EESTI UUDISED BNS

Põhitoiduainete ostukorv kallines oktoobris aastaga 0,8 protsenti

Pilt on illustratiivne  Foto: Aigar NagelTNS Emori uuringu kohaselt oli tänavu oktoobrikuus põhitoiduainete ostukorvi maksumuseks 68,21 eurot ühe inimese kohta, mis on 0,16 eurot vähem kui septembris ja 0,52 eurot ehk 0,8 protsenti rohkem kui mullu oktoobris.

Võrreldes eelmise aasta oktoobriga on toidukorvi valitud toodetest enim ehk 36,6 protsenti kallinenud näiteks värske lõhe, importõunad on kallinenud 14,8 protsenti ja lahtine kartul 11,6 protsenti.

Lihatoodetest kallinesid broiler 3,6 protsenti ja lahtised viinerid 2 protsenti. Aastaga on oluliselt ehk 7,8 protsenti kallinenud või.

Võrreldes eelmise aastaga on hinnad enim ehk 18,8 protsenti langenud pikal importkurgil, M-suuruses kanamunadel 16,9 protsenti, importtomatil 13,8 protsenti ja banaanil 10,6 protsenti. Suhkur on odavnenud 8,6 protsenti, rukkileib 4,9 protsenti, kondita veiseliha 4,5 protsenti, kondita sealiha 2 protsenti, kilepakendis 2,5-protsendiline piim 1,8 protsenti ja lahtine kartul 1,5 protsenti.

TNS Emori põhitoiduainete ostukorvi kuulub üle 50 nimetuse toiduaineid piima-, liha-, teravilja-, kalatoodete ning puu- ja köögiviljade kategooriast, lisaks kanamunad ja suhkur. Toidukorvi koostamisel on lähtutud põhimõttest, et seal oleks esindatud põhilised tooterühmad sellise osakaaluga, nagu need on SA leibkonnauuringu andmetel tarbimises.

Toiduainete jaehinnad kogutakse 9 korda aastas 26 kauplusest Eesti suuremates linnades ning mais ja novembris 45 kauplusest üle Eesti. Hinnavaatlust tehakse Eesti suuremates jaekettides.

Eesti pensionifondid on arenenud riikide seas kõige kehvemad

Pilt on illustratiivneOECD värske raport toob esile paradoksi, et kõige kõrgematest fondi valitsemiskuludest hoolimata on just eestlaste raha fondidest enim kulunud – viie aastaga on eestlaste pensionifondidest kasumi teenimise asemel kadunud 5,2 protsenti raha, kirjutab Eesti Päevaleht.

Esmaspäeval avaldatud OECD pensionifondide raport toob eestlastele nukra sõnumi: 30 analüüsitud kõrgelt arenenud riigi seas on Eesti pensionifondide tootlust arvestades viimasel kohal. Viie aasta keskmine reaalne tootlus on meil –5,2 protsenti.

Asi pole üksnes arvudes või masendavas tabelis, sest inimkeelde panduna tähendab see, et tavainimese pensionikukrust on kadunud 5 protsenti rahast ja kokkuvõttes oleme selle võrra vaesemad. Pensionifondi idee kohaselt peaks aga rahasumma kasvama.

Sellise tulemuse on Eesti Päevalehe hinnangul põhjustanud kolm tegurit. Esimene neist on tarbijahinnaindeks. Nimelt kasvasid analüüsis kajastunud aastatel hinnad Eestis võrreldes teiste riikidega kiiremini ja seetõttu on ka reaalne tootlus väiksem ehk hoop tavainimese rahahulgale suurem kui mujal arenenud riikides. Kuid tarbijahinnahindeks selgitab pensionifondide kehva tulemust üksnes osaliselt.

"Reaaltootlus, –5,2 protsenti on vara omaniku jaoks kindlasti oluline, aga rahvusvahelise võrdluse puhul ei saa reaaltootluse baasil anda hinnangut fondi tubliduse kohta. Meie mure on selles, et ka nominaaltootlused on madalad ja see näitab tõesti, et Eesti fondijuhid teevad midagi teisiti kui nende kolleegid," ütles Eesti rakendusuuringute keskuse Centar finantsanalüütik Janno Järve.

Ta pidas silmas, et kui välja jätta hinnad ja raha üldine ostujõud, on meie tootluse näitajad ikkagi liiga madalad: 30 OECD riigist oli rohkem kui pooltel see 2 protsenti või üle selle, Eestil aga –1,8 protsenti.

Seega, midagi tegid eestlased teisiti. Analüütikute ja pankade sõnul oli peamine põhjus selles, et Eesti pensionifondid investeeritakse suures mahus aktsiatesse – kui nendega läheb hästi, on tõus suur, kui halvasti, on ka kukkumine valus. Magnus Piirits Praxisest selgitas, et kuna finantskriisi ajal kannatasidki enim aktsiad, pole imestada, et Eesti nii kõrgelt kukkus.

Võrreldes riikidega, mis samuti aktsiate rohkusega silma paistsid, olid Eesti pensionifondid sel perioodil vähem investeerinud võlakirjadesse ja muudesse instrumentidesse ja suur osa varadest hoiti rahas või deposiidis, mis on küll väikse riskiga, ent tootlust ei tõsta.

"Sellest ei tuleks välja lugeda seda, et aktsiad on halvad, vaid seda, et sellel perioodil oli aktsiate kumulatiivne tootlus negatiivne ja suur osa investeeringutest oli just aktsiates," selgitas Piirits. Majanduskriisis nägid kukkumise põhjust ka rahandusministeeriumi analüütikud ja pangad.

Ometigi oli Eesti kukkumine niivõrd palju suurem kui teiste, ka Soome ja Belgia oma, kelle investeeringud olid samuti suuresti aktsiates. Seetõttu on küsimus ka selles, kuhu aktsiatesse investeerida: ehkki Eesti investeerib eelkõige välismaale, moodustasid märkimisväärse osa hiljem kriisist räsitud lähinaabrid ja Ida- Euroopa.

"Minevikus oli meie portfellides väga kitsa regiooni, Ida-Euroopa osakaal ilmselt liiga kõrge. Kuigi kaotused olid aktsiates suured 2008. aastal ka arenenud turgudel, kukkusid aktsiad Baltikumis ja Ida-Euroopas ikka märgatavalt rohkem. Eks see sundis meid 2009. aastal ka oma positsioone ja lähenemist turgudele märkimisväärselt üle vaatama," põhjendas SEB Varahalduse juhatuse liige Sven Kunsing.

Uurides mida teisiti teha tuleks, soovitasid Swedbanki, SEB ja LHV eestkõnelejad praegusest langusest end mitte liialt morjendada lasta, sest majandus ongi tsükliline ja langusi tuleb ikka ette. Sama tõdes ka rahandusministeeriumi kindlustuspoliitika osakonna nõunik Kertu Fedotov.

"Kuigi Eesti pensionifondide varade väärtuste kukkumine oli kriisi ajal suur, on ka järgnenud taastumine olnud suhteliselt kiire. Väiksemate pensionifondide osakute puhasväärtused ületavad juba kriisieelset taset, suuremad pole veel täielikult kriisist taastunud," rääkis Fedotov.

Centari eksperdid Janno Järve ja Indrek Seppo aga kritiseerisid fondihaldureid. "Meil oli küll finantskriis, ent arvestades seda, et meil on fondid olnud juba kümme aastat, võiks fondides ikkagi rohkem raha olla, kasv võiks olla toimunud kiiremini," tõdes Seppo. Samal meelel oli Järve, kelle sõnul ei käi fondide edu ja raha, mida eestlased fondi haldajatele maksavad, käsikäes ja seetõttu tuleks praeguse süsteemi puudustele näkku vaadata.

Lahendusena näevad nad hoopiski indeksfonde, kus pangatöötaja eest teeb töö ära masin. Välismaa praktika näitab, et suurt tootluse vahet kahe fonditüübi vahel pole, ent indeksfond on kordi odavam. Odavus on seejuures oluline näitaja, sest pankadele fondide haldamise eest makstava raha poolest on Eestlased OECD analüüsis kajastatud riikide hulgas esirinnas.

Kui näiteks väiksemate kuludega silma paistvas Taanis läheb fondi makstavast rahast pangale 0,1 protsenti, siis Eestis küündivad kulud sageli 1,9 protsendini. Teiste riikide näitajaid arvesse võttes on vahe suur. Mõneti on suurte kulude põhjus Eesti riigi väiksus.

"Väikeste fondide puhul ongi haldustasud kõrgemad. Taanis oli 2010. aastal ühe pensionifondi kohta keskmiselt 4,7 miljardit dollarit varasid, Eestis oli aga 62 miljonit dollarit varasid. Vahe on märgatav," põhjendas Piirits.

Teisalt pole aga pankadel pea olematu konkurentsi tõttu ka põhjust kulusid madalal hoida. "Inimesed valivad pensionifonde lähtuvalt reklaamist ja aktiivsest müügist, mida kõike tehakse haldustasude arvelt. Nii maksame me oma tulevase pensioni eest kinni suuri reklaamikampaaniaid," selgitas Seppo.

Kõik Eesti Päevalehega rääkinud eksperdid, välja arvatud pangad, tõdesid, et tegelikult on Eestis fondide mahud kasvanud juba kümme aastat ja ehkki kulud on veidi vähenenud, on valitsemiskulud ikkagi liiga suured. Probleem on seda valusam, et sisuliselt pole fondid kasumit teeninud, mistõttu analüüsi kaasatud riikidest maksame kõige rohkem, ent vastu saame kõige kesisema tootluse.

Näiteks nähtub finantsinspektsiooni 2013. aastal tehtudteh analüüsist, et Swedbank sai mullu 553,5 miljoni eurose fondimahu pealt 7,8 miljonit eurot valitsemistasusid, SEB pank sai 313 miljonilise mahu pealt 4,1 miljonit eurot, LHV pank 189 miljoni eurose mahu pealt 3,6 miljonit eurot ja Danske pank 147,1 miljoni eurose fondimahu pealt 2,6 miljonit eurot.

"Pensionisüsteemi stabiilsuse jaoks on väga oluline, et inimesed tajuksid seda süsteemi õiglasena. OECD analüüsi tulemusi vaadates on pensionifondide suunalist skeptilist hoiakut neile väga raske pahaks panna," ütles Järve.

Järvega nõustuvad finantsinspektsiooni ametnikud, kelle analüüsis kirjutatakse, et kulusid tuleks langetada. Peamiseks põhjuseks tuuakse tõsiasi, et kõrgemate kulude ja kõrgem tootluse vahel seost ei ole.

"Kohustuslike pensionifondide tasud ei erine oluliselt tavaliste investeerimisfondide tasudest, kuid arvestades pensionifondide investeerimisprofiili, on need siiski suhteliselt kõrged. Eriti kehtib see konservatiivsete pensionifondide kohta,” kirjutatakse analüüsis.

Seetõttu soovitavad nad välja töötada süsteemi, kus kulud hakkaksid sõltuma tootlusest. Võimalikud muudatused on praegu rahandusministeeriumis arutlusel. Peamiselt kaalutakse seda, et kohustada pensionifondide valitsejaid detailsemalt avalikustama oma tasude struktuuri näiteks tasud, mida võtavad teised fondid, kuhu pensionifondide vara omakorda investeeritakse ja panna valitsemistasu sõltuma fondi investeeringute struktuurist.

Prognoositud uut tormi ei tule

Vaade Jüri tänavale hommikul kell 6.20 pärast kortermaja katuse purunemist.   Foto: KADRI NAGELEelmisel nädalal prognoositud uut tormi pole reedeks oodata, küll aga puhub tugev tuul, mis võib seada piiranguid merel liikuvatele väiksematele alustele.

"Reedel on küll tugev tuul, edelatuule puhanguid on sisemaal 12-13 ja rannikul 17 ning pole välistatud, et Läänemere rannikul lühiajaliselt ka 20 m/s ulatub, aga see pole tuule tugevus, mis vajaks erilist tähelepanu," ütles Eesti meteoroloogia ja hüdroloogia sünoptik Taimi Paljak BNS-ile.

Paljaku sõnul seab see piiranguid merel ja lahtedes väiksemate aluste liikumisele, kuid 29. oktoobri tormiga pole see kindlasti võrreldav. "Möödunud nädala prognoospilt 8. novembriks oli märksa erinev ja 60-ndatel laiustel juhtub seda sageli. See on ka põhjuseks, miks ilmateenistus hoiatusi nii pika aja peale ette ei anna", lisas Paljak.

Teisipäeva öösel, 29. oktooberil puhus tuul kõige tugevamini Kuressaares ja Vilsandil, kus mõõdeti tuule maksimaalseks kiiruseks 32,6 m/s. Pärnus puhus tuul 31,1, Valgas 25,9 ja Võrus 23,6 m/s.

Eesti absoluutne tuulerekord mõõdeti 1969. aasta 2. novembril Ruhnu ilmajaamas. Siis oli tuuleiili kiiruseks 48 m/s.

Eesti ja Venemaa soovivad tihendada koostööd võitluses narkoäriga

Pilt on illustratiivneVälisminister Urmas Paet ütles neljapäeval Tallinnas kohtumisel Venemaa narkokontrolliteenistuse juhi Viktor Ivanoviga, et koostöö narkokaubanduse vastases võitluses Venemaaga on nii Eesti kui kogu Euroopa Liidu huvi.

Paeti sõnul on narkokaubandus üks Ladina-Ameerika, Kesk-Aasia ja Afganistani regioonist tulenevatest olulistest ohtudest nii Venemaa kui ka EL-i riikide jaoks, teatas välisministeerium BNS-ile. „Probleemi lahendamiseks on väga oluline regiooni riikide vahelise koostöö edendamine,“ sõnas Paet. Ta rõhutas ka Eesti ja Venemaa ametkondade koostöö tähtsust tõhusa piirikontrolli tagamisel  piiriülese narkokaubanduse takistamiseks.

EL ja Venemaa sõlmisid käesoleva aasta aprillis toimunud tippkohtumisel narkootikumide lähteaineid puudutava kokkuleppe. „See samm tugevdab  meievahelist koostööd ja lihtsustab ka infovahetust narkootikumide vastase võitlusega seotud küsimustes,“ märkis Paet.  

EL panustab Paeti sõnul aktiivselt narkokaubanduse vastu võitlemisse Kesk-Aasias ja Afganistanis. „Oluline on tegeleda probleemi põhjustega – põllupidajatele on vaja anda alternatiive narkootikumide tootmisele, mis pakuksid neile piisava sissetuleku,“ sõnas Paet.

Riigikontroll on valmis hakkama jälgima omavalitsuste rahakasutust

Riigikontrolör Alar Karise sõnul pole praegu Eestis kellegi ülesanne anda riigikogule ja avalikkusele infot kohalike omavalitsuste rahakasutuse mõistlikkuse kohta, kuid riigikontroll on valmis seda tulevikus tegema hakkama.

"Riigikontroll on valmis seda infot andma, kui riigikogu nii otsustab. Olen seisukohal, et see ei riku kuidagi kohaliku omavalitsuse autonoomiat, eelkõige seetõttu, et riigikontrollil pole mingit õigust kellelegi midagi ette kirjutada, kedagi midagi tegema kohustada," ütles Karis kolmapäeval riigikogu ees riigikontrolli aastaaruannet tutvustades.

Tema sõnul on kõik, mida riigikontroll ütleb, riigikontrolli sõltumatu kõrvaltvaade ja soovitus ning nii riigikogu, valitsus, avalikkus kui ka kohalikud omavalitsused teevad oma otsused ise ja riigikontroll ei sekku sellesse ega saagi sekkuda. "Samas on raha, mida Eesti riigis kasutatakse, meie kõigi ühine raha. Seetõttu palun riigikogul ja kohalikel volikogudel kaaluda, kas parlament ja ka volikogud soovivad saada riigikontrollilt tagasisidet ka omavalitsuste rahakasutuse mõistlikkuse kohta," ütles Karis.

Riigikontrolör tõdes, et taasiseseisvunud Eestis on otsuseid tulnud tihtipeale teha kiiresti, kulutamata liiga palju aega võimalike mõjude hindamisele, laiapõhjalistele aruteludele. "Mitte alati pole olnud, eriti viimaste aastate jooksul, nende kiirete ja korralikult läbi mõtlemata otsuste taga väline surve, vaid sageli pigem soovimatus või oskamatus süveneda. Need asjaolud on omakorda jätnud jälje otsuste kvaliteedile ja ettevalmistatusele," arutles Karis.

Tema hinnangul pole terviklikku ja süsteemset kava Eesti elu edendamiseks olnud, pigem on lahendatud üksikküsimusi, mida elu on dikteerinud.

Karise sõnul sunnivad Eesti ees seisvad demograafilised ja muud probleemid aga riigi arengut terviklikult planeerima ning oma võimalusi kriitiliselt hindama. "Selleks tuleb vaadata iseendale ausalt näkku ja vastata küsimusele, milliseid kohustusi pikemas perspektiivis suudab Eesti riik kanda. Küsimus ei ole enam, kas me suudame samamoodi jätkata. Oluline on, et me ei venitaks võimalike valikute ja otsuste tegemisega ajani, mil meil pole võimalik isevoolu kulgevaid protsesse mõjutada," rääkis Karis.

Et tagada kestlikkus ja usaldus, oleks Karise sõnul mõistlik teatud valdkondades, näiteks hariduses ja tervishoius, teha laiapõhjalised kokkulepped, mis kestaksid üle valitsuste ja riigikogu koosseisude."Lisaksin veel, et Eesti tulevikku puutuvate arutelude asjalikkusele ja otsustajate julgusele oleks suureks toeks, kui meediakeskkond soosiks konstruktiivset, pragmaatilist, ratsionaalset ja eelarvamustevaba õhkkonda," lisas Karis.

Tema sõnul vajab Eesti stabiilsuse kõrval ka valmisolekut radikaalseteks uuendusteks. "Võin kinnitada, olles erialalt arengubioloog, et riik on nagu arenev organism. Vastavalt arenguetapile muutub ka organism. Toimub pidev valikute tegemine – rakud, mida enam pole vaja, hääbuvad, uued rakud sünnivad või eelisarenevad, kuni ka need on oma ülesande täitnud," rääkis Karis.

Politsei korraldab inimese ettepanekute põhjal liiklustalgud

Fota: Aigar NagelPolitsei kavandab Eestis esmakordselt liiklejatelt kogutud ettepanekute põhjal viia novembri teises pooles läbi ööpäevaseid liiklustalgud.

Alates neljapäevast ootab politsei nädala jooksul inimeste tähelepanekuid probleemsetest kohtadest liikluses, kus politsei liiklusjärelevalvega aidata saab, 25. novembril on politsei kogu Eestis väljas täiendavate jõududega ning planeerib oma töö laekunud ettepanekute alusel, teatas BNS-ile politsei- ja piirivalvameti pressiesindaja.

Selleks ootab politsei inimestelt nädala jooksul ameti Facebooki lehele ning meiliaadressile See e-posti aadress on spämmirobotite eest kaitstud. Selle nägemiseks peab su veebilehitsejas olema JavaSkript sisse lülitatud. ettepanekuid, millistes kohtades ja millist laadi liiklusjärelevalvet võiks 25. novembril teha.

Liiklustalgud on üle-eestilised ning osa võtavad kõikide prefektuuride politseinikud, korrakaitsepolitseiosakonna liiklusjärelevalvetalitus ning vabatahtlikud.

Politsei- ja piirialveameti korrakaitsepolitsei juhi Joosep Kaasiku sõnul on liiklustalgute peamine idee kaasata liiklejad ohutuse üle mõtlema ning saada politseitöö jaoks teistlaadi sisendit. „Igapäevaselt on liiklusohutuse tagamise aluseks liiklusõnnetuste ohukaardid ning rikkumiste analüüsid. Liiklustalgutel saab aga igaüks meie töös kaasa rääkida ning koostame oma tööplaani vastavalt inimeste soovitatud kohtadele. Ühtlasi saab politsei väga hea ülevaate sellest, mis inimesi liikluses kõige enam häirib,“ sõnas Kaasik.

Kaasik märkis, et inimesed annavad umbes tuhat korda kuus politseile teada mõnest konkreetsest sõidukist, mis liikluses probleeme tekitab "Liiklustalgutel kaasame inimesi mõtlema eelkõige kohtade võtmes, mis politsei enda analüüsidest välja ei tule," selgitas Kaasik.

Liiklustalgute idee pärineb Saksamaa ja Soome politseilt, kes on sarnaseid aktsioone varasemalt läbi viinud. Sakslased ootavad inimeste ettepanekuid kiirusemõõtmise kohta ning on kõige enam märgitud kohtades 48 tundi järjest. Soomlased teevad inimeste soovituste kohaselt planeeritud järelevalvet laiemalt ning on sarnaste operatsioonide käigus avastanud ka tagaotsitavaid, narkootikume ning ebaseaduslikke relvi.


 


 

LOE VEEL


 


 


 


 

  

 

20 PÄEVA ENIMLOETUD