EESTI UUDISED BNS

Õiguskantsler: Venemaalt toodava kütuse maksustamist tuleks muuta

Õiguskantsleri Indrek Tederi hinnangul ei ole maksu- ja tolliameti tegevus Eesti maanteepiiripunktides Venemaalt sõiduki standardpaagis sissetoodava kütuse maksustamisel kooskõlas õiguspärasuse ja hea halduse tava nõuetega ning seda tuleks muuta, nagu ka aktsiisiseadust.

Õiguskantsler saatis neljapäeval rahandusminister Jürgen Ligile ja maksu- ja tolliameti juhile Marek Helmile soovituse olukorra parandamiseks piiril. Teder soovitas ministril algatada alkoholi-, tubaka-, kütuse- ja elektriaktsiisi seaduse korrastamiseks eelnõu, mille käigus tuleks tunnistada kehtetuks kütuse maksustamisel segadust tekitanud sihtkoha kriteerium ning sätestada Euroopa Liidu (EL) õigust ja põhiseadust arvestavad meetmed piiriäärse ebaseadusliku kütuseäriga võitlemiseks, teatas õiguskantsleri büroo.

Teder soovitas Ligil ka kaaluda vajadust kehtestada aktsiisiseaduses piirialade elanikele madalamad maksuvaba kütuse piirmäärad ning algatada selleks asjakohase eelnõu koostamine. "Madalamate piirmäärade kehtestamisel palun arvestada maksunormidele põhiseadusest ja EL-i õigusest tulenevate kõrgendatud selguse ja määratletuse nõuetega ning aktsiisi- ja käibemaksuvabastuse direktiivis kehtestatud maksuvabastuse võimaldamise eesmärgiga," kirjutas õiguskantsler.

Maksuhalduril soovitas Teder seadusmuudatuste jõustumiseni loobuda sihtkoha kriteeriumi rakendamisest ning arvestada, et inimene võib EL-i õiguse järgi aeg-ajalt tuua Venemaalt omatarbeks maksuvabalt kütust. Maksuvabalt võib kütust tuua sõiduki standardses kütusepaagis.

"Asjaolu, et maksu- ja tolliamet jättis aastaid kütusega äritsevatelt inimestelt impordimaksud kogumata, ei õigusta täna maksuvabastuste kohaldamata jätmist neile, kellel on selleks EL-i määruste ja direktiivide järgi õigus," märkis Teder.

Ühtlasi taunib õiguskantsler maksude arvestamist läbi sihtkoha kriteeriumi. Inimene peab selle kriteeriumi järgi arvestama ja tasuma maksud kütuselt, mida ta ei vaja piirilt sihtkohta sõiduks. Kuna sihtkohast sõltub maksu- ja tolliameti hinnangul maksusumma, venivad tollipunktides vaidlused inimese sõidu sihtkoha ning selle tõendamise üle.

Tederi sõnul nõuab maksu- ja tolliamet inimeselt maksuvabastuse saamiseks Eestist kindla kontrollipunkti kaudu lahkumist, kui väidetav sihtkoht ei asu Eestis. "Ühelgi maksu- ja tolliameti ametnikul ei ole õigust nõuda, et inimene liiguks kütuselt maksuvabastuse saamiseks teatud kindlaid maanteid pidi," lisas ta. "See oleks vastuolus põhiseaduses sätestatud liikumis- ning tegevusvabadusega."

Segadused piiril algasid tänavu juunis, mil maksuhaldur muutis oma praktikat sõiduki standardpaagis imporditava kütuse maksustamise osas. Kuni selle ajani ei takistanud amet sõiduki standardpaagis maksuvaba kütuse toomist Venemaalt isegi siis, kui seda tehti mitu korda päevas.

Õiguskantsler soovib rahandusministrilt ja maksu- ja tolliameti juhilt soovitusele tagasisidet hiljemalt 15. novembriks.

Teder vastab samal teemal riigikogu liikmete arupärimisele 22. oktoobril.

Haigekassa pakub meedikutele palgatõusu kahe aasta jooksul

Pilt on illustratiivneHaigekassa nõukogu andis haiglate liidule volituse võtta meditsiinitöötajate ettepanek vastu tingimusel, et streik lõpeb kohe ning palgatõus tuleb kahe aasta jooksul.

Haigekassa nõukogu andis haiglate liidule volitused teha läbirääkimistel pakkumine, mille kohaselt tõuseb hooldajate palk vähemalt 23,2 protsenti, õdede palk vähemalt 17,5 protsenti ja arstide palk vähemalt 11,7 protsenti, mis on jagatud kahele aastale. Seega tõuseks järgmisel aastal hooldajate palk 13,7, õdede palk vähemalt 9,7 ning arstide palk vähemalt 6,1 protsenti, teatas haigekassa.

Ambulatoorse eriarstiabi esmane visiit pikeneb viie minuti võrra, mis võimaldab arstil patsiendiga põhjalikumalt tegeleda ja seeläbi tõsta arstiabi kvaliteeti.

Juhul, kui haiglad ja tervishoiutöötajad saavutavad kokkuleppe ning streik lõpetakse, lisab haigekassa juhatus need numbrid ka järgmise aasta eelarvesse, mida nõukogu koguneb arutama 19. oktoobril oma korralisel istungil.

Haigekassa teatel kehtib pakkumine töörahu taastumisel, mis tähendab streigi lõpetamist.

Arstide liidu peasekretär Katrin Rehemaa ütles BNS-ile, et ta ei soovi haigekassa pakkumist kommenteerida enne haiglate liidult ametliku pakkumise saamist, kuna meditsiinitöötajad peavad läbirääkimisi haiglatega.

"Pärast tuliseid vaidlusi jõudsime ettepanekuteni, mis nõukogu hinnangul on väga väärikad, väärtustavad kõiki tervishoiutöötajaid ja võimaldavad hooldajatele ning õdedele suuremat palgatõusu. Küll oli selge arusaamine, et väljapakutud lahendus saab jõustuda vaid töörahu taastumisel ja streigi lõpetamisel," ütles haigekassa nõukogu esimees, sotsiaalminister Hanno Pevkur. Minister lisas, et haigekassa nõukogu liikmete suhtumine tervishoiutöötajate nõutavasse palgasoovi väga erinev.

Tervishoiutöötajad ja haiglajuhid tegid kolmapäeval ettepaneku suurendada ambulatoorses esmases visiidis arsti ja õe tööaega 20 protsendi võrra ning iga statsionaari voodipäeva kohta suurendada arsti ja õe arvestuslikku tööaega 16 protsendi võrra. Miinimumtunnitasude osas tegid tervishoiutöötajad ja haiglajuhid ettepaneku võtta haigekassa jaotamata tulemist 2013. aastal kasutusele seadusega maksimaalselt lubatud osa ja tõsta hooldajate miinimumpalka haigekassa hinnakirjas 23 protsenti, õdedel 17,5 protsenti ja arstidel 11 protsenti.

Mikser: minister Juhan Parts astugu viivitamatult tagasi

Sotsiaaldemokraatlik Erakond (SDE) nõuab majandus- ja kommunikatsiooniminister Juhan Partsi kohest ametist vabastamist seoses avalikuks tulnud faktidega, mis puudutavad Eesti Energia Narva elektrijaama ehitushanget.

SDE leiab, et Partsi usalduskrediit valitsuse liikmena on lõplikult ammendunud, teatas erakond BNS-ile. “Juhan Parts vastutab otseselt ebaseaduslike ning riigile kahjulike otsuste eest, mis lähevad meile maksma vähemalt 650 miljonit eurot,” sõnas SDE esimees Sven Mikser.

Ajakirjanduse andmetel hoiatati ministrit, et Alstomiga koostööleppe sõlmimine Narvas Eesti Energia uue elektrijaama esimese ploki ehitamiseks on nii riigihankeseaduse kui karistusseadustiku rikkumine. “Esindades Eesti Energia aktsiapaki omanikku oli minister kahtlemata teadlik, et nende rajamine ei ole ka majanduslikult põhjendatud ega äriliselt õige otsus,” tõdes Mikser.

Kuuendat aastat ametis olev majandusminister tegi tema arvates teadlikult ja tahtlikult otsuseid, mis on ebaseaduslikud ja Eesti riigile kahjulikud. Eesti Energia on tänaseks avalikkusele teadaolevalt ka tungivalt soovitanud mitte uute energiaplokkide lepinguid sõlmida, kuid minister Parts survestas neid fakte eirates järjekindlalt energiafirmat.

Lisaks Eesti Energia uute plokkide ehitusele on majandus- ja kommunikatsiooniministri haldusalas otsese vastutusvõimetuse või poliitiliste juhtimisvigade tõttu tõsiseid probleeme.

Vead avalduvad sotside arvates avatud elektriturule üleminekust teavitamisel, passiivsuses elektri hinnatõusu leevendamisel, küsitavustes seoses paljude tee-ehitushangetega ja möödalaskmistes rahvusliku lennukompanii Estonian Air ja Eesti Interneti Sihtasutuse juhtimisel.

Sotsiaaldemokraadid on veendunud, et minister, kelle ametisoleku ajal on tehtud sedavõrd palju juhtimisvigu ja ekslikke otsuseid, ei saa oma ametis jätkata.

Võrus sai roolijoodiku põhjustatud õnnetuses viga naine

Pilt on illustratiivneVõrus sai kolmapäeva keskpäeval roolijoodiku põhjustatud liiklusõnnetuses kergelt viga naine.

Õnnetus juhtus kella 11.59 ajal Võrus Jüri tänav 58 maja juures, kus sõiduauto Volkswagen Passat, mida juhtis alkoholitarvitamise tunnustega 69-aastane Aadu, sooritas möödasõitu ja ei andnud teed vastu liikunud sõiduautole Nissan Almera, mida juhtis 72-aastane Kalju, teatas politsei- ja piirivalveamet BNS-ile.

Sõiduautode kokkupõrke tagajärjel sai vigastada sõiduautos Nissan kaasreisija 48-aastane Ruta, kellele kiirabi osutas esmaabi.

RIA: kolmapäeval prooviti rünnata mõnda Eesti veebilehte

Foto: Aigar NagelRiigi infosüsteemi ameti (RIA) teatel prooviti kolmapäeval rünnata mõnda üksikut Eesti veebilehte

Veebilehed jäid kättesaadavaks, probleeme lehtede külastamisega võis esineda lühikese aja jooksul, teatas RIA BNS-ile. Ründekatsed algasid umbes kell 18.30 ja kestsid vahelduva eduga poole ööni. Inimeste tavapärast elu tegevus ei mõjutanud ja neljapäeva hommikul oli olukord rahulik.

"Kaheldamatult olid ründekatsed seotud viimastel päevadel Eestis palju kõlapinda leidnud videotega. Võrguliikluse põhjal võib arvata, et ründajateks olid peamiselt tavakasutajad, kes käivitasid taoliseks otstarbeks loodud ja Internetis levivaid vahendeid," ütles RIA infoturbeekspert Anto Veldre.

RIA jätkab olukorra jälgimist ja kutsub inimesi üles internetis targalt käituma.

2012-10-09 - Anonüümsed häkkerid ähvardavad Eestit rünnata

Uuring: veokijuhtide karmid töötingimused ohustavad teisi liiklejaid

FOTO: Inno TähismaaEuroopa Transporditöötajate Föderatsiooni (ETF) värskest veokijuhtide töötingimuste uuringust selgub, et 80 protsenti autojuhtidest tunnistab alalist väsimust, ent töökaotuse hirmus sellest ei räägi.

Liiklusekspertide hinnangul on veokijuhtide väsimus maanteedel oluline täiendav riskifaktor, teatas uuringut kolmapäeval tutvustanud Transpordi Ametiühing (ETTA) BNS-ile.

ETTA esimehe Peep Petersoni sõnul on uuringu tulemus Brüsseli jaoks šokeerivam kui eestlastele ja teistele Ida-Euroopa transporditöötajatele.

„Eestis oleme nende muredega pidanud juba pikka aega igapäevaselt tegelema,“ nentis Peterson. „Umbes 80 protsenti autojuhtidest sööb enda kaasavõetud pakitoitu oma veokites. Konservid lastakse soojaks improviseeritud küttekehadel kabiinis, teepeenral või veoki kütusepaagi peal."

Uuring, milles ETF küsitles nelja aasta jooksul enam kui tuhandet Euroopa autojuhti, näitab, et kümnendik autojuhte sööb sooja toitu vaid nädalavahetustel ja teine kümnendik ei söö sooja toitu mitte kunagi.

Tüüpiliselt on Euroopa autojuhid kodust ära kolm kuni 12 nädalat, Eesti autojuhid isegi kaheksa kuni 16 nädalat ja kogu selle aja veedavad nad veoki kabiinis.

Probleemiks on ka kehvad või puuduvad olmetingimused ning kilomeetri- ja ümbrikupalga maksmine.

„Järgmisel nädalal Autoettevõtete Liiduga sõlmitava palgaleppega taotlebki ametiühing ennekõike veoautojuhtidele makstava palga legaliseerimist, ühtlustamist ja mõistlikele alustele viimist,” rääkis Peterson.

Lisaks tutvustas ETTA ka veokijuhtidele suunatud Eesti parklate kaarti, millega ametiühing soovib tõsta Eesti parklate taset ning soodustada nende juurde rajamist.

„ETF uuring näitab, et 95 protsenti tööpäeva kohustuslikest puhkepausidest tehakse parklates, kus puuduvad kõik sanitaartingimused. Eestis on headest parklatest aga eriline põud,” rääkis Peterson. Ta rõhutas, et ametiühing näitab Maanteeametile kätte parklavabad tühimikud põhimaanteedel ning aitab tänastel parklapidajatel oma teenuse kvaliteeti tõsta.

„Parklad kaardile” projekt on nähtav veebiaadressil www.etta.ee/parklad.


 


 


 


 


 


 

  

 

20 PÄEVA ENIMLOETUD