EESTI UUDISED BNS

Vene-Eesti piiril käivitub uus kahepoolne e-piirijärjekorra süsteem

Parandamaks oluliselt Venemaa ja Eesti vahelist piiriületust, võtab Venemaa laupäevast Kunichnaja Gora - Koidula piiripunktis kasutusele GoSwift e-piirijärjekorra süsteemi, mis võimaldab vältida piiril järjekordades seismist ja läbida nii Venemaa kui Eesti piiripunktid keskmiselt ühe tunniga.

GoSwifti Eesti poolse juhi Hannes Plinte sõnul on tegu esimese Venemaa ja Euroopa Liidu vahelise piiripunktiga, kus saab e-järjekorra alusel mõlemal suunal piiri ületada. Lähinädalatel liituvad kolmekuise e-piirijärjekorra süsteemi pilootprojektiga ka Shumilkino-Luhamaa ning Ivangorod-Narva piiripunktid.

„Täna on kindlasti ajalooline hetk, mida jälgitakse tähelepanelikult kogu Euroopas, mil esimeses Eesti ja Venemaa vahelises piiripunktis peaks kaduma kogu Euroopa ja Venemaa piiridel harjumuspärane vaatepilt kilomeetrite pikkustest piirijärjekordadest,“ selgitas Plinte.

Tema sõnul saab nüüdsest nii Eestist Venemaale kui ka Venemaalt Eestisse reisides ületada piiri ilma füüsilises järjekorras seismata. "See eeldab vaid oma sõiduki eelnevat registreerimist GoSwifti interneti kodulehel ja määratud ajaks piirile ilmumist. Süsteem käivitati tänu Venemaa riigiameti Rosgranitsa initsiatiivile ja sealsete ametnike ja juhtkonna abile. Rosgranitsa otsis piiriületajate elu mugavamaks tegemise vahendeid, sealt jõuti välja GoSwifti e-piirijärjekorra infosüsteemini. Nüüd pole Venemaalt Eestisse suundujatel enam vajadust maanteejärjekorras pikki tunde aega mõttetult surnuks lüüa ega bensuvedajatega järjekorras konkureerida,“ rääkis Plinte.

Tema sõnul puudutab e-järjekorrasüsteem nii sõiduautosid kui veokeid ja peaks oluliselt mugavdama äri- ja turismireisijate kahe riigi vahelist liikumist. „Tean isiklikult mitmeid soliidseid vene peresid, kes juba mõnda aega sellist piiriületuse võimalust ootasid, et saaks suvistel nädalalõppudel Pärnusse puhkama sõita ja taas esmaspäevaks tagasi tööle jõuda,“ rääkis Plinte.

Eesti Rahvusvaheliste Autovedajate Assotsiatsioon (ERAA) peasekretär Toivo Kuldkepp märkis, et GoSwifti e-järjekorra süsteem on praeguseks Eesti-Venemaa suunal toiminud juba aasta aega ja on ennast igati õigustanud. „Au meestele, kes on suutnud lahendada aastaid mureks olnud õudusolukorra, mida on telerist näinud ilmselt iga eestlane,“ rääkis ta.

Kuigi praegu on tegu vaid kolmekuise pilootprojektiga, avaldas Kuldkepp lootust, et süsteem jääb kehtima alatiseks. „Usun, et kui klientide rahulolu ametnikeni jõuab, veenduvad nad vajaduses süsteemiga jätkata,“ märkis ta.

Hannes Plinte sõnul pole välistatud, et esimestel nädalatel võib Venemaa piiril ette tulla üksikuid tõrkeid piiriületuse sujuvuses, sest ametnikele ja ületajatele on süsteem uus ja vajab harjumist. Seetõttu palub ta reisijatelt pikka meelt ja kannatlikkust. „Kui avasime sama süsteemi Eesti-Venemaa suunal eelmise aasta 1. augustil, siis kohtasime samuti tõrkeid, mis polnud peamiselt mitte infotehnoloogilised, vaid olid seotud inimeste töökorralduse muutusega.“ lausus ta. „Kuid 2-3 nädalaga võeti süsteem omaks ja hiljem pole probleeme ette tulnud. Küllap juhtub sama ka Venemaa poolel süsteemi juurutamisega.“

Aastas läbib Eesti ja Venemaa piiri kolmes piiripunktis üle 600 000 sõiduauto ja veoki.

GoSwift on e-piirijärjekorra infosüsteemi kaubamärk, mille taga seisavad Venemaa ja Eesti ettevõtted OÜ Girf ja OOO GoSwift.ru.

Riigikogu valmistub ESM-i põhjalikuks aruteluks

Riigikogu juhatus on seisukohal, et Euroopa stabiilsusmehhanismi asutamislepingu (ESM) ratifitseerimise protsessiga tuleb ilma viivituseta edasi liikuda, kuid amas on vajalik võtta aega eelnõu mõjude kaalumiseks riigikogus.

Riigikogu esimehe Ene Ergma sõnul nõuab dokumendi ratifitseerimine põhjalikku ja mitmekülgset analüüsi, et saada ammendav teave hindamaks selle mõju nii kogu euroalale kui ka Eestile eraldi. "Seepärast peame pöörame erilist tähelepanu ESM-i sisulise ja igakülgse arutelu korraldamisele,“ toonitas Ergma.

Euroopa stabiilsusmehhanismi asutamisleping puudutab riigikogu Euroopa Liidu asjade komisjoni (ELAK), põhiseaduskomisjoni ja rahanduskomisjoni pädevusvaldkonda ning on oluline, et nimetatud komisjonid jõuaksid eelnõu enne täiskogu istungit põhjalikult läbi töötada. Põhjalikku käsitlemist ja arvestamist nõuab ka riigikohtu lahend.

Riigikogu juhatus otsustab eelnõu menetlemise aja pärast seda, kui valitsus on ESM-i ratifitseerimise eelnõu algatanud ning riigikogu komisjonid on saanud teemat käsitleda.

G4S andis poole aastaga politseile üle 2147 korrarikkujat

Turvafirma G4S töötajad pidasid tänavu esimesel poolaastal kinni ja andsid politseile üle 2147 õiguserikkujat, neist 1168 jäid vahele poevargustega.

Peale poevaraste on G4Si turvatöötajad politseile üle andnud 637 avaliku korra rikkujat, sissemurdjat või vandaalitsejat. Sissemurdmistelt tabasid turvatöötajad 51 korrarikkujat, teatas G4S-i pressiesindaja BNS-ile.

Poole aasta jooksul sai G4S-i juhtimiskeskus 436 924 häiresignaali, neist 133 145 juhul oli olukorra lahendamiseks vaja patrullekipaaži sekkumist.

Turvatöötajad tagastasid poole aastaga kauplustele varastelt äravõetud kaupa üle 55 000 euro eest. Suurim varguskatse oli ühes Tallinna kaubanduskeskuses, kus naine üritas varastada kullaärist väärisehteid ligi 25 000 euro eest. Kullapoest põgeneva naise aitasid turvatöötajatel kinni pidada poe külastajad.

SDE: Eesti peab täitma kohustusi eurotsooni liikmena

Sotsiaaldemokraadid leidsid oma reedel toimunud volikogu istungil, et Eesti peab täitma oma kohustusi Euroopa Liidu (EL) ja eurotsooni liikmena.

Sotsiaaldemokraatliku erakonna (SDE) volikogu istungil oli arutlusel Euroopa stabiilsusmehhanismiga (ESM) liitumine, teatas erakonna pressiteenistus.

"Eesti on EL-i eelarvest solidaarselt antavate toetuste aktiivne kasutaja ja eurotsooni kriisi vindumine mõjutab meie toimetulekut väga otseselt. Arvestades ka Eesti ettevõtete tihedat seotust Euroopa turgudega on kriisi mõju kindlasti negatiivne," lausus SDE volikogu esimees ja europarlamendi liige Ivari Padar.

"Ei saa välistada, et ESM-iga liitumisel tuleb võetud kohustusi kanda. Perspektiiv ei ole meeldiv, kuid vajalike otsuste eest kõrvale põiklemine töötab Eesti huvide vastu," selgitas Padar. Ta rõhutas, et stabiilsusmehhanism ei paku Euroopa võlakriisile lõplikku lahendust, kuid selle mitte rakendamisel oleks ettearvamatud tagajärjed.

Erakonna esimees Sven Mikser taunis teravalt valitsusliikmete viimaste päevade seisukohti, mille kohaselt käib olulistel teemadel arutelu pidamine riigikogule ja avalikkusele üle jõu.

"Parlamentaarne demokraatia ja kodanike häält kuulda võttev riigivõim on igasuguse kahtluseta olulisemad väärtused kui ükski rahanduslepe. Kui ministrile tundub, et rahvas tema seletusi ei mõista, siis peaks ta kõigepealt peeglisse vaatama ja enesekriitiliselt küsima, kas süüdi on kuulaja rumalus või ehk hoopis kõneleja ebapiisav selgitamisoskus," rõhutas Mikser.

Mikseri sõnul on väga oluline koos riigikogu ja avalikkusega diskuteerida, kas Eesti põhiseadus annab praeguses Euroopas esile kerkivate olukordade tarvis piisavalt selgeid vastuseid. "Eesti riikliku suveräänsuse küsimusi tänases EL-is ei pruugitud paarkümmend aastat tagasi põhiseadust välja töötades ette näha."

Volikogu on SDE kõrgeim organ üldkogude vahelisel ajal. See koosneb erakonna juhatuse liikmetest ning piirkondade esindajatest. Volikogu koguneb vähemalt neli korda aastas ning selle juhataja on europarlamendi liige Ivari Padar.

Vabadusvõitlejad avavad Tehumardi öölahingu paigas mälestuskivi

Endised rindemehed avavad nädalavahetusel Saaremaal toimuva 20. vabadusvõitlejate kokkutuleku raames Tehumardi öölahingu toimumispaigas mälestuskivi.

Avataval mälestuskivil saab olema tekst: "Siin puhkes 8. oktoobril 1944 Tehumardi öölahing".  Kivi on kavas avada pühapäeva hommikul.

Tehumardi öölahing toimus 8. oktoobri 1944 hilisõhtul Kuressaarest läänes Tehumardi küla lähedal Saksa ja Nõukogude väeüksuste vahel. Tehumardi öölahing oli üks Teise maailmasõja veriseimaid lahinguid Saaremaal. Lahing kujunes käsitsivõitluseks, mille käigus kaotas kumbki pool langenute ja vangistatutena umbes 200 meest.

Eesti vabadusvõitlejate kokkutulekul, mille suurimad üritused on kavandatud laupäevale, on lubanud lisaks Eesti vanadele sõjameestele osaleda ka relvavennad Soomest, Lätist ja Leedust.

Lisaks kõnekoosolekule Kuressaare kesklinnas Vabadussõja ausamba juures toimuvad päevakohased üritused lossihoovis, kus peetakse kõnesid, asetatakse pärjad ja Saaremaa naiskodukaitsjad pakuvad sõdurisuppi.

bns

Euroopa Komisjon tahab karmistada sõidukite tehnoülevaatuse eeskirju

Euroopa Komisjon tegi reedel ettepaneku kehtestada sõidukite tehnoülevaatusele rangemad eeskirjad, Eesti sõidukijuhtidele tooks ettepaneku jõustumine kaasa iga-aastase tehnolülevaatuse nõude kõigile üle kuue aasta vanustele sõidukitele.

Ettepaneku eesmärk on säästa aastas rohkem kui 1200 inimelu ning hoida ära rohkem kui 36 000 liiklusõnnetust, mille põhjuseks on mõni tehniline rike, teatas Euroopa Komisjoni Eesti esindus BNS-ile.

Eesti jaoks on peamiseks uuenduseks vanade sõidukite sagedasemad korralised tehnoülevaatused – autosid, mootorrattaid ja motorollereid hakatakse kontrollima igal aastal alates kuuendast kasutusaastast. Praegu tuleb sõidukit igal aastal kontrollida alates kümnendast kasutusaastast. Muudatuse põhjuseks on asjaolu, et sõidukite 5. ja 6. kasutusaasta vahel suureneb järsult tehnilistest riketest tingitud raskete liiklusõnnetuste arv.

"Kui te sõidate autoga, mis ei ole tehniliselt korras, siis ohustate te nii iseennast kui ka kõiki teisi autos olijaid – pereliikmeid, sõpru ja kolleege. Veelgi enam – te ohustate ka kõiki teisi liiklejaid enda ümber. Meie sõnum on selge – me ei soovi liiklusesse potentsiaalseid surma toovaid autosid," ütles Euroopa Komisjoni asepresident ja transpordivolinik Siim Kallas.

Lisaks eelnevale on ettepaneku põhilisteks uuendusteks ühtlustada suure läbisõiduga sõiduautode ja furgoonveokite tehnoülevaatused muude suure läbisõiduga sõidukitega, nagu näiteks taksod ja kiirabiautod. Samuti tahab komisjon parandada tehnoülevaatuse kvaliteeti ja vähendada läbisõidupettuste arvu.

Kõigil juhtudel võivad liikmesriigid vajaduse korral kehtestada ettepanekutes kindlaksmääratud üleeuroopalistest sõidukite tehnoülevaatuse miinimumstandarditest rangemad standardid.

Euroopa Liit võttis praegu kehtivad sõidukite tehnoülevaatuse miinimumstandardid vastu 1977. aastal ning neid on vaid vähesel määral ajakohastatud. Sellest ajast alates on aga autod, sõidukijuhtide käitumine ja tehnoloogia oluliselt muutunud.

bns


 


 


 


 


 


 

  

 

20 PÄEVA ENIMLOETUD