EESTI UUDISED BNS

Isikukaitsevahendite kasutamata jätmine tõi kaasa üle 60 tööõnnetuse

Sel aastal on juhtunud 64 tööõnnetust, mille on otseselt põhjustanud isikukaitsevahendite mittekasutamine.

Tööinspektsiooni teatel on juhtunud õnnetustest kolmandiku puhul põhjuseks olnud olukord, kus tööandja ei andnud ohtliku töö tegemiseks kaitsevahendeid.

Lääne inspektsioon tööinspektori Rein Nelise sõnul ei oska või ei taha töötajad sageli näha kaitsevahendi vajalikkust. "Arvatakse, et ega minuga ei juhtu. Alles siis, kui on juhtunud õnnetus või kuulmine hakkab ära kaduma, leitakse, et oleks pidanud ikka kasutama. Aga siis on tagantjärgi tarkusega tegemist," selgitas Nelis.

Järelevalve käigus on tööinspektsioon käesoleval aastal tuvastanud 113 isikukaitsevahendite mittekasutamisega seotud rikkumist.

Väga sage rikkumine on kaitseprillide mittekasutamine. "Samas ei tea me kunagi, millal näiteks ketaslõikuriga töötades võõrkeha silma lendab. See võib juhtuda iga hetk, aga võib ka täna mitte juhtuda. Sellele viimasele lootma jäädaksegi. Silma kahjustuse tagajärjel võime kaotada aga nägemise," rääkis Nelis.

Riik tahab suurendada reostustõrje võimekust merel

Siseministeeriumi kinnitusel peab reostustõrje võimekus merel suurenema, kuid see on võimalik vaid juhul, kui kõigil riigi laevastikel on vastav võimekus, kirjutab Postimees.

Läänemere piirkonna kaitse konventsiooni (HELCOM) järgi on Eestil kohustus omada võimekust teostada reostuse korjet 12 tunni jooksul 4,5 ruutkilomeetri suurusel alal, kuid Eesti riigilaevastiku ühendvõime on praegu 1,8 ruutkilomeetrit, toob siseministeerium välja kirjas majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile. Politsei- ja piirivalveametil on üks reostustõrjevõimekusega laev, veeteede ametil kaks laeva.

«Puudulik on ka reostustõrjele reageerimise kiirus, mis on seotud ebapiisava laevade arvuga,» teatas ministeerium. «HELCOM-i nõuete täitmine ja seega reostustõrjevõimekuse omamine on võimalik juhul, kui kõik riigi laevastikud omavad vastavat võimekust.» Ministeeriumi hinnangul on ebarealistlik loota, et politsei- ja piirivalveameti laevastik suudab üksi mainitud võimekuse tagada, kirjutab Postimees.

«Uute laevade soetamisel peaks võimaluse korral kindlasti kaaluma lisaks põhifunktsioonile reostustõrje võimekuse lisamist,» leiab siseministeerium, lisades, et ka uue jäälõhkuja soetamisel tuleks reostustõrjet arvesse võtta.

Siseministeeriumi migratsiooni- ja piirivalvepoliitika osakonna juhataja asetäitja piirivalveasjade alal Rando Kruusmaa selgitas ministeeriumi seisukohta: vaatamata reostustõrje võimekuse tõstmise hädavajalikkusele tuleb probleemile läheneda siiski teatava paindlikkusega.

Küsimusele, kas näiteks ka mereväe tulevastel laevadel peaks olema reostustõrje võimekus, vastas Kruusmaa, et enamik mereväes kasutatavaid eesmärgispetsiifilisi aluseid, näiteks Eesti puhul miinijahtijad, on oma ülesehituselt ja töö eripärasusest tulenevalt reostustõrjeks sobimatud. «Küll aga tulevaste abilaevade peale mõeldes peaks reostustõrje olema üks lisafunktsioonidest,» täiendas ta.

«Samas ei piirdu reostustõrje ainult tehnika olemasoluga, vaja on ka asjakohaseid teadmisi ja praktikat.» Ta lisas, et veeteede ameti uue hüdrograafialaeva Jakob Prei puhul oleks reostustõrje võimekuse olemasolu kindlasti viinud Eestit HELCOM-i miinimumnõuete täitmisele tunduvalt lähemale.

«Olukorda arvestades võib tõdeda, et HELCOM-i nõudeid on siseministeeriumil raske täita,» märkis Kruusmaa. «Kiri, mille saatsime majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile, peab ennekõike tulevikku silmas – kui kogu riigi laevastik võtab reostustõrjet prioriteedina, siis on HELCOM-i nõuded meie arvates saavutatavad.»

Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi avalike suhete nõunik Rasmus Ruuda kinnitas Postimehele, et ministeerium toetab seisukohta, et võimaluse korral tuleks soetada mitmeotstarbeline laev, kuna see suurendab kasutusvõimalusi ja tasuvust, eriti jäämurdmise vabal perioodil.«Samas on raske öelda, kas kõik riigile kuuluvad laevad saavad olema mitmeotstarbelised, kuna paljudel juhtudel ei ole see lihtsalt tehniliselt võimalik,» lisas ta. «Või on otstarbekas ühendada mingid muud funktsioonid.»

Veidi leevendab olukorda see, et suve teisel poolel võtab politsei- ja piirivalveamet kasutusele multifunktsionaalse laeva, mis tõstab riigi üldise reostustõrjevõimekuse 2,4 ruutkilomeetrile. Laev on võimeline tegutsema jäämurdjana, sellega saab lokaliseerida ja likvideerida õlireostust, liikuda keemiaõnnetuse piirkonnas ning kustutada tulekahjusid sadamas ja merel.

Teder kontrollib kütuse maksustamist Eesti-Vene piiril

Õiguskantsler Indrek Teder alustas menetlust kontrollimaks maksu- ja tolliameti tegevust Eesti idapiiril, kus nõutakse piiriülese kütuseveo lõpetamiseks paagis oleva kütuse deklareerimist ja sihtkohta jõudmiseks vajalikust suurematelt kogustelt aktsiisi maksmist, kirjutab Postimees.

Tederi sõnul on viimase kahe nädala jooksul tema poole pöördunud mitmed inimesed, keda häirib maksu- ja tolliameti tegevus Luhamaa ja Koidula piiripunktis. Nimelt küsitakse piiriületajatelt Eestisse sisenemisel nende sõidu sihtkoha ja kontrollitakse sõiduki paagis oleva kütuse kogust. Kui kütusepaagis on kütust rohkem, kui väidetavasse sihtkohta jõudmiseks tarvis, nõuab amet kütuse deklareerimist ja sellelt aktsiisi maksmist.

Teder kinnitas, et maksu- ja tolliametil on õigus nõuda maksu tasumist inimestelt, kes veavad kütust Venemaalt Eestisse regulaarselt ja ärilisel eesmärgil. Samas avaldas ta kahtlust, kas kütuse deklareerimist ja aktsiisi maksmist võib nõuda kõigilt ainult seetõttu, et nende auto paagis on rohkem kütust kui kojujõudmiseks vaja. Teder ei näe probleemi inimestega, kes vaid oma tarbeks aeg-ajalt üle piiri kütust toovad, kirjutab Postimees.

Teder juhtis tähelepanu, et ka Euroopa Liidu õigusaktid näevad aktsiisivabastuse ette sõiduki standardses paagis olevale kütusele, kui see on ostetud oma tarbeks ja kütuse toomine on juhuslikku laadi, ning Eestis ei tohiks sellest rangemad reeglid kehtida. Seetõttu võib aktsiisiseadus vajada tema hinnangul täpsustamist.

Teder leidis ka, et maksu- ja tolliameti tegevus ei pruugi olla hea halduse tavaga kooskõlas. «Vaadates avalduste ja ajakirjanduse põhjal maksu- ja tolliameti tegevust piiril, tekib kahtlus, et kütuse toomisega võideldakse tõesti kõigi meetmetega: määrates kümnest eurost väiksemaid maksusummasid või nõudes, et isikud deklareeriksid ka standardses paagis oleva omakasutuseks mõeldud kütuse; plommides kütusepaake ja korrutades ajakirjanduses, et jätkatakse seni, kuni igasugune kütuse toomine, ka oma tarbeks, on lõppenud,» ütles ta.

Tema hinnangul on Euroopa Liidu õigusest tulenevalt küsitav, kas Eesti ikka võib keelata juhusliku kütuseveo Venemaalt oma tarbeks. Samuti tekib tema sõnul küsimus, kas maksu- ja tolliameti jõuline menetlus on seaduslik ja kohane, kirjutab Postimees.

Enne lõpliku seisukoha kujundamist pöördus õiguskantsler reedel küsimustega rahandusminister Jürgen Ligi poole, kellelt ootab maksu- ja tolliameti tegevuse kohta selgitusi nelja nädala jooksul.

Jalgpalliliit: U-19 EM finaalturniiri külastas üle 46 000 huvilise

Tallinnas, Rakveres ja Haapsalus 3.-15. juulini peetud U-19 Euroopa meistrivõistluste finaalturniir osutus korraldajate hinnangul ülipopulaarseks - 15 kohtumist külastas 46 412 pealtvaatajat ehk keskmiselt 3094 huvilist mängu kohta.

Võrreldes varasemate U-19 EM-finaalturniiridega edestas Eesti publikuarvult muuhulgas Soomet (29 700), Norrat (28 091), Šveitsi (43 170), Tšehhit (45 484), Põhja-Iirimaad (19 464), Rumeeniat (22 000) ja Liechtensteini (20 510), teatas jalgpalliliit pühapäeval BNS-ile. Samas on publikuarvult olnud Eesti turniirist eespool Saksamaa (104 500), Ukraina (100 408), Austria (71 000) ja Poola (55 300).

"Et Eestis käis mänge vaatamas rohkem pealtvaatajaid kui meist palju suurema rahvaarvuga riikides, pälvis kõikide osalevate koondiste ja UEFA tunnustuse," märkis U-19 EM-finaalturniiri direktor Anne Rei. " Kõik koondised käisid ka mind isiklikult tänamas, väljendades suurt rahulolu meie väljakute kvaliteedi, hotelli, transpordikorralduse, vabatahtlike taseme ja publikuhulga üle."

"On märkimisväärne, et esmakordselt nii suurt rahvusvahelist turniiri korraldades on saadud niivõrd hästi hakkama. See on väga paljutõotav tulevikku silmas pidades ja korraldajaid võib eeskujuliku töö eest ainult õnnitleda," ütles Tallinnas viibinud UEFA rahvuskoondiste võistluste juht Lance Kelly usutluses Eesti Televisioonile.

Valmis esimene kogu Eestit läbiv matkatee

Riigimetsa majandamise keskus (RMK) avas pühapäeval 370 kilomeetri pikkuse kogu Eestit läbiva matkatee, mida on rajatud kümme aastat.

RMK juhatuse esimehe Aigar Kallase sõnul ühendati matkatee rajamise käigus olemasolevad rajalõigud ja loodi ka uusi. “Matkatee algab Lahemaa rahvuspargist, läbib kuut maakonda, kahte rahvusparki, üheksat kaitseala ja kolme riigimetsa puhkeala ning lõpeb Eesti-Läti piiripunktis Iklas,” ütles Kallas ja lisas, et Eestimaa on suhteliselt tasase maastikuga ja raja läbimine peaks olema igaühele füüsiliselt jõukohane.

RMK matkatee on tähistatud kilomeetripostide ja suunavate siltidega, mis teevad eksimise keeruliseks. Infotahvlid rajal annavad ülevaate metsamajandusest ja –pärandist, kultuurist ja puhkamisest. Täpseid rajakaarte ja -legende saab RMK looduskeskustest ja teabepunktidest, mida on üle Eesti 26.

“Traditsiooni järgi peab sillameister ikka esimesena purde ületama, mistõttu plaanin RMK esindajana kümne päeva jooksul koos reisikaaslastega kogu raja läbi seigelda,” ütles Aigar Kallas ja lisas, et esimesed matkajad kasutavad ööbimiseks samu võimalusi, mis kõigil eestimaalastel – teele jääb kokku 33 RMK tähistatud telkimisplatsi, metsamaja ja -onni.

Matkatee läbivad kümne päeva jooksul jalgsi, ratta, ATV, hobuse ja lodjaga täies ulatuses RMK juhatuse esimees Aigar Kallas, alpinist Alar Sikk, matkaekspert Tõnu Jürgenson, ultrasportlane Heleen Vennikas, arst Julia Ivanova ning filmi- ja fotomees Kristjan Kaljund. Raja erinevatel etappidel ühinevad ettevõtja ja rännumees Tiit Pruuli, näitleja Kadri Adamson, raadiohääl Kertu Jukkum, laulja Gerli Padar, Eesti Kontserdi direktor Jüri Leiten ja turundusjuht Katrin Klein, fotomees Jarek Jõepera, Statoili peadirektor Kai Realo, sõjaväelane Hannes Võrno, perearst Anneli Talvik ning ettevõtjad Tõnu Ehrpais ja Margit Härma.

RMK on metsaseadusega moodustatud riigitulundusasutus, mille põhiülesanne on riigimetsa säästlik ja efektiivne majandamine. RMK kasvatab metsauuendusmaterjali, korraldab metsatöid, viib läbi praktilisi looduskaitsetöid ja tegeleb metsa majandamise ja puidu müügiga. Lisaks loob RMK looduses liikumise ja metsapuhkuse võimalusi puhkealadel, viies Eesti rahvuspargis ning ligi 40 muul kaitsealal ja kujundab loodusteadlikkust. RMK majandada on 38 protsenti Eesti metsadest.

Erna retk jääb tänavu ära

Pea ligi kaks kümnendit toimunud ja rahvusvaheliselt suurt tunnustust võitnud Erna retke militaarvõistlus jääb tänavu ära ning korraldajad pole kindlad, kas see ka edaspidi toimub.

Erna Seltsi presidendi Meelis Rätsepa sõnul otsustasid korraldajad võtta tänavu mõtlemisaja, kuna seni tehtu on end ammendanud. "Sai selgeks, et pole mõtet korraldada võistlust, mis Eesti meeskondadele juba ülimalt tuttav on. Kus mõned meeskonnad teavad võistlustrassi iga mätast ja teerada ning esikümne võib varakult ette prognoosida," ütles Rätsep BNS-ile.

Tema sõnul otsustab korraldustoimkond aasta lõpuks, kas on mõtet jätkata sellise võistluse korraldamist või mitte. "Selge on see, et Utria dessandi võistlus jääb," lisas Rätsep.

Viimase Erna retke võistluse võitis mullu augustis Scouts-pataljoni meeskond, teiseks jäi Kirde kaitseringkonna võistkond ning kolmandaks Kaitseliidu Harju maleva esimene meeskond. Parima välisvõistkonnana tuli üheksandale kohale Soome kolmas võistkond. Vaid naistest koosnev vanglateenistuse võistkond saavutas 26. koha. Võistluse lõpetas 29 võistkonda, ainus katkestaja oli Šveitsi meeskond.

1993. aasta suvel läbisid huvilised taas Erna omaaegse luuregrupi teekonna ja moodustasid sõjalis-sportliku seltsi Erna. 1994. aastal alustati seltsi poolt võistluse Erna Retk korraldamisega mis hiljem sai maailma üheks pikemaks ja raskemaks militaarvõistluseks.


 


 


 


 


 


 

  

 

20 PÄEVA ENIMLOETUD