EESTI ELU

2019 tõi enam kui 100 teavitust andmekaitselisest rikkumisest

Pixabay

Inimeste privaatsus oli aastal 2019 AKI-le edastatud rikkumisteadete järgi ohus 115 korral, kuna aasta jooksul registreeris inspektsioon selles arvus intsidente, mille põhjuseks oli enamasti kas andmetöötleja hooletus või vähene teadlikkus ning mis neljal korral põhjustasid ka töötaja vallandamise.

2019. aastal registreeriti intsidente riigi- ja omavalitsusasutustes, tervishoiu,- finants,- transpordi,- side - ja haridusteenusteste valdkonnas ning suur osa intsidentidest juhtus veebiteenuste osutamisel. „Kui võrrelda juhtumiste rohkust avaliku ja erasektori teenuste osutajate poolt, siis oli see üldplaanis võrdne,“ kõneles tehnoloogiadirektor Urmo Parm.

Tehnoloogiadirektor meenutab, et sageli on olnud eksimise põhjus aegunud või turvamata tarkvara kõrval just töötaja tähelepanematus või puudulik teadlikkus. „Paljud eksimused tulevad hooletusest ja teadmatusest.

Näiteks õngituskirja avamine on üks nendest,“ viitas tehnoloogiadirektor, kes lisas, et innovaatilise e-riigina peaksid tegelikult juba kõik andmetöötlejad suutma rakendada elementaarseid turvatehnoloogiad, mis hoiavad ära õngitsuskirjad. Selliseks on näiteks DMARC protokoll. E- kirjade turvalist edastamist võimaldab aga STARTTLS krüpteerimismeetod. „Möödunud aastasse jäävad ka sellised juhtumid, kus töötaja eksimuse tõttu andmekaitsereeglite vastu otsustab ettevõte ta vallandada,“ kõneleb Urmo Parm, kes ei võta hindamiseks, kas selline meede on äärmuslik või mitte, kuid kindlasti toetab koolituste korraldamist.

Äärmuslikku meedet rakendati näiteks ettevõttes töötajate suhtes, kes vaatasid aluseta teise inimese andmeid infosüsteemist. Samuti lõpetati tööleping töötajaga, kes lubas turvasalvestistele ligi kolmandaid isikuid.

Andmekaitse Inspektsiooni tehnoloogiadirektor Urmo Parmu sõnul on rikkumisest teatajate arv võrreldes 2018. aastaga suurenenud, nagu on kasvanud ka rikkumisteadete koguarv, kuid arvestades ainuüksi AKI-le edastatavaid märgukirju võib järeldada, et kõik vastutavad andmetöötlejad toimunud intsidentidest veel ei teavita ning inimeste andmetega juhtub ilmselt rohkem, kui on teada. Rikkumisteadete esitamise kohustus tuleb 2018. aasta 25. maist kehtima hakanud isikuandmete kaitse üldmäärusest. Üleeuroopalise õigusakti kohaselt peab vastutav andmetöötleja inimese privaatsust ohustavatest või võimalikku privaatsusriivet sisaldavatest intsidentidest järelevalveasutust teavitama. Isikuandmetega seotud rikkumine tähendab andmete ebaseaduslikku või juhuslikku hävimist, kättesaamatuks muutumist või lubamatut juurdepääsu ja avalikuks saamist. Kui juhtum põhjustas või võib tõenäoliselt põhjustada inimestele kahju, tuleb sellest 72 tunni jooksul inspektsioonile teatada.

Põhjused, miks andmetöötluses intsidendid juhtuvad?

* Inimlik eksimus * Teadmatus * Hoolimatus (nt uudishimupäringud) * Uuendamata tarkvara * Vigased versiooniuuendused * Ründed infosüsteemidele * Õngitsuskirjad * Testimine pärisandmetega *

Samuti on liiga vähene töötajate oskus mitte minna kaasa õngitsuskirjadega.

Teisipäeval sündis Eestis diislikütuse hinnarekord

23.03.2019 Alexela Võru teenindusjaam Kose tee 6. FOTO: Aigar Nagel

Teisipäeval sündis Eestis nii uus diislikütuse hinnarekord 1,449 eurot liitri kohta, samuti jõudis endisele rekordtasemele 98-oktaanise bensiini hind, mis kerkis 1,499 euroni.

Alexela juhatuse liige Alan Vaht ütles BNS-ile, et teisipäeval purustati pea kaheksa aastat püsinud diislikütuse rekord 1,439 eurot liitri kohta, mis pärines 27. märtsist 2012. Senine 95-oktaanise bensiini hinnarekord 1,459 tehti 9. aprillil 2012. Samal päeval kerkis 98-oktaanise bensiini hind 1,499 euroni. 

Toornaftatehingute hind New Yorgi börsil kerkis 0,4 protsenti, jäädes pidama tasemel 63,27 USA dollarit barrelist.

Londoni Põhjamere brendi hind kerkis 0,5 protsenti, sulgudes tasemel 68,91 dollarit barreli eest. 

Perearsti nõuandetelefonilt saab isikustatud nõustamist

Pixabay

Alates 2020. aasta algusest saavad inimesed perearsti nõuandetelefonilt isikustatud nõustamist - nõuandetelefoni arstil on inimese loal võimalik näha helistaja terviseandmeid, et seeläbi täpsemat nõu anda.

Haigekassa esmatasandi teenuste osakonna juht Külli Friedemann selgitas, et sellest aastat näeb kõnele vastanud arst helistaja nõusolekul tema terviseandmeid nagu näiteks põetud haiguseid, määratud ravimeid  ja tehtud analüüse. „Samuti saab nõuandev arst edastada kogu nõustamise info digiloosse, et ka inimese perearst oleks kursis tema patsiendile muret teinud terviseseisundiga,“ ütles Friedemann.

Perearsti nõuandetelefoni eestvedaja Klarika Kallikorm-Rannametsa sõnul kasutas jaanuari esimesel nädalal isikustatud nõustamise teenust ligi 100 inimest. „Tehniliselt on teenus hästi sujunud ja inimesed on selle kenasti vastu võtnud. Hetkel on isikustatud konsultatsiooni soovitud peamiselt hooajaliste viirushaigustega seoses - kõhulahtisus, iiveldus, oksendamine ja muu taoline,“ lisas ta.

Nõuandetelefoni teenuse uuendusi on veelgi. Kui varasemalt sai tervisenõu ainult eesti- ja venekeeles, siis sellest aastast osutatakse ka inglise keelset nõustamist iga päev kell 15-17.

Siseministeeriumi kodakondsus- ja rändepoliitika osakonnajuhataja asetäitja Martin Tuliti sõnul on tegemist olulise teenuse täiendusega, sest ingliskeelset tervisenõu vajavad Eestis elavad uussisserändajad, kes on Eestisse tulnud tööle, õppima või perekondlikel põhjustel, igapäevaselt. „Ingliskeelse nõustamise võimaldamine uussisserändajatele aitab lahendada lihtsamaid tervisemuresid kiiremini ning seeläbi vähendada survet erakorralise meditsiini osakondadele,“ tõdes Tulit.

Perearsti nõuandetelefonilt saab professionaalselt meditsiinilist nõu 24 tundi ööpäevas. Nõuandetelefon on eelkõige mõeldud selleks, et anda soovitusi lihtsamate terviseprobleemide korral ning juhiseid esmaseks abiks.

Nõuandetelefoni eestvedaja sõnul on oluline on meeles pidada, et raskete seisundite ja pikale veninud haiguste ravi ei saa teha telefoni teel, selleks tuleb pöörduda oma pere- või eriarsti poole, kes hindab olukorda, teeb vajadusel analüüsid ning määrab ravi.

Tervisemurede kohta saab nõu küsida helistades lauatelefonile +372 6346 630 või  lühinumbrile 1220.

Helistades numbrile +372 634 6630 tasub helistaja kõne eest telefonioperaatori hinnakirja alusel. Helistades lühinumbrile 1220 tasub helistaja kõne eest oma telefonioperaatori kehtestatud lühinumbri tavatariifi alusel kuni 30 senti minuti eest. 


 


 

LOE VEEL


 


 


 


 

  

 

20 PÄEVA ENIMLOETUD