliselt kotis või taskus. 
Kui seade kukub maha, siis lihtsamatel juhtudel läheb katki vaid ekraaniklaas. Mõranenud klaasiga on tihtipeale võimalik telefoni ka edasi kasutada, kuid siiski on tungivalt soovitav see kiiremas korras lasta välja vahetada. Kuigi mõranenud klaas võib esmapilgul tunduda vaid esteetilise probleemina, siis tegelikkuses on see ohtlik. Klaasipuru või peened klaasiosakesed võivad sattuda nahale ning samuti ei vasta purunenud klaasiga seade ka kiirgus-ohutuse nõuetele. Klaasi küljes on ka antenn, mis võib saada klaasi purunedes kahjustada ning seetõttu halveneb ka levitundlikkus. 
 
Kui aga katki läheb telefoni sisu, siis on tegu juba suurema murega. Kindlasti ei ole mõistlik püüda ise telefoni lahti võtta või viga tuvastada. Esmane käik peaks olema telefoni hooldus- või esindussalongi, kus hinnatakse edasine remondivõimalus, aeg ja ka hind. Elisa pakub selleks ajaks oma klientidele ka asendustelefoni võimalust. Lisaks on näiteks pealinlastel võimalik kasutada kiirhooldust Fonum, mis levinud seadmed suudab tunni jooksul töökorda teha. Veelgi parem on aga ennetada kõiki õnnetuse tagajärgi ja teha kohe telefoni soetamise hetkel nutikindlustus. 
 
Saab märjaks
 
Elisa poolt kogutud andmetest selgub, et teine kõige sagedamini ette tulev olukord on telefoni märjaks saamine. Mõnikord läheb telefoni lähedal ümber veeklaas, sageli tuleb ette ka seadme kukkumist kraanikaussi, vanni või tualettpotti ning suvel ka veekogudesse. Harvad pole ka juhtumid, mil telefon rändab püksitaskus pesumasinasse.
 
Sellises olukorras on esmatähtis kiire reageerimine. Mida kauem on telefon märg, seda suurem on tõenäosus, et niiskus pääseb seadmesse sisse ning hakkab kahjustama sisekomponente. Seega kõigepealt tuleks telefon võimalikult kiiresti veest välja võtta ning see ära kuivatada. 
 
Järgmiseks tuleks telefon välja lülitada ning võimalusel ka lahti võtta. Mõnede seadmete puhul on veel võimalik tagakaas lahti teha ning aku ja SIM-kaart välja võtta. See aitab vältida sisemiste osade kahjustada saamist ning ka paremini seadet seestpoolt kuivatada. 
 
Rusikareeglina tuleks telefon asetada sooja ning kuiva kohta, mis aitab niiskusest kiiremini lahti saada. Siin võib olla abiks ka teada trikk kasutada seadme kuivatamiseks riisi. Märjaks saanud telefon tuleb panna üleni kuivade keetmata riisiteradega anumasse ning lasta see seal seista vähemalt 24 tundi. Riis tõmbab endasse niiskuse, mis muidu pääseks telefoni korpusesse.
 
Kui telefon siiski pärast kuivamist ei käivitu, tuleks hooldus- või esindussalongis lasta hinnata selle remondivõimalust või ümbervahetamise vajadust. 
 
Kaob ära
 
Telefoni kadumine on just laste ja noorte hulgas kahjuks väga levinud. Jääb see siis sõbra juurde, mänguväljaku äärde või kohvikusse – igal juhul on vaja see üles leida. Selleks pakuvad nii Apple kui Goolge oma operatsioonisüsteeme kasutavate seadmete leidmiseks häid lahendusi.
 
Androidi puhul tuleks telefoni kadumisel külastada lehekülge android.com/find. Sellelt lehelt on võimalik sisse logida Google’i kasutajakontoga ning seejärel saab GPS-i abil näha, kus telefon asub. Lisaks saab panna telefoni helisema isegi vaikimisi režiimis ning kui telefon päriselt kadunud või kurjadesse kätesse langenud, see lukustada ja sisu täielikult kustutada. Chrome’i browseri kasutajate elu on tehtud eriti lihtsaks – kui oled kasutajakontoga sisse loginud, piisab vaid otsinguväljale sisestada /where-s my phone/ ja vajalik keskkond kuvatakse kasutajale.
 
Apple pakub oma seadmete jaoks sarnast lahendust. Find My iPhone rakendus töötab sisuliselt sama põhimõttega. Kui telefon kaob, lubab rakendus seda teisest seadmest GPS-i abil leida. See toimib näiteks ka iPadi või Apple Watchi leidmiseks. Lisaks on võimalik telefon lukustada või sellel olev sisu kaugelt kustutada.
 
Kindlustus
 
Kõigi mainitud juhtude puhul tasub meeles pidada, et kahjuks ettevaatus ega ka loodud rakendused ei pruugi alati olla õnnetuste ennetamiseks või lahendamiseks piisavad. Kui telefon saab märjaks, siis ei pruugi selle kuivatamine ning kiire reageerimine alati aidata. Samuti maha kukkudes võib see siiski olla lootusetult katki või kadudes võib see olla varastatud ning seejärel on selle tagasisaamine palju keerulisem.
 
Seega tasub ühe lahendusena kaaluda kindlustuse sõlmimist oma nutiseadmele. Elisa ja If Kindlustuse koostöös pakutav nutikindlustus lubab kasutaja seadet kindlustada kõikide levinumate ootamatute kahjude vastu. Nii ei pea ka muretsema, et seadme purunemine või kadumine jätab augu rahakotti.

 


 

LOE VEEL


 


 


 


 

  

 

20 PÄEVA ENIMLOETUD