EESTI ELU

Päästjad manitsevad: suvekuumuses ei tohi unustada ohutusnõudeid

FOTO: Aigar Nagel

Kuna ilmateenistus prognoosib lähipäevadeks kõrgete temperatuuridega suveilmasid, panevad päästjad suvitajatele südamele, et nad ei unustaks järgida ohutusnõudeid.

Päästjate kinnitusel ei tohi lapsi jätta veekogu ääres järelevalveta. "Uppuv laps ei tee reeglina häält, sest kogu tema jõud kulub pinnal püsimiseks. Õnnetuste ennetamiseks räägi oma lapsele veega seonduvatest ohtudest ja õpeta, kuidas vees käituda. Vaata ka nõuandeid veebilehelt www.veeohutus.ee," märgivad päästjad. 

Veesõidukiga veekogule minnes tuleb alati kanda päästevesti. "Ootamatult õnnetusse sattudes on päästevesti väga raske või lausa võimatu selga panna. Peaaegu kõik veesõiduki õnnetuste ohvrid oleks elus, kui neil olnuks seljas päästevest," selgitavad päästjad. 

Purjus sõpra ei tohi vette lubada. "Sõpradega veekogu ääres viibides pea meeles, et kui tarbitakse ka alkoholi, siis ei pruugita oma võimeid adekvaatselt hinnata. Ära hüppa tundmatus kohas vette! Enne vette minekut hinda alati kriitiliselt vee temperatuuri, läbipaistvust, sügavust, voolu, lainetust, veekogu kaldaid ja põhja tüüpi," soovitavad päästjad. 

Ühtlasi tuletavad päästjad meelde, et vanusega kaasnevad terviseriskid, samuti ei ole eakam inimene enam nii kiire reaktsiooniga ja sama tugev ning hea tervisega kui nooruses. Ujumiseks tasub valida turvalised, ametliku valvega ujumiskohad, võtta kaasa ka sõber ning ujuda pigem kaldale lähemal nii, et jalad ulatuksid põhja, juhuks kui jaks lõppeb. Oma tervisesse tuleks alati suhtuda realistlikult ja füüsilisel pingutusel arvestada krooniliste haigustega.

Eesti aasta külaks kuulutati Lüübnitsa

Aasta küla võidukõne. FOTO:  Rene Kundla

Eesti Külade XIII Maapäeva avaõhtu tippsündmus oli Aasta Küla väljakuulutamine – tiitli sai Eestimaa veerel paiknev Lüübnitsa, kus on parimal viisil põimunud seto-, eesti- ja venekeelne kogukond, teatas Eesti külaliikumine Kodukant ööl vastu laupäeva. 

Küla on talgute korras teinud korda mahajäetud krunte, ehitanud tsässona ja toetab igal viisil elanike ettevõtlikkust: näiteks leiab külast kodumuuseumi, müüakse sibulat ja kala, Lüübnitsa on välja töötanud oma küla kaubamärgi, seisis pressiteates. 

Riigikogu esimees ja Aasta Küla hindamiskomisjoni juht Henn Põlluaas ütles, et kõigi maakondade aasta külad olid erilised, kuid mingil moel puges just Lüübnitsa kokkuhoidev kogukond žüriile kõige rohkem hinge. "Igal pool, aga eriti Lüübnitsas on näha, kui tähtis on aktiivsete eestvedajate olemasolu," lisas ta.

Lüübnitsa külavanem Urmas Sarja jäi tagasihoidlikuks: "Minu jaoks on elu Lüübnitsas tööpingete maandamine. Ma tahan tegutseda. Siin on selleks suurepärased võimalused ja külaelanikud löövad hea meelega kaasa," ütles Sarja. Ka avapidustustel olid Lüübnitsat esindama tulnud nii tantsijad kui ka pillimehed.

Eelmise aasta lõpul Võrumaa Aasta Külaks valitud Lüübnitsat on esmakordselt mainitud 1582. aastal. Lüübnitsa on tuntust kogunud hilissuvise sibula- ja kalalaadaga, mis tänavu toimub 24.-25.augustil.

Žürii liikmed andsid välja mitmeid eriauhindu, esmakordselt kuulutas Põlisrahvaste Arengu Keskus Uralic välja Põlisküla auhinna saaja, kelleks sai pärandit hoidev ja lastele temaatilisi tegevusi leiutav Hageri.

Eesti Pagari eriauhinna – maitsvad tooted külapeoks pälvis Ida-Virumaa Kiikla küla oma toreda kiigelooga. Juba 10. augustil toimubki Kiiklas külapäev, mis üllataval kombel on ainus päev aastas, mil Kiiklas kiikuda saab.

Põlluaas tegi Lüübnitsale üsna haruldase kingituse – Toompea tornis lehvinud ning nummerdatud riigilipu. Kõik Aasta Küla nominendid said kingiks ka eelmise Aasta Küla Läsna-Loobu käsitöökalendri, ’Suislepa’ õunapuu, suureformaadilise loodusfoto ning Ave Nahkuri maalitud pisipildi. Maalehe toimetuse eriauhind Kõljala külade piirkonnale ning Aasta Külale Lüübnitsale on ajalehe ning ajakirja Maakodu aastane tasuta tellimus.

Päev lõppes imetabase kontserdiga Räpina kirikus, kus Tõnis Mägi ja Põlva muusikakooli keelpilliorkester Riivo Jõgi juhatusel esitasid lisaks tuntud paladele Mägi ja Villu Kanguri uue laulu "Küla elab". Kontsert oli Eesti Külaliikumise Kodukant kingitus Eestimaa küladele.

Eesti Külade XIII Maapäev jätkub laupäeval maaelu teemaliste aruteludega, mille käigus valmistatakse ette Maapäeva manifesti muudatused, et dokument pühapäeval maaeluministrile üle anda.

Majutusteenustele 14-päevane taganemisõigus ei laiene

Majutust vahendavate veebilehtede või äppideta ei kujuta paljud reisimist enam ettegi, ent mõnikord esineb ka kogenud reisijail ootamatuid probleeme. Sageli arvatakse ekslikult, et netis tellitud majutust saab 14 päeva jooksul tasuta tühistada viidates Euroopa Liidus kehtivale 14-päevasele taganemisõigusele.

Majutusteenust vahendavad portaalid on tarbijate hulgas väga populaarsed, enim kasutatavad Eesti tarbijad booking.com ja Airbnb rakendusi. Paraku on internetis majutust broneerides juhtunud, et tarbija eeldab ekslikult, et tal on õigus 14-päeva jooksul tehingust taganeda, nagu netiostude puhul Euroopa Liidus seadusega reeglina ette nähtud. Tasub teada, et majutusteenustele vastav seaduslik taganemisõigus ei laiene. Seega on tühistamis- ja muutmistingimused iga teenusepakkuja otsustada ning tarbijale broneeringu kinnitamise järgselt siduvad. Hästi oluline on iga broneeringu puhul ka teada täpseid tingimusi, kuna sama vahendusportaal pakub reeglina erinevate hotelli või korterite majutust erinevatel tingimustel.

Tühistamise kiirus ei päästa

Näiteks on tarbijad ekslikult broneerinud tagasimakse võimaluseta majutuse ning selle avastamisel soovinud seda tasuta tühistada, viidates enda kiirele reageerimisele. Paraku ei ole majutusasutused kohustatud broneeringut tasuta tühistama, kui vastav tingimus on tarbijale enne tehingu sõlmimist teatvaks tehtud, olenemata sellest kui kiiresti tarbija selleks soovi avaldab või kui kaugesse tulevikku on majutus planeeritud. On juhuseid, kus tarbijad põhjendavad tühistamatu broneeringu tühistamissoovi omapoolse eksitusega, paraku selline argument ei ole tulemuslik.

On olnud juhuseid, kus tarbijad on jätnud tähelepanu ka teisi olulisi majutusasutuse sätestatud tingimusi ning seeläbi kahju kannatanud. Näiteks on osadel hostelitel või külaliskorteritel, kus puudub kohapeal teenindav personal, selged tingimused, et saabumine peab toimuma kindlal kellajal või enne teatavad aega, mille möödumisel ei ole võimalik tarbijaid majutuspaika sisse lasta. Sellise tingimuse tähelepanuta jätmisel võib tekkida olukord, kus reisijad ei pääsegi liiga hilise saabumise korral ööbimispaika, kuigi on selle eest ette tasunud.

Ettevaatust filtritega

Enamus vahendusportaale pakub võimalust majutuspakkumisi filtreerida, näiteks saab märgistada, et kuvataks ainult neid majutusvõimalusi, kus on bassein, wifi, tasuta tühistamise võimalus, hommikusöök jms. Kui filtrite abiga on sobiva majutuseni jõutud, tuleks kindlasti enne broneeringu vormistamist väga tähelepanelikult üle kontrollida, kas eelnimetatud teenused ja tingimused on ka soovitud kuupäevadel ja konkreetse valitud  toatüübi puhul olemas.

Teatud teenuste olemasolu võivad tarbijad ekslikult pidada iseenesest mõistetavaks, näiteks privaatne vannituba, hommikusöök, wifi, pesemisvahendid jms. Paraku võib sama majutusasutus olenevalt toatüübist  ja -hinnast pakkuda ka erinevaid majutustingimusi, sh võimalust broneering tühistada või kuupäevi muuta. Seega enne broneeringu kinnitamist tuleb kõik kuvatav info läbi lugeda ning kahtluse korral üle küsida.

Kuigi väga mugav on kasutada majutuse broneerimisel nutiseadmeid ja telefonis asuvaid äppe, on soovitav võimalusel kallimad või pikemaajalised majutused vormistada läbi nö „suure ekraani“ ehk arvutis, sest selliselt hoomab pakkumise ja broneeringu kõiki tingimusi paremini.

Alati on soovitatav lisaks kirjeldusele portaalis „guugeldada“ internetist ka teiste reisijate fotosid ning tagasisidet.

Mida teha probleemide korral?

Kahjuks esineb juhuseid, kus tarbija on kõik õigesti vormistanud, kuid majutusteenusega tekib siiski probleeme, näiteks ei vasta tuba või muud teenused tingimustele, ekslikult on tarbija arvelt maha võetud rohkem raha kui kokku lepitud või tekib muid möödarääkimisi. Sellistes olukordades saavad Euroopa Liidus registreeritud teenusepakkujatega tekkinud vaidluste puhul tarbijad abi ja nõu küsida EL tarbija nõustamiskeskusest, mis on Tarbijakaitse ja tehnilise järelevalve ameti piiriüleseid kaebusi lahendav üksus.


 


 

LOE VEEL


 


 


 


 

  

 

20 PÄEVA ENIMLOETUD