EESTI UUDISED BNS

Eesti aitab Gruusial küberkuritegevuse vastast võitlust tugevdada

Välisministeerium toetab arengukoostööks ettenähtud vahenditest 64 378 euro ulatuses politsei- ja piirivalveameti tegevusi, millega suurendatakse Gruusia võimekust ennetada ja lahendada küberkuritegusid.

Projekti raames korraldab Eesti keskkriminaalpolitsei Gruusia siseministeeriumi küberkuritegude vastu võitlemise üksustele erialaspetsiifilised koolitused küberkuritegude tõhusamaks menetlemiseks ning ka küberrünnakute tõrjumiseks. Lisaks valmib projekti lõpptulemusena gruusiakeelne küberkuritegude menetlemise käsiraamat, mis on kasutatav õppematerjalina ka pärast projekti lõppemist.

Välisminister Urmas Paeti sõnul on internetikuritegevus kogu maailmas üks kiiremini kasvavaid õigusrikkumiste valdkondi, mille vastu saavad võidelda vaid kõik riigid koos. „Küberturvalisus on Eesti jaoks oluline julgeolekupoliitikavaldkond rahvusvahelises koostöös. Mida varem alustada IT infrastruktuuri arendavate riike toetamist kaitse- ning menetlusvõimekuse alal, seda paremad on tulemused,“ lisas ta.

Küberkuritegevuse vastu võitlemine on Gruusia üks prioriteete. Riik on seadnud eesmärgiks ühtlustada antud valdkonna strateegiad ning seadusandlus Euroopa Liidu omaga. Ka on Gruusia ratifitseerinud Euroopa Nõukogu arvutikuritegevusvastase konventsiooni, mis on maailma ainus kübervaldkonda reguleeriv leping.

Advokaat: politsei üliagarus annab sageli aluse trahvi vaidlustada

Eesti ühe tuntuma liiklusjuristi, vandeadvokaat Indrek Sirgi sõnul annab politsei üliagarus liiklejatele sageli aluse neile määratud liiklustrahvi vaidlustada, kirjutab Eesti Päevaleht.

Sirgi sõnul annavad ka politseinike hooletusvead sageli trahvituile kaebamispõhjuse, kuid kõige rohkem vaidlustatakse kohtus trahve, mis on põhjustatud just liikluspolitseiniku üliagarusest. „Mõnikord keskendun tõesti advokaadina ka vormilistele vigadele, kuid enamasti on tühistamise põhjuseks tõsiasi, et inimene pole seda rikkumist lihtsalt toime pannud,” sõnas Sirk Eesti Päevalehele.

Tema sõnul on politseil kurb arusaam või taktika, et kui nad on kiirusemõõtjale mingi näitaja ette saanud, siis arvatakse, et keegi peab ka süüdi olema. "Valitakse välja kõige tõenäolisem, aga kui seal on korraga rohkem kui üks auto, siis võidakse valida lihtsalt vale sõiduk.”

Sirgi sõnul on kiirusemõõtjad läinud väga võimsaks, võimaldades kiirust mõõta kilomeetri kauguselt. Kuna nii pika vahemaa puhul silmaga enam sõidukiirust ei erista, siis võib tihti juhtuda, et politsei valib süüdlase tõesti huupi. „Seda on väga raske tõendada, sest politseinik tuleb kohtusse, paneb käe südamele ja ütleb, et tema midagi valesti teinud pole, ja siis peab omakorda kohus otsustama,” lisas ta.

Tänavu seitsme kuu jooksul on politsei teinud väärteomenetluse 31 350 kiiruseületajale, kellest 221 on kaevanud otsuse edasi. „Reeglina kaevatakse liiklussüütegude eest saadud otsused edasi selleks, et vähendada või leevendada karistust – vähendada rahatrahvi, vaidlustatakse trahvisumma, soovitakse maksta ositi, eriõigust tagasi saada või aega lühendada,” selgitas politsei pressiesindaja Helin Vaher Eesti Päevalehele.

Tema sõnul tühistatakse trahve siis, kui isik ei ole väärtegu toime pannud, väärteoasjaolu ei ole tõendatud või on oluliselt rikutud menetlusnorme.

Sirk omakorda peab oma igapäevatöös silmitsi seisma olukorraga, kus politseiniku ja juhi vaidluses jääb sõna sõna vastu. „Politseinik ütleb, et turvavöö oli lahti, juht ütleb vastupidist, aga politseile tähendab see tõendatust, sest politseinik ju ütles. Karistusõiguses nõuab see omakorda, et vastuolud on kõrvaldatud ja seal ei saa eelistada ühte tõendit teisele,” selgitas Sirk.

Tema sõnul kasutavad politseinikud vaidluste vältimiseks üha rohkem salvestusseadmeid.

Eestlased kaebavad mõistetud liiklustrahve edasi võrdlemisi harva – seda teeb umbes üks protsent trahvi saanuid. Justiitsministeeriumi andmeil on tänavu kohtus lahendatud 453 liiklusalast väärtegu, millest täielikult rahuldati 146 ja osaliselt 104 taotlust, kirjutab Eesti Päevaleht.

Sirgi sõnul on väheste kaebuste üks põhjus see, et kohtuskäik on kallis ja muudab kaebamise mõttetuks. „Üldiselt on nii, et kulud, mida inimene kannab, on tavaliselt suuremad kui määratud rahatrahv, kui me ei räägi siin raskemate sanktsioonimääradega rikkumistest,” lausus Sirk. „Inimene, kes tõesti tahab enda õiguste eest seista, peab arvestama, et põhimõte maksab talle rohkem kui trahvi maksmine. Kui tõesti protsess on võidetud, siis hüvitatakse üldjuhul õigusabikulud, kuid võit pole kunagi kindel ja hüvitatakse ka osaliselt.”

Sõiduõpetajad kiidavad tsiklijuhi vanusepiiri tõstmise heaks

Sõiduõpetajate hinnangul on igati põhjendatud alates järgmise aasta jaanuarist rakenduv seadusemuudatus, mis tõstab tsiklijuhi vanusepiiri, kirjutab Saarte Hääl.

“Mootorratas on üks ohtlikumaid sõiduriistu, mistõttu teatud elukogemus ja tasakaalukus tuleb kindlasti kasuks,” arvab omanimelise autokooli omanik ja sõiduõpetaja Taavo Tenno.

2013. aasta 19. jaanuarist tõuseb A- ja D-kategooria ehk tsikli- ja bussijuhi vanuse alammäär 24-aastale. Kui inimesel on vähemalt kaks aastat olnud A2-alamkategooria juhtimisõigus, saab A-kategooria juhtimisõigust taotleda 20-aastaselt.

24-aastane inimene on Tenno arust enamasti küpsem ja tasakaalukam, mis on kindlasti oluline ka mootorratta juhtimisel. Tenno lisas, et ka bussijuhtidel on teatav elukogemus vajalik, sest nemad vastutavad paljude inimeste turvalisuse eest. “Arvan, et seadusemuudatus on ellu kutsutud, järgides teiste maade kogemusi selles vallas. Samas võib selle taga olla kindlasti ka muid põhjuseid – liiklusõnnetused noorte mootorratturitega,” ütles Tenno Saarte Häälele.

Ta lisas, et kui selline vanusepiir on paljudes maades juba varem paika pandud, siis on seda kindlasti tehtud läbiviidud põhjalike analüüside ja kaalutletud otsuse põhjal.

Ka Kuressaare ametikooli autotehnika juhtõpetaja Margus Kivi kiidab muudatuse suvel igapäevase mootorrattaga liiklejana heaks. Tema sõnul on huvilistel, kes on eelnevalt teinud endale A2-kategooria juhiloa, nüüd võimalik saada mootorratta piiranguteta juhiloa omanikuks aasta varem, kui see oli võimalik vana seadusega.

“Tegelikult, kes tahab end rattaga surnuks sõita, sõidab ikka, olenemata vanusepiiridest ja juhiloa olemasolust,” märkis Kivi, kes isiklikult ei ole seaduste karmistamise ja vanusepiiride tõstmise suur toetaja. Pigem oleks vaja parandada inimeste suhtumist liiklusse ja teistega arvestamise oskust, kirjutab Saarte Hääl.

Seaduse karmistamist ei poolda Erestoni autokooli sõiduõpetaja Erki Kuusk, kelle arvates oleks pidanud selle vanusepiiri tõstmise tegema kuidagi individuaalselt. Näiteks arvestades inimese käitumist liikluses. “Kui ei ole rikkumisi liikluses, siis võiks ju mootorrattaloa varem saada,” arvas Kuusk, lisades, et noor inimene tahab ju mootorrattaga ringi liikuda ning vanusepiirangu tõstmine tuli üllatusena. Küll aga peab ta õigeks vanusepiiri tõstmist bussijuhtidel, sest vastutus on suur.

Kõik alla 24-aasta vanused, kes alustasid A- või D- kategooria koolituskursusel osalemist või eelnimetatud kategooriate mootorsõiduki juhtimisõiguse taotlemist enne 19. jaanuari 2013 ning ei ole nimetatud kuupäevaks A- või D-kategooria mootorsõiduki juhtimisõigust saanud, saavad juhtimisõiguse taotlemist jätkata üksnes 24-aastaseks saamisel. Alates uuest aastast A- ja D-kategooria mootorsõiduki juhtimisõigust alla 24-aastastele isikutele ei anta ning vastava kategooria juhiluba neile ei väljastata.

Muudatus on tulemas juhiloa kehtivuse osas, nimelt hakkab eelolevast aastast C-, D- ja C1-, D1-alamkategooria mootorsõiduki ning CE-, DE-kategooria ja C1E-, D1E-kategooria autorongi juhiluba kehtima viis aastat praeguse kümne aasta asemel.

Veel juhib Taavo Tenno tähelepanu muudatusele, mis on tulemas mootorsõidukijuhi tervisekontrolli läbimise tähtpäeva osas – nimelt peatub mootorsõidukijuhi juhtimisõigus tervisekontrolli läbimise tähtpäeva saabumisel, kui isik ei esita hiljemalt nimetatud tähtpäeval maanteeametile uut tervisetõendit.

Pangakontoris pakutavate teenuste tasud tõusevad

Eelolevatel kuudel on oodata pangakontoris pakutavate teenuste hinnatõusu, Swedbank ja LHV Pank plaanivad seda teha sügisest, kirjutab ajaleht Postimees.

"Kontorivõrgus pakutavate teenuste osas on arvatavasti üle kogu turu oodata mõningast hinnatõusu, millega osa konkurente on juba algust teinud," ütles Postimehele Swedbank Eesti peadirektor Priit Perens.

Perens lisas, et pank loodab saada selgust muudatuste osas septembriks.

LHV pank on avalikustanud oma uue 1. oktoobrist kehtima hakkava hinnakirja, mille kohaselt tõuseb pangakontoris tehtavate riigisiseste maksete hind 10 sendi ehk viie protsendi võrra kahe euroni. Kontoris tehtavad välismaksed kallinevad 3,61 euro võrra ehk 56 protsenti.

Internetipangas tehtud riigisiseste tehingute hind ei muutu, välismaksed kallinevad 53 sendi ehk 12 protsendi võrra viie euroni.

Nii SEB, Nordea ja Sampo panga esindajad ütlesid ajalehele, et teenuste hindu tõsta ei kavatse. "SEB ei kavanda preagu teenustasude hindades põhimõttelisi muudatusi," ütles ajalehele SEB äriarenduse divisjoni direktor Mart Maasik.

Registreeritud töötute osakaal langes kuue protsendini

Foto: pilt on illustratiivneTöötukassa andmeil oli juuli lõpus töötuna arvel 39 462 inimest ehk kuus protsenti 16-aastasest kuni pensioniealisest tööjõust, viimati oli alla 40 000 inimese töötukassas registreeritud jaanuaris 2009.

Juulis registreeris end töötukassas 5 157 uut töötut. Juulikuus sai töötukassa abiga tööle või alustas ettevõtlusega 3 503 inimest. Toetudes eelnevate kuude töötuskindlustusmakse laekumise andmetele on tegelik tööleminejate arv on kõrgem, sest kõik inimesed ei teata töötukassale, et nad on leidnud uue töökoha.

Kõrgeim oli registreeritud töötuse määr töötukassa teatel endiselt Ida-Virumaal ning madalaim Viljandimaal. Kõige suurema osa eelnevalt töötanud registreeritud töötutest moodustasid oskus- ja käsitöölised, lihttöölised ning teenindus- ja müügitöötajad.

Juuli jooksul lisandus võrreldes juunikuuga rohkem tööpakkumisi. Kuu jooksul lisandus 3 866, millest 55,6 protsenti sisestati töötukassa iseteenindusportaali kaudu ning kuu jooksul vahendatavate töökohtade koguarv oli 7 874. Kõige suurem osakaal vahendatavatest töökohtadest oli oskus- ja käsitöölistele. Järgnesid teenindus- ja müügitöötajatele, lihtöölistele ning seadme- ja masinaoperaatoritele pakutavad töökohad.

Tööalasel koolitusel osales juulis 3 659 ja tööotsingu koolitusel 807 inimest. Tööpraktikal osales 827, tööharjutusel 510 ning tööklubis 411 inimest. Karjäärinõustamise teenust osutati 1 234 korral. Ettevõtluse alustamise toetuse abil sai ettevõtte luua 58 inimest, kelle äriplaanide kohaselt luuakse 83 uut töökohta. Palgatoetusega oli juulis töötamas 2 067 inimest. Lisaks osales veel 2 230 inimest erinevates teistes aktiivsetes meetmetes.

Töötukassa maksis juulis töötuskindlustushüvitist 9 690 inimesele ehk 22 protsendile kuu jooksul arvel olnud töötutest. Keskmine täiskalendrikuu eest makstud hüvitis oli 324 eurot ning hüvitisteks maksti kokku ligi 2,7 miljonit eurot. Ligikaudu 64 euro suurust töötutoetust sai juulis 8 090 inimest ehk 18 protsenti kuu jooksul arvel olnud töötutest.

Kindlustushüvitist koondamise korral määras töötukassa juulis 516 inimesele. Keskmine juulis määratud hüvitis oli 1 236 ning hüvitisteks maksti kokku ligi 815 tuhat eurot.

Tööandja maksejõuetuse hüvitise määras töötukassa juulis 140 inimesele. Keskmine määratud hüvitis oli 2 037 ning hüvitisteks maksti juulis üle 502 tuhande euro.

Uuring näitab tööandjate tolerantsust suitsetajate suhtes

Eesti ettevõtete seas läbi viidud uuring näitab ettevõtjate tolerantsust suitsetajate suhtes, hoolimata sellest, et suitsetav töötaja kulutab aastas suitsupausidele töökohal keskmiselt 21 tööpäeva.

Üle poole tööandjatest suhtub suitsupausidesse töökohal neutraalselt, 42 protsenti ettevõtetest suhtuvad töökohal suitsetamisse negatiivselt, selgus CV Keskuse tööportaali uuringust.

„ Uuringus palusime tööpakkujatel vastata küsimusele, et kui neil oleks valida kahe muidu võrdväärse tööle kandideerija vahel, aga oleks ka teada, et üks neist on suitsetaja ja teine mittesuitsetaja, siis kumma kandidaadi kasuks nad otsustaksid. Samuti uurisime tööpakkuja hoiakuid suitsupauside kohta töökohas ning soovisime teada, kas uuringus osaleja ise suitsetab“, ütles CV Keskuse turundusjuht Laura Tammeorg.

48 protsenti tööandjatest valiks kahe identse kandidaadi vahel mittesuitsetaja, kusjuures 49 protsenti tööpakkujatest ei pea seda töötaja valimisel määravaks ja kõigest 3 protsenti valiksid suitsetaja. 42 protsenti tööandjatest suhtub negatiivselt suitsupausidesse töökohas ning neutraalsed on selles osas 51 protsenti tööandjadest.

Küsitlusele vastanud tööandjatest 79  protsenti olid mittesuitsetajad ja 18 protsenti suitsetajad.

Küsitluses osales kokku 490 ettevõtet üle Eesti.

Uuringust selgus, et tavaliselt teeb suitsetav töötaja 3-4 suitsupausi päevas ning ühele pausile kulub keskmiselt 15 minutit. Lihtne arvutus näitab, et töötajal kulub suitsetamisele tund päevas ja 264 tundi aastas.


 


 

LOE VEEL


 


 


 


 

  

 

20 PÄEVA ENIMLOETUD