EESTI ELU

Uute sõiduautode registreerimine vähenes septembris 2,4 protsenti

Maanteeamet registreeris tänavu septembris 1734 uut sõiduautot, mida oli 2,4 protsenti vähem kui mullu samal ajal,

Septembris registreeris amet kokku 3730 sõiduautot, mida oli 4,3 protsenti vähem kui mullu samal ajal. Uued sõiduautod moodustasid neist 46 protsenti, selgus maanteeameti statistikast.

Uutest registreeritud sõiduautodest oli septembris populaarseim Toyota 239 sõidukiga. Järgnesid Škoda 237, Renault 207 ja Peugeot 133 sõidukiga.

Lisaks sõiduautodele registreeris amet septembris esmaselt 338 uut veoautot, 24 bussi, 553 haagist, 51 mootorratast, 35 mopeedi, 95 traktorit, 13 traktorihaagist, 10 liikurmasinat ja 76 väikelaeva.

Koroonaviirus levib varjatult ka haiguskolletest väljaspool

Pixabay

Tartu Ülikooli eestvedamisel toimunud koroonaviiruse seireuuringu äsja lõppenud üleriigiline etapp näitab, et viirus levib ka haiguskolletest väljaspool ning enamasti varjatult ehk märgatavate haigustunnusteta.

Seepärast on üha olulisem pidada kinni üldistest ettevaatusabinõudest, nagu turvalise vahemaa hoidmine ja maski kandmine rahvarohketes siseruumides.  

21. septembrist kuni 1. oktoobrini testiti 2532 inimest. Teadlased leidsid viis nakatunut, kel puudusid märkimisväärsed haigustunnused ja kes ei olnud teadlikud kokkupuutest haigestunud inimesega. Seega võib nakatunud inimeste koguarv Eesti täiskasvanud elanike seas olla teadlaste hinnangul 800–5200. 

Uuringu juhi, Tartu Ülikooli peremeditsiini professori Ruth Kalda sõnul on praegune nakatunute arv võrreldav aprillikuu lõpuga, kuid avastatud haigusjuhtude tõsidus on erinev. „Võrreldes kevadega on üldine testimisvõimekus märkimisväärselt paranenud. Praegu testitakse märksa rohkem inimesi ja rõhutatakse, et perearsti juurde tuleb pöörduda ka väga kergete haigustunnustega. Seetõttu leiame kergete sümptomitega nakatunuid varasemast rohkem ka oma uuringu käigus,“ selgitas Kalda. 

Uuringu käigus tehtud testidele eelnesid intervjuud, mille käigus uuriti sedagi, mida inimesed on võimaliku nakatumise vältimiseks teinud. Professor Ruth Kalda tõdes, et ettevaatusabinõudesse suhtutakse võrreldes pandeemia algusaegadega leigemalt. Nii näiteks on otsekontaktide teadlik vältimine vähenenud nii noorte kui ka keskealiste seas. Samuti järgivad need vanuserühmad varasemast vähem ohutu vahemaa reeglit. „Kui aprilli- ja maikuise seirelaine käigus nägime hoolsat vahemaa hoidmise reegli järgimist, siis septembris tegi seda kolmandik vastanutest,“ selgitas Kalda. 

Kalda paneb südamele, et kuna uuring näitab viiruse varjatud levikut, siis on parim viis enda kaitsmiseks ohutusabinõude järgimine. „Paljud nakatunud ei pruugi oma nakkusest ise teadlikud olla ega oska seepärast kontaktidest hoiduda. Seepärast on mõistlik soovitada rangelt maskide kandmist ühissõidukites ning avalikes kohtades, eeskätt siseruumides, kus pole võimalik vahemaad hoida,“ ütles Kalda.

Samuti on abiks HOIA mobiilirakendus, mis annab kiiresti teada võimalikust lähikontaktist koroonaviirusesse nakatunuga. 

Uuringut teevad Tartu Ülikooli teadlased, partneritena aitavad kaasa Kantar Emor, Medicum Eriarstiabi ja Synlab Eesti. 

Kas valgusreflektorid hoiavad metsloomad Eesti teedelt eemal?

Foto Eesti Jahimeeste Selts

Õnnetustes saavad kannatada nii loomad kui ka inimesed


Eesti Jahimeeste Seltsi presidendi Margus Puusti sõnul puutuvad jahimehed iga päev kokku paljude õnnetustega, mille puhul tuleb teelt kõrvaldada seal hukkunud või vigastada saanud suurulukeid.

„Mitme riigi kogemused annavad aluse arvata, et valgustõkke reflektorite kasutamine võiks aidata ka Eestis metsloomadega seotud õnnetusi vähendada. Varem Saksamaal teostatud uuringud kinnitavad, et reflektorite valgusvoog peatab uluki kuniks valgus kaob. Oluline sealjuures on järeldus, et valgustõke ei muuda nende liikumisharjumisi ka aastate möödudes. Soovime järgneva kolme aasta jooksul põhjalikult uurida, kas ja mil määral sellistest reflektoritest siinsetel teedel abi oleks,“ täpsustas Puust.

If Kindlustuse juhatuse liikme Tiit Kolde sõnul on metsloomadega teedel juhtuvad õnnetused kahjuks igapäevane nähtus. Kindlustusselts on aasta jooksul registreerinud rohkem kui 1000 loomale otsasõitu.

„Tegu on väga ulatusliku probleemiga, mistõttu liitusime selle projektiga ka meie. 72% loomadega seotud õnnetustest juhtub kitsedega ja 7% põtradega, nii et need on üsna tõsised avariid, kus kannatada saavad nii metsloomad, autojuhid kui ka kaasreisijad. On vägagi tavapärane, et õnnetus lõpeb looma surmaga, kuid ka autojuhid on saanud sellistes õnnetustes tõsiseid vigastusi või kaotanud elu,“ selgitas Kolde.



Teiste riikide kogemus aitab, kuid vajame ka kohalikku uuringut

Ulukite valgustõkke reflektoreid on kasutatud nii Euroopas kui ka Kanadas ning USA-s. Häid tulemusi on need reflektorid andnud näiteks Saksamaal, kus 2019. aasta seisuga oli paigaldatud enam kui 250 000 reflektorit. Samasuguseid reflektoreid on müüdud näiteks Austriasse, Šveitsi, Hollandisse, Belgiasse, Itaaliasse, Hispaaniasse, Rootsi ja Taani.

Eestis on eesmärk testida kaht peamist tüüpi reflektorit, millest üks kuvab metsloomadele sinist ning teine valget valgust. Autojuhte helkurpostidele paigaldatud reflektorid ei sega, sest need paiknevad piirdepostide väliskülgedel, kus inimesele nähtamatud valguskiired suunatakse teelt eemale.

Kolm aastat vältav uuring annab võimaluse teha vahekokkuvõtteid juba järgmisel kevadel. Oktoobri alguse seisuga on ulukite valgustõkke reflektorid paigaldatud testlõikudele Lääne-Virumaa, Tartu-, Viljandi-, Pärnu-, Põlva- ja Läänemaa nendes piirkondades, kus jahimeeste senise praktika põhjal asuvad kõige ohtlikumad teelõigud. Järgmise kahe kuu jooksul oodatakse projektiga liituma ka teiste maakondade jahiseltse. Praeguse seisuga on projekti valitud 17 testlõiku, millest igaüks on 500–1000 meetri pikkune. Võrdluseks võetakse sama palju samaväärseid testlõike, kus reflektorit ei kasutata.

Reflektorite paigaldamise tähispostidele on kooskõlastanud Maanteeamet, kellele uuringutulemuste kokkuvõtet kolme aasta pärast esitletakse. Seejärel on võimalik hinnata, kas ja mil määral on selliste reflektorite lahendust mõistlik Eestis ka laiemalt kasutada. Uuringu metoodikat ja selle sisulist läbiviimist koordineerib Eesti Maaülikooli dotsent Tiit Randveer.

Eesti teedel juhtub metsloomadega igal aastal ligi 5000 õnnetust, enamik neist pimedal ajal, mil loomad rohkem liiguvad. Eesti Jahimeeste Seltsi ja If Kindlustuse projekti käigus kavatsetakse Eesti teedele paigaldada kokku enam kui 700 valgustõkke reflektorit. Need reflektorid toimivad nii, et mööduva auto tuled tekitavad teepervele metsa suunas valgusmüüri, mis peaks mõjuma ulukile hoiatavalt ja peatama tema liikumise sõiduteele.


 


 


 


 


 


 

  

 

20 PÄEVA ENIMLOETUD