Võrust sai bussiajaloo keskus

Ajal, mil Võrust lahkub üks asutus teise järel, on eriti rõõmustav, kui siia midagi juurde tekib. Pühapäeval tähistas oma esimest tegevusaastat Eesti Bussiajaloo Selts, mis on asutatud Võrus ja ka tegutseb siin. Võrust on sellega saanud kui mitte bussinduse, siis vähemalt bussiajaloo keskus. Seda kõike tänu Võrumaalt pärit, aga Ida-Virumaal üles kasvanud Hugo Osulale, kes juhib bussifirmat Sebe ja kes toonud siia busside remondiosakonna. Osula oli ka bussiajaloo seltsi idee autor, ühtlasi on Sebe andnud seltsile ruumid, kus praegu on välja pandud bussiajalooteemalised pildid ja mõned meened.


Kõik bussihuvilised, kel ajaloost mälestusi või midagi bussiteemalist pööningul-garaažis vedelemas, võiks bussiajaloo seltsiga ühendust võtta, sest see aitab bussi ruumidest kujundada omalaadse muuseumi.


Nagu selgus pühapäevasel bussiajaloo seltsi aastapäeval, on Võru meistrite käe all lisaks Ungaris toodetud Ikarus Luxile ja Saksa Setrale saamas uueks 1970. aastate Mercedes O 303, mille tarbeks bussiajaloo entusiast Tõnu Piibur kinkis seltsile koguni Mercedes-bussi varuosade kataloogi. See oleks Võrule juba kolmas taastatud buss ja kena täiendus senisele busside kollektsioonile.


Kuigi Sebe juht Hugo Osula ütles pühapäeval bussiajaloo seltsi aastapäeval, et Sebe on tulnud Võrru selleks, et jääda, on Võrumaa bussiliiklus jäämas inimeste arvu vähenemise tõttu ajalooks. Reisijate vähesus sunnib liine sulgema ja seetõttu jääb vähemaks nii busse kui ka bussijuhte. Seetõttu on põhjust pessimismiks, ent Osula ise tuleviku suhtes väga kurb ei ole. Näiteks on Soome aastaid tagasi parema palga peale läinud bussijuhid hakanud juba vaikselt tagasi tulema, sest Eestiski on bussijuhtide palgad kerkinud üle 1000 euro. Jääb vaid loota, et raha ja palgatõus Tallinnast lõpuks oma tee otsaga ka Võrru leiab ning inimesed hakkavad ka Võrumaale tagasi pöörduma. Selline areng annab omakorda aluse unistada, et bussiliiklus Eesti bussiajaloo keskusest lõpuks välja ei sure.