Nielseni ülemaailmse uuringu „Global Trust in Advertising“ andmetel usaldavad eestlased traditsiooniliste meediakanalite reklaame rohkem kui online- ja mobiilireklaame.
Nielseni andmetel usub 89 protsenti eestlastest sõprade ja perekonna soovitusi. Lisaks sõpradele usaldab 72 protsenti Eesti elanikkonnast teiste tarbijate poolt veebi postitatud arvamusi. Ettevõtete veebilehti usaldab 69 protsenti ja elektroonilisi reklaamposte 52 protsenti vastanud eestlastest.
“Kuigi reklaamijad jälgivad üha enam tarbijate käitumist veebis, siis suur osa veebis läbi viidud reklaamikampaaniatest ei tööta – need ei suurenda teadlikkust ega vii ostuotsuseni,” ütles Nielsen Eesti juht Margo Kurisoo pressiteates. Kurisoo lisas, et kuna tarbijad omavad rohkem kui eales varem kontrolli selle üle, mil moel nad sisu tarbivad ja brändidega suhtlevad, siis on edukaks brändi tuntuse tõstmiseks oluline mõista, kuidas mõjuvad reklaamid eri ekraanidel.
Hoolimata meedia killustatusest, ei ole online-formaatide rohkus õõnestanud traditsiooniliste kanalite usaldusväärust. TV ja trükimeedia on endiselt usaldusväärsed reklaamiallikad – 66 protsenti vastanutest usaldab ajakirjanduslikke tekste, 53 protsenti ajalehereklaame, 45 protsenti telereklaame ja 43 raadioreklaame raadioreklaame.
Online- ja mobiilireklaamide usaldusväärsus on jätkuvalt madalam tavareklaamide usaldatavusest. 39 protsenti vastanutest usaldab täielikult või osaliselt otsingumootorite tulemustes kajastuvaid reklaame. Kõige kõrgem on see näitaja 30-34-aastaste seas.
“Ehkki digitaalsetel reklaamidel on märkimisväärseid eeliseid traditsiooniliste reklaamide ees – näiteks täpselt sihtgrupile orienteeritud kampaaniaid ja rohkelt loovaid võimalusi – siis ainult digitaalse reklaami eelistamine TV ees on julge samm ükskõik millise turundaja jaoks. Parima tasuvuse nimel tasub kaaluda nii interneti kui teiste kanalite kasutamist,” ütles Kurisoo.
Nielseni uuring näitab, et usaldus ja tegutsemine on omavahel küll tihedalt seotud, kuid ostuotsuse aluseks ei ole alati suurem usaldusväärsus – isegi madalama usaldusväärsusega reklaami formaadid võivad olla efektiivsed inimese ostuotsuseni suunamisel
20 protsenti eestlastest ostab alati sõprade ja perekonna poolt soovitatud tooteid, 70 protsenit teeb seda mõnikord. Teiste tarbijate poolt veebi postitatud soovituste põhjal teeb ostuotsuse 78 protsenti inimestest ja ettevõtete veebilehekülgedelt saadud info põhjal 68 protsenti vastanutest.
Mitmete online- ja mobiilireklaamide puhul ei ole aga reklaamide usaldusväärsus vastavuses tehtud ostuotsustega. Näiteks usaldab otsingumootorite reklaamitulemusi 39 protsenti vastanutest, kuid alati või mõnikord teeb ostuotsuse saadud tulemuse põhjal 50 protsenti vastanutest. Samasugune trend kehtib ka näiteks sotsiaalmeedia reklaamide puhul – 34 protsenti usaldab, kuid 39 protsenti teeb ostuotsuse kas mõnikord või alati.
Nielseni üleilmne “ Trust in Advertising ” uuring viidi läbi 23. veebruar-13. märts 2015.{fcomment}