EESTI ELU

Tarbijakaitseamet kohustas Elisat lõpetama alusetu tasu nõudmise

Viimasel ajal sagenesid tarbijate pöördumised tarbijakaitseameti ja tarbijavaidluste komisjoni poole seoses Elisa Eesti rahalise nõudega 13,90 eurot, mida mobiilioperaator küsis tarbijailt sidevahendi abil sõlmitud lepingust taganemisel. Ameti hinnangul on sellise tasu küsimine alusetu ning alustas menetluse, mille tulemusel lõpetas Elisa tarbijailt sellise tasu nõudmise.

Tarbijate pöördumistest nähtus, et operaatori klienditeenindajad tegid telefoni teel häid pakkumisi teenusepakettidele koos soodsate nutinutiseadmetega. Nõusoleku andnud tarbijale saadeti nutiseade koju kulleriga. Hiljem aga leidis nii mõnigi tarbija, et ta siiski ei soovi seda nutiseadet ja otsustas kasutada seadusest tulenevat õigust taganeda sidevahendi abil sõlmitud lepingust 14 päeva jooksul. Seejärel tabas tarbijaid aga halb üllatus, kui selgus, et lepingust taganemisega kaasneb Elisa poolt esitatav rahaline nõue summas 13,90 eurot.

Seadus aga ütleb, et  igasugune lepingutingimus või kokkulepe, mis raskendab taganemisõiguse kasutamist ning millega taganemine seotakse käsiraha või leppetrahvi maksmisega, on õigustühine. Ettevõtja võib tarbijale lepingust taganemise korral esitada nõude vaid siis, kui tagastatava seadme olukord on halvenenud ja väärtus vähenenud ning asja tagastamisega seotud otseste kulude kandmise korral, kui seda ei ole kokku lepitud teisiti. Seejuures on oluline teada, et tarbijal ei ole asja tagastamisega seotud kulude kandmise kohustust, kui ettevõtja ei ole tarbijat sellest eelnevalt teavitanud. Seetõttu soovitab ka Tarbijakaitseamet alati tarbijatel endil olla tähelepanelik ning tutvuda sõlmitava lepingu üldtingimustega. Oluline on siinkohal veel märkida, et ettevõtja põhjendamatud ning ilma otseste kulutusteta nõuded on alusetud.

Elisa selgituste kohaselt oli nende lepingust taganemise korral tarbijale esitava rahalise nõude näol tegemist asja kättetoimetamisega seotud kuluga.  Ka asja kättetoimetamisega seotud kulu nõudmine tarbijalt lepingust taganemise korral on alusetu, minnes vastuollu sidevahendi abil sõlmitud lepingu regulatsiooniga.

Tarbijakaitseamet kohustas Elisat viima oma tegevuse seadusega vastavusse. Menetluse tulemusel on Elisa kinnitanud tarbijakaitseametile, et lõpetab tarbijatelt kullerteenuse tasu küsimise summas 13.90 eurot ja on eemaldanud lepingutingimustest info, mille kohaselt on tarbijal kohustus seadme tagastamisel tasuma hüvitist.

Tarbijakaitseamet on võtnud sidevahendi abil sõlmitud lepingust taganemise korral nõutavad tasud kõrgendatud tähelepanu alla.

Mobiilioperaator hoiatab: vargad jahivad praegu kalleid Samsungeid

FOTO: Pixabay

Tele2 statistika näitab, et telefonivarguste arv suvel kahekordistub. Statistika kohaselt moodustasid esimesel poolaastal varastatud telefonidest 47 protsenti Samsungid ja mudelitest paistis eriti silma kallite, 800 eurot maksvate Samsung S7 Edge’ide kadumised.

Tele2 klienditeenindusdirektori Sirli Seliovi sõnul on pikanäpumehed professionaalid ja otsivad teadlikult kalleid mudeleid. „Samsungite kadumisele järgnevad statistika järgi iPhone 6 ja 6S telefonid, mis on samuti kallid. Nendele mudelitele on järelturul suur nõudlus ja vargal seega ka kerge edasi müüa,“ rääkis Seliov.

Seliovi sõnul näitab analüüs, et kõige rohkem läheb seadmeid kaduma avalikes kohtades, kus on palju rahvast – pargid, üritused, tänavad.

„Samuti tuleb väga ettevaatlik olla baarides ja klubides, kus valvsus on väiksem. Elementaarne on jälgida oma vara bussis ja mitte jätta seda pargitud autos nähtavale kohale,“ rääkis Seliov.

„Tulemas on suured väliüritused, kus igal aastal läheb palju seadmeid kaduma. Kui keskmiselt tehakse meile kuus 70 varguse- või kadumisavaldust, siis suvel hüppab see arv 165ni. Et probleeme vältida, ärge hoidke telefone tagataskus või jätke muruplatsile. Samuti kasutage Android Device Manageri ja Find My iPhone’i tüüpi rakendusi, mis aitavad jalutama läinud seadme positsioneerida,“ ütles Seliov ja lisas, et kõige rohkem avaldusi tehakse laupäeval ja pühapäeval.

Tele2 klienditeenindusdirektori kinnitusel tuleb telefoni varguse korral kohe võtta ühendust oma mobiilioperaatori klienditeenindusega. „Seda on vaja, et SIM-kaart ja kõik teenused sulgeda ning nii lisakulu ära hoida,“ soovitas Seliov.

Seliovi sõnul peavad operaatorid varastatud telefonide mustasid nimekirjasid ja seadme päritolu on võimalik IMEI-koodi järgi koduleheküljelt kontrollida.

Kehtiva reisidokumendi olemasolu eest vastutab reisija

Pilt on illustratiivne FOTO: Pixabay

Viimasel ajal on sagenenud pöördumised tarbijakaitseametisse reisist mahajäämisega reisidokumendi puudulikkuse tõttu. Tihti selgub dokumendi mittepiisav kehtivusaeg või vajaliku viisa puudumine alles lennujaamas. Erandlikud pole ka juhud, kus puudus selgub alles pardaleminekul lennu väravas ehk reisija on nõuetele mittevastava dokumendiga registreerunud lennule ning läbinud turvakontrolli.

Tarbijakaitseamet pöörab tähelepanu, et lennule registreerumisel (check-in) väljastatakse pardakaart, mis ei ole lennule lubamise eelduste nõuetele vastavuse kontroll ega anna iseenesest õigust pääseda pardale. Check-ini peamine eesmärk on väljastada pardakaart ja pagasi registreerimine. 

Rahvusvahelise tsiviillennunduse konventsioon näeb ette, et külastajate isikut tõendavaid dokumente nii lahkumise kui ka saabumise ajal kontrollitakse ainult üks kord, välja arvatud erandjuhtudel. Reisidokumentide kontrollimise kohustus on ennekõike väravatöötajal, arvestades, et internetis või registreerimiskioskis lennule registreerides ei ole reisijal samuti kohustust esitada reisidokumentide andmeid. Seega ei kehtetu dokumendi või vajaliku viisata check-ini läbimine automaatselt lennujaama töötajate tähelepanematust ja süüd tähendada.

Dokumentide korrasolekus tuleb reisijal veenduda juba enne lennujaama minemist. Oluline on, et reisija võtaks lennujaama kaasa õige dokumendi ning see oleks kehtiv. Euroopast väljapoole reisides ei piisa ID-kaardist, selleks on vajalik pass.

Pakettreisi korral on reisikorraldaja kohustus passi-ja viisanõudmistest teavitada

Võlaõigusseadus kohustab reisikorraldajat kirjalikku taasesitamist võimaldavas vormis, milleks võib olla näiteks e-mail või sms, teavitama reisijaid üldiselt passi- ja viisanõudmistest, eelkõige nende dokumentide saamise tähtaegadest. Kusjuures viisasid puudutav info hõlmab ka erinevaid transiitviisasid ja muud. Eriti oluline on see viimase hetke reiside korral, kus viisa või reisidokumenti hankimise aeg võib omada kriitilist tähendust.

Kuivõrd reisikorraldajad peavad info andma juba enne lepingu sõlmimist, on oluline reisijal esitatud teabega põhjalikult tutvuda ning kontrollida oma dokumendi kehtivusaega ning välja selgitada ka viisa vajadus ning selle saamise aeg. Esitatud infoga tutvumine ning dokumendi kehtivuse tagamine on eelkõige reisija enda vastutusala. Kui reisija ei saa reisiteenuseid kokkulepitud kujul temast sõltuvatel põhjustel kasutada, näiteks on tal aegunud pass vms, ei vastuta selle eest reisikorraldaja. Kui reisini jäänud aeg on liiga lühike vajaliku reisidokumendi või viisa hankimiseks, on mõistlik reisiplaanid edasi lükata.

Omal käel reisides uuri passi-ja viisanõudmisi kogu reisiteekonna osas

Reisi ise planeerides tuleb end kurssi viia kõigi reisiteekonnal läbitavate riikide passi- ja viisanõudmistega. Samuti on oluline järgida, kas ümberistumistega lendude korral on vajalik transiittsoonist lahkumine või mitte, kas on võimalik pagas registreerida lõppsihtkohta või tuleb vahepeal pagas välja võtta ja uuesti registreerida. Teatud juhtudel võib selleks viisa hankimine vajalikuks osutuda.

Samuti võivad ühe reisi jooksul läbitavates riikides olla erinevad nõuded reisidokumendi kehtivusele. Seega tasub enne reisile minemist tutvuda hoolikalt nii välisministeeriumi lehel avaldatud infoga läbitavate riikide kohta või küsida järgi vastavate riikide saatkonnast.


 


 

LOE VEEL


 


 


 


 

  

 

20 PÄEVA ENIMLOETUD