EESTI UUDISED BNS

Eesti toetab automaatse hädaabikõne süsteemi autodes

Foto: Võrumaa TeatajaSiseministeerium toetab Euroopa Komisjoni ettepanekut rakendada autodes süsteemi, mis peab suutma raske liiklusõnnetuse korral ise hädaabiteenistusele helistada.

Siseministeerium toetab sõiduki tüübikinnituse nõuete sätestamist, millega nähakse ette kohustus paigaldada eCalli seadmed kõikidesse uutesse sõidukitesse, et tagada liiklusõnnetuste korral sõidukist tuleva hädaabikõne ühendamine Euroopa ühtse hädaabinumbriga 112. Vastava ettepaneku teeb ministeerium neljapäeval ka valitsusele.

Euroopa Komisjoni juuni keskel tehtud ettepaneku kohaselt peaksid autod alates 2015. aasta oktoobrist suutma raske liiklusõnnetuse korral ise hädaabiteenistusele helistada.

Automaatse hädaabikõne süsteem ehk eCall valib Euroopa ühtse hädaabinumbri 112 ja teatab hädaabikeskusele auto asukoha ka siis, kui juht on teadvuseta või ei suuda ise helistada. Prognooside kohaselt peaks see aitama säästa kuni 2500 inimelu aastas.

Euroopa Komisjoni asepresident, transpordivolinik Siim Kallas ütles suvel, et juunikuised ettepanekud on EL-i liiklusohutuse parandamise jaoks oluline teetähis. "Eelmisel aastal sai Euroopa Liidu teedel surma 28 000 ja vigastada 1,5 miljonit inimest. Kui õnnetus peaks juhtuma, on vigastatute päästmiseks arvel iga minut. Automaatse hädaabikõne tehnoloogia aitab päästa elusid, sest hädaabiteenistused saavad reageerida märksa kiiremini üle kogu EL-i,” ütles Kallas.

Et alates oktoobrist 2015 peavad kõikide sõiduautode ja kergveokite uued mudelid olema varustatud eCall-seadmetega, luuakse häirekeskuste jaoks ka taristu, mis võimaldab selliseid kõnesid vastu võtta ja käidelda. Sellega tagatakse automaatsete hädaabikõnede ühilduvus, koostalitlusvõime ja talitluspidevus kogu EL-is.

Hinnangute kohaselt võiks eCall-süsteem kiirendada hädaolukordadele reageerimist linnapiirkondades 40 ja maal 50 protsenti ning säästa kuni 2500 elu aastas.

Lisaks liiklusohutuse parandamisele aitab süsteem oluliselt vähendada ka liiklusõnnetustest põhjustatud ummikuid ja õnnetusspaigas toimuda võivaid järgnevaid õnnetusi. Automaatse hädaabikõne tehnoloogia, komponentide ja teenuste tarnimisse on kaasatud palju ettevõtteid ning seega on sellest kasu ka tööstusele. Lisaks eeldatakse, et automaatkõne jaoks paigaldatavaid sõidukisiseseid seadmeid peaks saama kasutada ka muude lisandväärtusega teenuste jaoks, näiteks varastatud autode jälitamiseks.

Automaatse hädaabikõne süsteem aktiveerub kohe, kui sõidukisisesed sensorid tuvastavad raske avarii. Seade valib Euroopa hädaabinumbri 112, loob telefoniühenduse sobiva häirekeskusega ning edastab päästeteenistustele õnnetuse üksikasjad, nagu õnnetuse toimumise aeg, sõiduki täpne asukoht ning sõidusuund. Automaatkõnet saab aktiveerida ka käsitsi nupulevajutusega, mida võib teha näiteks raske liiklusõnnetuse pealtnägija.

Tulevast aastast ei taheta äriühingute juhte enam töötuna arvele võtta

Valitsus arutab neljapäeval tööturuteenuste ja -toetuste seaduse ning töötuskindlustuse seaduse muutmise seaduse eelnõu, mille kohaselt ei võeta enam töötuna arvele äriühingu juhti.

Kehtiva tööturuteenuste ja -toetuste seaduse alusel ei võeta isikut töötuna arvele, kui ta on juriidilise isiku juhtimis- või kontrollorgani liige ja saab selle eest tasu. Erisus on mittetulundusühingu ja sihtasutuse juhtimis- või kontrollorgani liikmete osas, kes võivad olla töötuna arvel ka siis, kui saavad tasu kuni poole töötasu alammäära ulatuses.

Eelnõu järgi ei võeta enam töötuna arvele äriühingu juhti. Eelnõu koostajad leiavad, et äriühingu juhtimise eest tasu saamine või mittesaamine on isiku vaba tahe, kuid isik ei ole tegelikult ilma tööta. Seega ei ole põhjendatud nende isikute töötuna arvele võtmine.

Äriühingu muude juhtimis- ja kontrollorgani liikmete nagu nõukogu liikme, asutaja, likvideerija või muude sarnaste rollide osas jääb töötuna arvelevõtmisel kehtima senine kord. Tasu saamisel neid töötuna arvele ei võeta. Muude juriidiliste isikute nagu mittetulundusühingu ning sihtasutuse juhtimis- ja kontrollorgani liikmete töötuna arvele võtmisel lähtutakse sellest, kas inimene saab oma tegevuse eest tasu või mitte. Võrreldes kehtiva õigusega, ei loeta eelnõuga enam ilma tööta olevaks mittetulundusühingu ja sihtasutuse juhtimis- ja kontrollorgani liiget, kes saab tasu kuni poole töötasu alammära ulatuses.

Teine töötuna arvelevõtmise tingimuste muudatus puudutab puudega isiku hooldajat, kellele valla- või linnavalitsus maksab selle eest toetust. Kehtiva tööturuteenuste ja -toetuste seaduse alusel sellist isikut töötuna arvele ei võeta. Eelnõu järgi võetakse hooldaja töötuna arvele, kui ta on ilma tööta, otsib aktiivselt tööd ning on valmis vastu võtma sobiva töö ja kohe tööle asuma.

Eelnõuga laiendatakse hüvitiste ja tööturutoetuste kättesaamise võimalusi töötukassa veebilehe kaudu. Samuti nähakse ette võimalus töötu soovil maksta toetusi ja hüvitisi ka teise isiku pangakontole.

Eelnõu on kavandatud jõustuma 2014. aasta 1. jaanuaril. Hüvitiste ja tööturutoetuste taotlemine töökassa veebilehe kaudu on kavandatud jõustuma 2014. aasta 1. märtsil.

Enamik Eesti elanikest on valmis raha annetama

Foto: Võrumaa TeatajaEesti elanikest 85 protsenti on viimase aasta jooksul mingil moel kokku puutunud heategevusega ning ligi 90 protsenti on valmis annetama raha, selgub Heateo Sihtasutuse ja TNS Emori koostöös läbiviidud uuringust.

Uuringutulemused näitasid, et kõige eelistatumaks peetakse jätkuvalt annetamist otse abivajajale või vastavale asutusele ning vähem heategevusfondide vahendusel, teatas Heateo Sihtasutus. Kui ühekordsed annetused on valdaval kuni 25 euro suurused, siis püsiannetajatel on ühekordsed summad suurusjärgus kuni kümme eurot. Uuring kinnitas tendentsi, et sissetuleku kasvades kasvab ka valmisolek suuremaid summasid annetada.

„Hea meel oli tõdeda, et tänavuse aasta jooksul on heategevusega kokku puutunud suurem osa Eesti elanikkonnast,“ sõnas Heateo Sihtasutuse arendusjuht Agne Tamm. „Enamasti on see küll toimunud läbi passiivsete, vähem isiklikku panust nõudvate tegevuste kaudu - 76 protsenti vastanutest on ostnud heategevuslikke tooteid, annetanud raha või asju. Kuid 38 protsenti on vabatahtlikuna pühendanud ka oma isiklikku aega, näiteks teinud tasuta tööd, olnud tugiisikuks, osalenud heategevusürituste korraldamisel.“

„Püsiannetajaid on praegu vaid 12 protsenti ning siin näeme me heategevusorganisatsioonide seisukohast kindlasti arenguruumi. Püsiannetused annavad organisatsioonidele tugevama tunde pikemaks ajaks, aitavad neil pühenduda oma põhieesmärkide elluviimisele. Siin peame teadlikkust tõstma ning suunama annetajaid mõtlema ka püsiva toetuse abil saavutatvatele pikaajalisematele tulemustele,“ kommenteeris Tamm.  

Tuntuimad heategevusorganisatsioonid on küsitlustulemuste kohaselt Toidupank, Punane Rist ja lastehaiglate toetusfondid. 13 protsendile vastanutest meenus esmalt Toidupank, kümnele protsendile Punane Rist ning seejärel haiglate toetusfondid. Heategevate ühenduste, fondide ja organisatsioonide spontaanne tuntus oli muude tulemuste kõrval siiski madal ning suhteliselt killustunud. Taaskasutusvaldkonnast meenub inimestele eelkõige üle-eestilise levikuga Humana, seejärel lokaalsed keskused uuskasutuskeskus ja taaskasutuskeskus.

Samas sotsiaalse ettevõtluse mõiste on Eesti inimestele veel suhteliselt kauge. Kuigi 20 protsenti nimetas enda hinnangul sotsiaalseid ettevõtteid ning 23 protsenti arvas teadvat, mis on sotsiaalne ettevõtlus, siis sisuliselt seostati teemat ikkagi sotsiaalprobleemidega ja nende lahendamisega.

„Uurisime ka üldist probleemide tajumist Eesti ühiskonnas ning suurima probleemkohana nähakse inimeste majanduslikku toimetulekut ning vanemliku hoolitsuseta lapsi. Võrreldes 2007-2008 analoogsete uuringutega on toimetuleku olulisus inimeste silmis märkimisväärselt kasvanud,“ lisas Tamm. „Järgnesid mure tööpuuduse, kvaliteetse hariduse kättesaadavause ja rahvatervise pärast.“

Heategevusalaste hoiakute uuringu viis TNS Emor läbi tänavu 19.-30. septembril ning küsitlusele vastas 1140 Eesti elanikku vanuses 18-60. Küsimustikku aitasid ette valmistada ja uuringut läbi viia SOS Lasteküla Eesti Ühing, Mittetulundusühing Uuskasutus, Noored Kooli Sihtasutus, Sotsiaalsete Ettevõtete Võrgustik, Terve Eesti SA ja Eesti Lastekaitse Liit. Uuringu eesmärk oli saada ülevaade eestimaalaste heategevusalasest teadlikkusest, kogemustest ja hoiakutest.

Haiglad ja hooldekodud saavad patsientide evakueerimiseks lohistid

Foto: Võrumaa TeatajaEesti ja Šveitsi koostöö tulemusena saavad 155 Eesti haiglat ja hooldekodu lamavate patsientide kiireks evakueerimiseks kokku 9500 lohistit.

Lohistid jagatakse neile haiglatele ning üld- ja erihooldekodudele, kus tulekahju puhkemise tõenäosus on olemas ning tuleõnnetuse tagajärjed võivad olla väga rasked, teatas päästeamet. Päästelohistid on kallid ja ei ole seetõttu Eesti haiglates ja hooldekodudes siiani eriti laialt kasutuses. Samas on neist õnnetuse korral palju kasu lamavate patsientide hoonest välja transportimisel. Möödunud nädalal jõudsid Eestisse esimesed 2400 lohistit, kõik 9500 lohistit jaotatakse haiglatele ja hooldekodudele laiali tuleva aasta veebruari lõpuks.

„Eestis on kokku üle 200 haigla ja hooldekodu hoone, kus toimub keskmiselt 18 tulekahju aastas. See arv ei ole suur, võrreldes näiteks eluhoonete tulekahjudega, mida on aasta jooksul ligikaudu 2000, kuid tulekahjuriski nende asutustes viib kõrgele võimalike tagajärgede raskus. Haiglad ja hooldekodud on tuleohutuse seisukohast eriline sihtgrupp muu hulgas seetõttu, et seal viibib palju osalise liikumisvõimega inimesi, kes vajavad põlengu puhkedes personali abi. Patsiente on palju, personali vähe ja seda just öösiti, kui tulekahju avastatakse tavapärasest hiljem,“ kirjeldas raviasutuste olukorda Päästeameti tuleohutusjärelevalve ekspert Tagne Tähe.

Lohistite kasutamine patsientide evakueerimisel sai alguse 1998. aastal Rootsis. Lohisti paigutatakse statsionaarselt madratsi alla ning ohu korral on üks inimene võimeline sellega lamava patsiendi hoonest välja viima. Oluline on, et lohisti oleks voodis pidevalt ning neid peaks olema nii palju kui on abivajajaid.

Eesti-Šveitsi koostööprogrammist on päästeameti ellu viidava projekti „Tuleohutuse suurendamine Eesti ööpäevaringses kasutuses olevates ravi- ja hoolekandeasutustes“  kasutada 1 635 801 Šveitsi franki. Lisaks lohistite soetamisele võimaldab toetussumma päästeametil kavandada ja ellu viia teisigi tuleohutust suurendavaid tegevusi,  näiteks tuleohutusalaste juhend- ja koolitusmaterjalide loomine, töötajate tuleohutusalane koolitamine ja riskide hindamine.

Kolmapäeval läheb kolmandale lugemisele aktsiisiseaduse muudatus

Võrumaa TeatajaKolmapäeval läheb riigikogu ette kolmandale lugemisele aktsiisiseaduse muutmise seadus, millega tagatakse efektiivsem kütuste maksustamine ja mis ka tõenäoliselt vastu võetakse.

Seadusemuudatuste eesmärk on maksustada kütuseid, sealhulgas vedelat põlevainet, vastavalt kasutusotstarbele, lähtub eelnõu seletuskirjast. Selleks laiendatakse maksuhalduri õigusi võimaldamaks kütust kinni pidada ning vajadusel küsida ettevõtjalt aktsiisi tagatist. Laiem eesmärk on tagada võrdsem konkurents kõigile kütuseturu osalistele ning suurendada maksulaekumist.

Vedelkütuse seaduse muutmisega antakse maksu- ja tolliametile õigus pidada asjaolude selgitamiseni kinni vedelkütust, mille puhul on alust arvata, et see ei vasta kehtestatud nõuetele või selle kütuse kohta esitatud dokumentidele või mille puhul on kahtlus, et seda käideldakse väljaspool riiklikule järelevalvele allutatud käitlemissüsteemi.

Samuti antakse seaduse muutmisega õigus kütuse kinni pidamiseks kui selle mitte-eesmärgipärane kasutamine toob kaasa aktsiisimaksukohustuse tekkimise või suurenemise.

Alkoholi-, tubaka-, kütuse- ja elektriaktsiisi seaduse muudatustega täiendatakse vedela põlevaine definitsiooni, maksustamise sätteid ning antakse maksuhaldurile tagatise küsimise võimalus kinni peetud kütuselt. Kuni tagatise esitamiseni jääb kütus maksuhalduri kontrolli alla.

Kui isik ei tõenda, et õli kasutatakse aktsiisiga mitte maksustataval otstarbel, siis pööratakse tagatis täitmisele. Praktikas on ilmselge, et kemikaalide vedu kütuseveokitega ning suurtes kogustes ei ole tavapärane. Välistatakse järelevalve tavalistele ettevõtjatele ning ei suurendata halduskoormust.

Seaduse muudatust on vaja, kuna Euroopa Liidu kaupade klassifitseerimise reeglid võimaldavad tuua Eestisse keemiliste ja füüsikaliste omaduste poolest diislikütusega sarnaseid tooteid nagu määrdeõlid, trafoõlid, erinevad vormiõlid aga ka küttemasuut ning neid realiseerida illegaalselt mootorikütusena. Riigil jäävad sellise tegevusega saamata tarbimismaksud.

Ansip võib saada pikima staažiga EL-i valitsusjuhiks

Foto: Võrumaa TeatajaEesti peaminister Andrus Ansip võib saada kõige kauem järjepidevalt ametis olevaks Euroopa Liidu valitsusjuhiks, kui seda arvestust juhtiv Jean-Claude Juncker peaks Luksemburgi võimukõnelustel opositsiooni jääma.

Juncker on juhtinud Luksemburgi valitsust alates 1995. aasta jaanuarist, Ansip sai peaministriks 2005. aasta aprillis.

Junckerit ähvardab pühapäevasest valimisvõidust hoolimata opositsiooni jäämine, sest Luksemburgi liberaalid, sotsialistid ja rohelised teatasid esmaspäeval kavatsusest luua väikeriigi ajaloos "pretsedenditu" kolme erakonna koalitsioon.

Kolmel erakonnal on riigi 60-kohalisel parlamendis kokku 32, Junckeri Kristlik-Sotsiaalsele Rahvaparteil (CSV) 23 kohta.

CSV on Luksemburgi valitsenud Teisest maailmasõjast saadik pea katkematult, võites alates erakonna loomisest 1944. aastal kõik valimised.

EL-i staažikamate valitsusjuhtide arvestuses järgnevad Junckerile ja Ansipile 2005. aasta novembris ametisse saanud Saksa kantsler Angela Merkel ja 2006. aasta oktoobris võimule tulnud Rootsi peaminister Fredrik Reinfeldt. Euroopa Ülemkogul Rumeeniat esindav president Traian Băsescu astus esimest korda ametisse 2004. aasta detsembris, kuid on seejärel kaks korda pidanud võimust lühikeseks ajaks loobuma.


 


 

LOE VEEL


 


 


 


 

  

 

20 PÄEVA ENIMLOETUD