EESTI ELU

Riik tahab lubada autodel taas kõnniteedel parkida

FOTO: Aigar Nagel

Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium (MKM) tahab lubada autode asulate õuealadel kõnniteele parkimist, Tallinna liikluskorraldusega seotud inimesed peavad niisugust seadusemuudatust mõttetuks ja on resoluutselt selle vastu, kirjutab Postimees. 

MKM-is kavandatud liiklusseaduse muudatus lubaks õuealadel autosid kõnniteele parkida juhul, kui jalakäijale jääb vähemalt 1,5 meetri laiune käiguriba. Aastate eest kehtis selline reegel kõikide kõnniteede kohta.

Liiklusseaduse muutmise seaduse üks autoritest, MKMi teede- ja raudteeosakonna nõunik Hindrek Allvee rõhutas, et tegu on alles eelnõus kirjas oleva plaanitava muudatusega ning eelnõu peab läbima veel ühe kooskõlastusringi. «Muudatuse eesmärk on muuta õuealal parkimise reeglid selgemaks. Nimelt kui kehtiva liiklusseaduse üldiste sõiduki parkimise reeglite kohaselt tohib kõnniteel parkida ainult siis, kui seda lubab vastav liikluskorraldusvahend, siis õuealal parkimisele on liiklusseaduses kehtestatud erireeglid. Nende järgi lubab kehtiv seadus õuealal parkida küll üldjuhul ainult tähistatud parklas, kuid kui tähistatud parkla puudub, siis ka teel kohas, kus parkimine ei takista jalakäijat ega muuda võimatuks teiste sõidukite liiklust. Kuivõrd tee mõistes sisalduvad liiklusseaduse kohaselt nii sõidutee kui ka kõnnitee, siis tohib kehtiva seaduse kohaselt õuealal parkida ka kõnniteel,» selgitas Allvee.

Samuti pole tema sõnul kehtivas liiklusseaduses õueala puhul sätestatud, milline on piisav ruum, mille sõiduki parkinud juht peab jalakäijale jätma. «Arvestades asjaolu, et õuealal võib jalakäija liikuda ka sõiduteel, saaks pahatahtlikult väita, et kõnniteel parkinud sõidukist saab jalakäija takistamatult mööduda ka näiteks sõidutee kaudu. Samas on jalakäijal siiski ohutum liikuda kõnniteel. Sellest tulenevalt rakendatakse muudatuse kohaselt õuealal kõnniteel parkijatele üldist kõnniteel parkimise nõuet, mille kohaselt peab kõnniteel jalakäijatele jääma vabaks 1,5 meetri laiune osa,» lisas Allvee.

Tallinna linnavalitsuses tekitas ministeeriumi plaan nördimust. «Just nüüd, kui me oleme aastatepikkuse töö tulemusena parkimiskultuuri järje peale saanud, tahab ministeerium selle kõik ära nullida ja asjad jälle teistpidi pöörata,» lausus Tallinna abilinnapea Kalle Klandorf.

Tallinna transpordiameti juhataja asetäitja liikluse alal Talvo Rüütelmaa leidis, et praegune liiklusseadus reguleerib õuealal toimuvat piisavalt hästi ning niisugust muudatust pole vaja. «Praegune seadus ütleb ju selgelt, et parkimine ei tohi takistada jalakäijat. Kui me pargime õuealal asuvale kõnniteele mootorsõiduki, siis see ju ta kistab jalakäijat. Ja kui sõidukiga takistatakse kõnniteel liikuvat jalakäijat, siis seda sinna parkida ju ei tohi,» lausus Rüütelmaa.

«Mulle jääb täiesti arusaamatuks, miks sellist seadusemuudatust vaja on. Praegune seadus ütleb ju selgelt, et ei tohi takistada teist liiklejat. Ja kui nüüd leitakse, et see poolteist meetrit on alati ja igal pool õuealadel jalakäijate jaoks piisav, siis sellega päris nõustuda ei saa. Küsimus taandub sellele, keda siis eelistatakse. Kui õuealal ka jalakäijale mingit eelist ei anta, kus siis üldse? Õueala on see koht, kus jalakäija peaks tundma ennast turvaliselt ja saama liikuda,» arvas Rüütelmaa.

Bingo loto loosimisel võideti jackpot 462 334 eurot

Telesaates "Suur lotokolmapäev" loositi kolmapäeval välja Bingo loto jackpot summas 462 334 eurot, teatas Eesti Loto.

Kahe mänguväljaga, viieks järjestikuseks loosimiseks ostetud võidupilet on ostetud internetist.

Viimati võideti Bingo loto jackpot 31. augustil, kui mängumuudatusega seoses loositi peavõit välja kohustuslikus korras. Tookordse võidu summas 380 137 eurot sai tapalanna, kes ostis pileti Tapa Grossi poest.

Selle aasta esimese kaheksa kuuga maksis Eesti Loto riigile hasartmängumaksuna spordi, kultuuri, teaduse, hariduse, meditsiini ja muude valdkondade toetuseks üle 6,7 miljoni euro. Võitudena maksis Eesti Loto samal perioodil välja 15 miljoni eurot, sealhulgas ligi 3,5 miljoni euro eest kiirloteriide võite.

Tartu autonäitusel Motoshow esitletakse Škoda ideeautot ja autoremonditehase busse

27.-29. septembril toimub Tartu Näituste messipaviljonides ja väljakul Eesti suurim automess Motoshow, mis toob kokku sõidu-, tarbe- ja matkaautod ning autokeemia ja lisavarustusega tegelevad ettevõtted. Esmakordselt Tartu automesside ajaloos on publiku ees ideeauto.
 
Tänavusel Motoshow’l on uute sõidukite poole pealt esindatud 41 automarki, näidatakse sõiduautosid, väike- ja reisibusse, veokeid ning matkaautosid. Uusi mudeleid, mida pole Eestis laiemale publikule veel esitletud, on kohal 20 ringis. Kuigi Tartu automessidel on selja taga 24 aastat ajalugu, leidub veel autotootjaid, mille uusi mudeleid pole seal veel eksponeeritud. Sel korral on esimest korda esindatud Briti päritolu luksusautode tootja Bentley, mis tähistab tänavu 100. aastapäeva.
 
Uudisena leiab messi mudelivalikust ka ideeauto. “Kui uudismudelid jõuavad salongidesse vahetult enne näitust või kohe peale messi, siis esmakordselt Motoshow ajaloo jooksul esitleb Škoda külastajatele ideeautot, mis massidesse sellisel kujul ei jõuagi,” rääkis messi projektijuht Henrik Urbel. VISION RS nime kandev ideeauto on Škoda nägemus tuleviku keskkonnasõbralikust kompaktautost, näiteks on auto interjööris kasutatud vegan materjale.
 
Septembri alguses möödus 70 aastat Tartu Autode Remondi Katsetehase asutamisest, mida tähistatakse messil suure juubelinäitusega. Kollektsioonidest üle Eesti jõuavad Motoshow’le bussid ja furgoonautod, mida rahvakeeli tuntakse ka kui Tartu puubusse. Ühtekokku on näitusel 10 sõidukit, mille seas nii originaalina säilinud kui ka põhjaliku restaureerimise läbinud masinad. “Näitus ei paku pelgalt silmailu, vaid käivitub suisa eriline bussiliin. Marsruudil Tartu Raekoja plats – messikeskus liigub Motoshow lahtiolekuaegadel TA-6-1 buss, mille sõidugraafikut näeb messi veebilehel,” tutvustas Urbel. Messile pääs on piletiga, bussisõit aga kõigile tasuta. Kuna tegemist on vanatehnikaga, paluvad korraldajad mõistvat suhtumist, kui peaks esinema tõrkeid.
 
Aastaid tagasi ellu kutsutud proovisõidualast on saanud Motoshow lahutamatu osa. Korraldaja sõnutsi on sel korral esindatud ühtekokku 19 marki ning tervelt 60 erinevat sõidukit. “Sellist võimalust ühe sündmuse raames niivõrd suurt hulka erinevaid autosid proovida ei avane just iga päev. Loodan, et messikülastajad varuvad piisavalt aega, et lisaks väljapanekutega tutvumisele ka huvipakkuva autoga sõitma minna,” ütles korraldaja ning lisas, et proovisõidule saab registreeruda messil kohapeal.
 
Spetsiaalselt Motoshow tarvis püstitatud paviljoni koonduvad sel korral ümberehitatud autod. Hooaja üht suurimat tuunitud autode näitust läbi viiv MTÜ Estonian Car Club Tuning lubab kohale tuua uusi autosid, kuid ka aastaid avalikkuse eest varjul hoitud legende. Lisaks toimub ka autoheli võistlus, kuhu tuuakse demomasinaid ka piiritagant.
 
Igal aastal tutvustatakse messil mõnda autospordiala, sel korral on esindatud veoauto- ja rahvakross ning off-road autod. Esindusliku väjapanekuga on kohal kardispordi entusiastid, kes esitlevad võistluskarte alates kõige pisemast cadet-klassist kuni võimsaima KZ2 klassini välja. Retrohõngu lisab Minski kart ning uudistada saab ka Baltikumi ainukest käsijuhtimisega karti.

 


 

LOE VEEL


 


 


 


 

  

 

20 PÄEVA ENIMLOETUD