Eestlasi ei tohi karistada Vene piirivalvurite aegluse eest

Eesti valitsusasutused on põhjendanud piiripunktides kütusekontrolli sisseviimist muu hulgas vajadusega lühendada piirijärjekordi. Sellega karistab valitsus heauskseid piiriületajaid Vene piirivalvurite aegluse eest.

Maksu- ja tolliameti tollikorralduse osakonna juhataja Urmas Koidu kommenteeris tema juhitava ametkonna tegevust juuli algul järgmiste sõnadega: „Just eile olin Luhamaal, kui üle riigipiiri autoga oma lähedaste surnuaeda korrastamas käiv vanem abielupaar tuli ja tänas meie ametnikke hea töö eest – tavapäraste reisijate jaoks on piiriületus meie tegevuse tõttu olulisel määral kiiremaks muutunud.” Koidu seletusest võib välja lugeda, et valitsus õigustab kütusepaagis oleva kütuse kontrollimist asjaoluga, et see lühendab piirijärjekordi.

Nagu näitas Võrumaa Teataja korraldatud piiriületuse eksperiment, pole piirijärjekordade ja aeglase piiriületuse põhjus mitte täispaagiga saabuvate autode suur hulk, vaid Vene piirivalve aeglus. Seetõttu on pikad järjekorrad Vene piiril mitte ainult Eestis, vaid ka Lätis, kus on juba pool aastat piiratud kütuse sissevedu ühe korraga nädalas. Läinudneljapäevane piiriületus näitas, et järjekord on pikk isegi siis, kui piiri ei ületa mitte ühtegi kütusevedajat. Tollitöötajad on ise tunnistanud, et Narva tollipunktis on pikkade piirijärjekordade tõttu sagedaste kütusevedajate arv väiksem kui Luhamaa ja Koidula tollipunktis.

Selle asemel, et kottida niigi piiril muserdada saanud sõiduautode juhte, peaks toll enam tegelema suurte laadungitega. Juba pikka aega räägitakse sellest, et Eestis kaovad terved vagunid läbisõidul oleva autokütusega. Märtsis leidsid tollitöötajad ühest Hiinast saabunud konteinerist 8,5 miljonit Marlboro ja LM salasigaretti. NB! 8,5 miljonit ühe korraga! Võib arvata, et see on vaid jäämäe veepealne osa. Ühe saadetisega tulnud ligi pool miljonit pakki suitsu on kogus, mida sõiduauto juhid ei suuda isegi parima tahtmise juures terve aasta jooksul üle tuua.