EESTI ELU

„Kuidas ma lepingulõksu sattusin?“

Tellimus- ehk lepingulõks võib näida kui tavaline reklaam. Tegelikult on tegemist internetis, eriti sotsiaalmeedias levivate pakkumistega, kus tasuta prooviperioodile või ühekordsele ostule järgneb ootamatu maksekohustus. 

Tarbija kirjutas Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskusele: „Facebookis kuvas minu seinal pikemat aega toidulisandi pakkumist, mis oli soodushinnaga ja rohkelt auhindu ning teiste tarbijate heakskiitu võitnud. Lubati siidist ja veatut jumet, sest tegemist on ainulaadse valemiga, mis taastab noorusliku välimuse. Esitasin tellimuse, maksin krediitkaardiga 28 eurot ning sain lubatud toote. Järgmisel kuul võeti minu kontolt maha 43 eurot. Sama summa läks maha ka sellele järgmisel kuul. Müüjat üles leida ei õnnestu, sest antud reklaami ma Facebookis enam ei näe.“

Sarnaselt toimis ka teine tarbija, kes tellis sotsiaalmeedias nähtud pakkumise kaudu kaks purki toidulisandeid, liitudes toote tasuta prooviperioodiga. Tasuda tuli vaid 6 eurot saatmiskulu. Järgmistel kuudel saadeti talle  118-euroseid arveid ning tarbija sai teada, et on sõlminud aastase lepingu, nõustudes igakuiselt vastu võtma kaks purki toidulisandeid.

Taolistel juhtudel tarbijad sageli imestavad, kuidas nad lepingulõksu sattusid. Selgitame, kuidas lepingulõksud töötavad ning kuidas neid ära tunda ja hoiduda.

Mis iseloomustab lepingulõkse?

Esiteks, tarbija seob end pikemaks ajaks lepinguga.

Mõlema juhtumi puhul on tegemist lepingulõksuga, kus tarbija teeb tehingu, teadmata, et ta seob ennast pikemaajalise lepingu või maksekohustusega.  Reeglina on teave täiendavate maksete kohta pakkumises küll esitatud, kuid on raskesti märgatav, kuna kasutatakse kas muust tekstist oluliselt väiksemat kirjasuurust, vähemmärgatavaid värve või paigutust. Sellistele pakkumistele on iseloomulikud kirjeldused „olematu risk“, „otsusta kiiresti“, „100% garantii“.

Internetis sõlmitud lepingutest on tarbijatel õigus ümber mõelda ning tehingust vähemalt 14 päeva jooksul taganeda. Tellimuslõkse iseloomustab see, et pikaaegse lepingu olemasolust või püsivast maksekohustusest saab tarbija sageli aimu alles pikema aja möödumisel, siis kui talle esitatakse ootamatult täiendav arve või võetakse krediitkaardilt maha teatud summa. Selleks ajaks on taganemisõigusega antud aeg möödunud. Samuti on oluline teda, et 14-päevane taganemisõigus kehtib kauplejate puhul, kes tegutsevad Eestis või  mõnes muus Euroopa Liidu riigis. Paraku sageli on tellimuslõksu taga väljaspool Euroopat registreeritud ettevõtted.

Teiseks, tarbija ei märka, et tegemist on tasulise toote või teenusega

Lepingulõks võib seisneda ka ühekordses toote või teenuse pakkumises, auhinna loosimises osalemises või tasuta prooviperioodiga liitumises. Sellisel reklaamil klikates ei saa tarbija aru, et tegemist on tasulise tehinguga. Näiteks on sotsiaalmeedias laialt levinud auto hindamisteenus, millega pakutakse tarbijale sertifikaati tema auto turuväärtuse kohta. Reeglina puudub selliste pakkumiste juures kohtustulik teave „Tellimus koos maksekohutusega“ ning tarbijad klikates nupul „OK“ või „Tellin“ ei märka, et antud teenus maksab 88 või 108 eurot. Kuivõrd lubatud sertifikaat laekub tarbija poolt sisestatud meiliaadressile koheselt peale vastava kliki tegemist, puudub tarbijal kaupleja sõnul ka õigus lepingust taganeda, sest teenus on juba osutatud.

Antud lepingulõksudele on omane see, et tarbijalt ei paluta krediitkaardiandmeid, vaid tarbija nime, kodust aadressi ja muid kontaktandmeid, mis võimaldavad tarbijale hiljem arveid saata. Kuigi seaduse järgi ei teki kauplejal tarbijale tellimata asja saatmise või teenuse osutamise korral tarbija vastu nõudeid, näitab statistika, et ligi 20% tarbijatest tasub arvel küsitud summad, kuigi on veendunud, et ta ei ole tasu maksmisega kunagi nõustunud. 

Kuidas ennetada lõksu sattumist?

Hiljutine statistika näitab, et enam kui pool Euroopa Liidu elanikest on viimase kahe aasta jooksul langenud vähemalt ühe pettuse ohvriks. Pettuste hulgas on kõrgel kohal ka ostulõksud. Tõenäoliselt teenivad lepingulõksude taga olevad firmad ELi tarbijatelt mitu miljonit eurot aastas.

Kõige tõhusam kaitse lepingulõksu sattumise eest on nende vältimine, mis eeldab tarbijalt kriitilist mõtlemist ning pettuste äratundmist. Kuivõrd lepingulõksude reklaamid kaovad tavaliselt tarbija sotsiaalmeedia vaatest pärast nendele reageerimist, on pakkuja hilisem tuvastamine ja temaga ühenduse saamine väga raske, kui mitte võimatu.

Kui tarbija otsustab siiski internetis kuvataval pakkumisel klikata, tuleks võimalusel teha sellest vaatest foto ehk kuvatõmmis, et saaks hiljem tõendada lepingueelse teabe sisu. Kindlasti tuleb eelnevalt tutvuda kaupleja üldtingimustega ning uurida kaupleja tausta.

Abi vaidlusele lahenduse otsimisel on siiski võimalik saada vaid juhtudel, kui pakkumise taga olev ettevõte on registreeritud Eestis või mõnes muus ELi riigis.

Hiina viiruseohvrite arv on tõusnud 1765-ni

Diamond Princess FOTO: PIxabay

Hiina uue koroonaviiruse tagajärjel surnute arv kasvas esmaspäeval 1765-ni, kui veel sada haigestunud inimest epideemia keskmes olevas Hubei provintsis elu jättis.

Oma igapäevases avalduses teatas provintsi tervishoiukomisjon ka 1933 uuest juhtumist. Ühtekokku on nüüd Hiinas registreeritud vähemalt 70 400 nakkusjuhtumit. 

Enamik neist Hubeis, kus Covid-19-ks ristitud viirus detsembris esmalt välja ilmus, et hiljem üleriigiliseks epideemiaks kasvada. 

Uute nakkusjuhtumite arv provintsis on langenud pärast läinudnädalast järsku tõusu, mis oli tingitud vastava statistika kriteeriumide muutmisest.

Esmaspäevane näitaja oli sajakonna juhtumi võrra suurem pühapäevasest, kuid siiski märgatavalt madalam reedesest ja laupäevasest. 

Väljaspool Hubeid on uute juhtumite arv langenud ja Hiina tervishoiuameti pressiesindaja tõdes pühapäeval, et kasvu aeglustumine annab märku, et puhang on kontrolli alla saadud. 

Maailma Terviseorganisatsiooni (WHO) juht Tedros Adhanom Ghebreyesus hoiatas samas, et on võimatu ennustada, mis suuna epideemia võtab.

Rahvusvahelised eksperdid on jõudnud Pekingisse ja alustanud kohtumist oma Hiina kolleegidega, kirjutas Tedros Twitteris. 

USA lennutas esmaspäeval oma kodanikud uuest koroonaviirusest haaratud ristluslaevalt Jaapanis kodumaale; teised riigid valmistuvad järgima Ühendriikide eeskuju.

Suurim kolle väljaspool Hiinat ongi Yokohamas ankrus seisev kruiisilaev Diamond Princess, kus nakkusjuhtumite arv on kiiresti kasvanud 355-ni sellest hoolimata, et reisijad on 14-päevase karantiini ajaks oma kajutitesse suletud. 

Mitmed riigid pole rahul viisiga, kuidas Jaapan selle alusega on ümber käinud. Oma kodanike evakueerimist Diamond Princessilt plaanivad Washingtoni eeskujul veel Kanada, Austraalia, Itaalia, Iisrael ja Hongkong. 

Esmaspäeva varahommikul võtsid pealaest jalatallani kaitseriietuses juhtidega bussid ameeriklastest reisijad pärast passikontrolli läbimist laevalt peale ja toimetasid lennukitele. Mingit tervisekontrolli selles etapis läbi ei viidud. 

USA suursaatkond Jaapanis kinnitas, et kaks lennukit on Jaapanist teel Ühendriikidesse. Pardalviibijatel seisab ees 14-päevane karantiin USA pinnal. 

Osa laeval olevaid ameeriklasi siiski tõrjus valitsuse pakkumise, olles juba niigi laeval pea kaks nädalat karantiinis olnud. 

"Mu tervis on korras. Ja mu kahenädalane karantiin läbi saamas. Miks ma peaksin tahtma minna bussi koos inimestega, kes võivad olla nakatunud," kirjutas Twitteris laeval koos abikaasaga viibinud advokaat. 

Nelikümmend ameeriklasest reisijat aga andis laeval viiruse suhtes positiivse proovi ja toimetati kiiresti Jaapani haiglatesse. Seni pole teada, kas nad on arvestatud 355 teadaoleva nakatunu hulka Diamond Princessil. 

15. veebruaril tähistatakse Eestis esmakordselt vähihaigete laste päeva

Ravimiamet

Homme ehk 15. veebruaril tähistatakse Eestis esmakordselt vähihaigete laste päeva.

„Eestis saab aastas vähidiagnoosi 50 last. Kuldse lindi kampaaniaga tahame meeles pidada meie väikeseid kangelasi ja nende lähedasi. Kuld on väärtuslik metall ja lapsed meie suurim varandus, kuldset linti kandes saab igaüks avaldada toetust meie keskel olevatele vähihaigetele lastele, nende muredele ja rõõmudele,“ ütleb Ravimiameti kolleeg ja Eesti Vähihaigete Laste Vanemate Liit juht Kaili Lellep.

Ravimiamet teeb omalt poolt kõik, et lastele mõeldud ravimite kättesaadavus oleks hea. Erandjuhtudel oleme tegutsenud võimalikult kiiresti, et abi ka lasteni jõuaks. Oleme alati nõu ja jõuga abiks.

Hoidkem oma varandust!

Laste kõige sagedasem pahaloomuline kasvaja on leukeemia. „Vähidiagnoosi saanud lapse vanem loeb päevi, minuteid ja tunde. Meie teeme liidu inimestega kõik selleks, et lapsevanemate suur mure natukenegi väiksem oleks. Me oleme kõik selle omal nahal läbi teinud ja teineteisemõistmine ning psühholoogiline tugi on vanematele väga oluline,“ lisas Lellep. „Vähihaigete laste päeva teadvustamisega Eestis soovime suurendada teadlikkust, kõrvalseisjate tolerantsi ja julgustada inimesi toetama nii vähihaigeid lapsi kui nende vanemaid. Mida enam me sellest räägime, seda enam mõistetakse, et vähihaige lapse täielikuks paranemiseks ei piisa üksnes ravimitest.“

Vähihaigete laste päeva tähistatakse 15. veebruaril kogu maailmas, ent Eestis kutsub liit kuldset linti kandma esimest korda: „Vähidiagnoos ei ole häbiasi, see on lihtsalt halb õnn ja ühiskonna toetus tähendab nii väikestele kui ka suurtele väga palju.“

Eesti Vähihaigete Laste Vanemate Liit pakub tuge vähki põdevatele lastele ja nende peredele. Liidul on sadakond liiget ja selle tuntuim ettevõtmine on iga-aastane heategevuslik kampaania Pardiralli Kadriorus. Rahvusvahelisel vähihaigete laste päeval on teisedki asutused oodatud valgustama end kuldsetes toonides, et avaldada toetust lapseea vähidiagnoosi saanud peredele.


 


 

LOE VEEL


 


 


 


 

  

 

20 PÄEVA ENIMLOETUD