Aastas jõuab politsei lauale tuhandeid avaldusi erinevates kuulutuseportaalides tüssata saanud tarbijatelt, samas portaali haldavad ettevõtted seaduse silmis ebaõnnestunud tehingute eest ei vastuta, kirjutab Postimees.
Kuigi enamik portaale on petturite vastu võitlusesse asunud ja investeerinud kas moderaatoritesse või tuvastamissüsteemidesse, siis seni kuni seda pole teinud kõik, leiavad kelmid siiski võimalusi naiivsete inimeste arvelt raha teenida, kirjutab Postimees.
Põhja prefektuuri majanduskuritegevuse talituse juhi Roger Kummi sõnul tuleb enamik avaldusi ühe portaali – okidoki.ee – kasutajatelt. Mõningad avaldused tulevad ka oksjoniportaali osta.ee kasutajatelt ning tagaplaanile jäävad soov.ee ja hinnavaatlus.ee, mille puhul võib Kummi hinnangul öelda, et portaalide endi viga on minimaalne.
«Nende viimaste puhul ei saa portaalile etteheiteid teha, pigem on asi kurikaelte kavaluses,» ütles Kumm, kelle sõnul ei võimalda ka portaali korralik töö turvalisuse tagamisel pettureid täiesti eemale peletada. Alati jääb võimalus kasutada variisikuid või võõraid dokumente, aga tunduvalt raskemaks saab kelmide tegevuse teha igal juhul, kirjutab Postimees.
Kumm toob näiteks portaali hinnavaatlus.ee, kus müüakse peamiselt arvuteid. Mõned aastad tagasi sisse viidud ID-kaardiga isikutuvastamine «tõmbas kelmuste hulga kohe kõvasti alla».
Kuulutuseportaal okidoki.ee on küll mõningaid vabatahtlikke tuvastamisviise juurutanud, kuid politseisse laekunud avalduste põhjal tundub, et need ei ole tulemust andnud. Portaalis on võimalik end usaldusväärsuse suurendamiseks ID-kaardiga tuvastada ja seejärel kuulutuse juurde vastav märge saada, kuid see pole kellelegi kohustuslik.
«Minu arvates üritavad need portaalid, mis ei panusta isikutuvastamisse, oma kulusid lihtsalt minimeerida ja seetõttu suundub sinna ka enamik kelme. Miks nad peaksid valima teised portaalid, kus petmine on raskemaks tehtud,» selgitas Kumm. «Kelmid teavad, millised portaalid on neile edu toonud, ja jäävad selle juurde.»
Okidoki juhatuse liige Sergei Tšaštšin rõhutas, et interneti kaudu kaubitsemine on üsna noor nähtus ning on selge, et uue müügiskeemi puhul võtavad sellest osa ka «mitte ausad inimesed» ja et selline probleem eksisteerib mujalgi maailmas.«Teeme päris palju selleks, et inimesi hoiatada, aga kahjuks on petturite ohvriks langenud inimesed, kes on ise ahned,» ütles Tšaštšin Postimehele. «Näiteks need, kes usuvad, et maailmas on võimalik saada uusim iPhone 50 euro eest.»
Tšaštšini sõnul saab iga inimene nende portaalis end tuvastada ja seda teinud isikutelt ostetakse ka rohkem kaupa. Lisaks modereerivad nad jooksvalt kuulutusi ja pakuvad deposiiditeenust. «Loomulikult tunneme vastutust ja eemaldame kuulutused, mis tunduvad meile kahtlased,» kinnitas Tšaštšin. «Aga sageli tekivad inimestel probleemid sellest, et nad ei taha mõelda.»