• info@vorumaateataja.ee
Võrumaa Teataja Võrumaa Teataja
Sign In

ARVAMUS

Millest sõltuvad ravimite hinnad ja see, kas haigekassa nende eest maksab?

Eesti haigekassa ARVAMUS 21 Juuli 2019

Edasi lugemiseks palun logige sisse

Digilehe lugemisõigusega saab ligipääsu portaalidele vorumaateataja.ee ja
digileht.vorumaateataja.ee, mis sisaldavad kõiki artikleid, kaastundeavaldusi, kuulutusi ja reklaame. Lugemisõiguse saab vormistada SIIT.

Millest sõltuvad ravimite hinnad ja see, kas haigekassa nende eest maksab?">

Edasi lugemiseks palun logige sisse

Digilehe lugemisõigusega saab ligipääsu portaalidele vorumaateataja.ee ja
digileht.vorumaateataja.ee, mis sisaldavad kõiki artikleid, kaastundeavaldusi, kuulutusi ja reklaame. Lugemisõiguse saab vormistada SIIT.

Lisa anonüümne kommentaar

Sageli kuuleme uudiseid meeletult kallitest ravimitest, mille eest riik ei maksa. Inimesed aga ei tea, kuidas ravimite hinnad kujunevad ja miks haigekassa neid alati ei hüvita. Haigekassa ravimite ja meditsiiniseadmete peaspetsialist Argo Aug lükkab ümber viis levinuimat ravimimüüti.

1. müüt: ravimid on järjest kallimad, sest nende väljatöötamine on järjest kallim

Ravimite hind kujuneb nii nagu ka muude kaupade puhul: mida rohkem on tahtjaid ja mida vähem on pakkujaid, seda kõrgem hind. Ravimite väljaarendamine võtab loomulikult aega ning ravimite hinna arvutamisel püüavad ravimifirmad katta ka ebaõnnestunud projektide kulusid, kuid see ei ole kõrgete hindade peamine põhjus. Sageli on uute ravimite väljatöötamiseks vajalik teadustöö tehtud hoopis ülikoolides ja nii juba osaliselt riiklikult rahastatud.

Kiired möödapõiked number üks rahvaautoga – sooritus on muljet avaldav

Sten Sang ARVAMUS 16 Juuli 2019
1 comment

Rahvaauto Škoda Octavia hind algab üsnagi mõistlikust 15 500 eurost ning kogu olemus meelitab viisaka lihtsusega. Foto: STEN SANG

Eesti eelmise aasta uute autode müügi esikohal troonib rahvaauto Škoda Octavia. Mudeli hind algab 15 500 eurost ning auto olemus meelitab viisaka lihtsusega. Proovisõidu autol sai oma käega juhiistme kerele parimasse asendisse keerata ja vändata ning liigselt moodsaid elektroonilisi tilu-lilusid sõitu häirimas polnud.

Kas tõesti luukpära?

Tartus asuvast Aasta Auto esindusest lunastan pärast paari pookstavi paberil omale hõbehalli Octavia, mis end teadmatule silmale esmavaatlusel kui sedaani esitleb. Eraldi väljajoonistuv „taguots” on ju olemas, kuid tõeliselt tore sürpriis saabub pagasiluuki avades. Olen ise tuhandeid kordi hädas olnud sedaani pagasiruumi suurekabariidiliste esemete (jalgratas, toolid) paigutamisel ning tihti on mingi osa veetavast mandist pagasiluugi vahelt välja kõlkuma jäänud. Škoda sellist meelehärmi ei paku ning allaklapitavate tagaistmete puhul suureneb senine 568-liitrine varuratast sisaldav maht lausa 1558 liitrini (koos varurattaga). Sinna pane või terve onu Volli nõukaaegne sektsioonikapp ning onu Volli ise mahub ka kaasa reisima.

Rahvaauto Škoda Octavia hind algab üsnagi mõistlikust 15 500 eurost ning kogu olemus meelitab viisaka lihtsusega. Foto: STEN SANG

Vajutada või ei?

8,3 sekundiga saavutab 4,6 meetri pikkune ja koos väljaklapitud peeglitega kahe meetri laiune raudruun sajakilomeetrise tunnikiiruse. Endaga kaasa liigutab ta üle 1200 kilogrammi metalli ning kaheksakümnekilost tihendit rooli ja istme vahel. Kapoti all tuksub 1,5 TSI 110 kW võimsusega bensiinimootor vürtsitatuna seitsmekäigulise DSG automaatkäigukastiga. Škoda Octavia puhul on kõrgemale käigule üleminekud tunda pisikese pausiga kiirenduses. Kohati jääb käigukast veidi mõtlema, mida edasi teha ja pöörded hoiab ta seni kõrgel. Peale tavapärase drive-versiooni saab valida sportlikuma mineku (suutsin ka 35 liitrit „sajale” kohati vajutada) ning vahe kiirendusi tehes on tõesti tajutav. Kuvan näidikutepaneeli keskele hetke kütusekulu ja drive-režiimis kulgemine esitleb seal kenasti tagasihoidlikumaid numbreid.

Gaasi vabastades ilmub ekraanile sulnis 0,0 liitrit „saja” kohta ning sellise arvuga kulgeks või maailma lõppu. Esindus lubab keskmiseks kütusekuluks saja kilomeetri kohta 5,1 liitrit ja aastane kulu 10 000 kilomeetri läbimise korral jääb 660 euro tuuri.

Rahvaauto Škoda Octavia hind algab üsnagi mõistlikust 15 500 eurost ning kogu olemus meelitab viisaka lihtsusega. Foto: STEN SANG

Grammike ikaldust

Harjumatuna mõjuvad mitmevärvilised taustaringid kiiruse, mootoripöörete, mootoritemperatuuri ja kütusepaagi näidikuseierite taga. Taust seierite taga võiks vabalt olla silmale rahulikumalt ühevärviline. Et kiirusel paremini silma peal hoida, saab näidukuteploki keskele kuvada elektroonilise numbrikuva – see ala on rooli- ja tooliasendist hoolimata alati selgelt näha. Kui natuke veel ägiseda, siis on kellaaeg näidikupaneelis oskuslikult peitu pandud vasakusse nurka, kus ta on üsna keeruliselt märgatav. Ootamatu on ka see, et akent veidi avada soovides liigub see vajutuse peale täies mahus alla. Ju on osaliselt avamiseks mingi salanipp, mida ma paari korraga ei omandanud.

Rahvaauto Škoda Octavia hind algab üsnagi mõistlikust 15 500 eurost ning kogu olemus meelitab viisaka lihtsusega. Foto: STEN SANG

Ja sa rulli-rulli-rulli!

Laitusi rohkem ei tule ning kiita saab väga loogiliste juhtnuppudega rool, kõik on kergesti hoomatav ja rulliknuppude abil hõlpsasti kontrollitav. Seni pole ma suurem asi roolinuppude näppija olnud, aga Octavia puhul leidsin end mitmel korral rullikutest valikuid langetamas.

Auto keskkonsoolis ilutseb 10,25tollise mõõduga näidikutepaneel, kust saab endale meelepärast lugulaulu valida, uurida hiljem auto kütusekulu ning saata korda muid meeliülendavaid veebipõhiseid imesid wifi kaasabil.

Kõige põnevama avastuse teen mahukat kindalaegast uurides – sealt leian lumehelbemärgiga regulaatori, mis võimaldab joogid-söögid kenasti jahedasse susata. Kindalaegas ise saab ka eraldi kuldse tähega aukirja ruumikuse eest: pane või kolm kapsapead ja pool kotti porgandeid sinna jahedasse.

Rahvaauto Škoda Octavia hind algab üsnagi mõistlikust 15 500 eurost ning kogu olemus meelitab viisaka lihtsusega. Foto: STEN SANG

Suguseltsi au ja uhkus

Auto välimus mõjub elegantselt. Suguvõsa kokkutulekule võib sellega igati soliidselt saabuda ning jätkata juttu heast elujärjest ja peagi ees ootavast Maldiivide reisist. Kahenädalasest. Tagaistmele on mugav paigutada koos turvatooliga peenikest peret ja ka mitte nii peenikesi kaasreisijaid – ruumi jagub mõlemale sihtrühmale piisavalt. Masina uksed on mõnusad suured ning see tingib sõidukisse hõlpsa sisenemise ja väljumise. Ei mingit külg ja pea ees ukerdamist ja hiljem kolmekesi tädi Eleonoore väljasikutamist. Tädi saab täiesti omal jalal välja ning tunda end tõelise leedina.

Для души – midagi hingele

Tavapäraselt viin prooviauto tuuritama kruusale ning elamuse suurendamiseks lasen kurvides akna alla. Reibas kividelend põhja all teeb meele heaks ja masinatunnetus on super, nagu teine nahk minu enda oma peal. Akent on kõrvale meeldiv alla liigutada ka kiirendamise ajal, rahvaauto teeb parajalt tigedat möiratust ning lajatab piraka portsu uhkustunnet juhi hinge. Nagu traavel oleks saduldatud jalge vahele ning üks õige kauboi ongi oma käbeda ratsu üle uhke. Kõik kiiremad ringid teen suletud alal ning kaasliiklejaid sel ajal proovisõidu lähedal ei viibi. Turvalisus on oluline proovisõidu korraldajale ja auto sõiduks väljastanud Tartu Aasta Auto esinduse meeskonnale.

 

Lõpp hea, kõik hea

Linnaliikluses manööverdades on Škoda Octavia käbe ning kabariiditunnetus tuleb kiirelt. Kohati muutun ise selliseks reavahetajaks ja „sõelujaks”, nagu ma neid sarjan ja labiilseteks tituleerin, kui oma isikliku auto roolis kiirusega natuke üle 43 kulgen. Sõbra ristmikult Turu tänava poole liikudes saan tõsiselt proovile panna auto manööverdamisvõimed, sest üks päevinäinud neljarattaline otsustab kõrvalteelt peateele ette kärutada. Kiire põige paremale päästab päeva ning linnaliiklust valesti hinnanud papi saab rahus oma popsuva autoga Emexi vanametalli kokkuostu poole liikuda.

Kes teab, ehk lähebki oma tossutava uunikumiga viimast ringi tegema ja uue auto sissemaksuraha nõutama? 

  1. Otsusta täna, aga kasuta homme
  2. Lustisõit Eesti number kahega – õndsalt nagu vanajumal pilvepiiril!
  3. Ärge unustage ajutist töötajat pärast lepingu lõppemist tööle!
  4. Nii see maailm ringi käib
  5. Kas oluline on kvaliteet või kvantiteet?
  6. Isegi loodus ja haigus taltuvad paksu rahakoti ees
  7. Üksi kaugele ei jõua
  8. Kõik on valikute küsimus
  9. Võrukese arvamus uuest pargist
  10. Palun rohkem inimlikkust!
  11. Emaks olemist ei saa raamidesse suruda
  12. Teiste järelt koristamine on uus trend
  13. Saiake või porgand?
  14. Tükk tühja maad, mida keegi ei vaja
  15. Karm reaalsus ja äärmuslikud abinõud
  16. Kas meil EKREta on veel lootust?
  17. Enne kui jooksed, tasub alati mõelda, kelle järel, milleks ja kas ikka
  18. KIRJAD 85 aastat tagasi toimus ebaseaduslik relvastatud riigipööre
  19. ARVAMUS Uus Rõuge vald peab võitlema nii uute kui ka vanade probleemidega
  20. ARVAMUS Möödunud riigikogu valimistest

Lehekülg 131 / 325

  • 126
  • 127
  • 128
  • 129
  • 130
  • 131
  • 132
  • 133
  • 134
  • 135

 


 

VIIMATI LISATUD

Palgatabeli tippu kuulumiseks tuleb Eestis teenida vähemalt 3857 eurot

23.10.2025 EESTI ELU

Tüdrukud hakkavad e-sigaretti tarvitama poistest varem

23.10.2025 EESTI ELU

More from this category

 

  • 1
  • 2
  • 3
Prev Next

JUHTKIRI Valimised möödas, dialoog kestab

21-10-2025ARVAMUS

Rahva hääl … või rahva häälestus?

17-10-2025ARVAMUS

JUHTKIRI Meie kodu muutub koos teiega

17-10-2025ARVAMUS

JUHTKIRI Kohalike valimiste virvarris tuleb otsida mõistuse ja südametunnistuse tasakaalu

14-10-2025ARVAMUS

Liisa Pakosta  justiits- ja digiminister FOTO: Aigar Nagel

Nõusolekuseadus teeb piiri selgeks – ilma „jah”-ita ei seksi

10-10-2025ARVAMUS

JUHTKIRI Koolitoit ehk soe taldrikutäis väärikust

10-10-2025ARVAMUS

JUHTKIRI Kolm minutit

07-10-2025ARVAMUS

Sügisene saagikoristus piiripunktis

03-10-2025ARVAMUS

JUHTKIRI Kui suurtükid pauguvad ja autod juurduvad

03-10-2025ARVAMUS

JUHTKIRI Meelelahutus eelarve piirides

30-09-2025ARVAMUS

JUHTKIRI 12 minutit

2 kommentaari23-09-2025ARVAMUS

JUHTKIRI Jaht õiglusele

19-09-2025ARVAMUS

JUHTKIRI Sündide vähenemine seab küsimärgi alla tuleviku

16-09-2025ARVAMUS

Mu koduke on tilluke …

13-09-2025ARVAMUS

JUHTKIRI Turvalisus ei tohi jääda investeeringute kõrvalproduktiks

09-09-2025ARVAMUS

JUHTKIRI 2 = 3

02-09-2025ARVAMUS

JUHTKIRI Kui faktid kõiguvad ja taevast kukub rauda

29-08-2025ARVAMUS

JUHTKIRI Võru sünnipäev ja sügise proovikivid

26-08-2025ARVAMUS

JUHTKIRI Kuhu varjuda?

22-08-2025ARVAMUS

JUHTKIRI Kelle Eesti?

20-08-2025ARVAMUS

Iseseisvuse taastamise ajalootähistest

20-08-2025ARVAMUS

Miks ma andsin allkirja toidu käibemaksu alandamise poolt?

12-08-2025ARVAMUS

JUHTKIRI Mis saab siis kui aus töö enam ei toida?

08-08-2025ARVAMUS

JUHTKIRI Kuhu pöörduda tervisemurega, kui EMOsse ei mahu ja perearst on kadunud?

05-08-2025ARVAMUS

JUHTKIRI Vaikne sõda taevas

02-08-2025ARVAMUS

JUHTKIRI Poeskäik kui teadus

29-07-2025ARVAMUS

JUHTKIRI Suvepuhkus toob rõõmu ja tühja külmkapi

22-07-2025ARVAMUS

JUHTKIRI Vabaduse sümbol või luksuskaup?

15-07-2025ARVAMUS

JUHTKIRI Euroopa meister toidulauamaksus

01-07-2025ARVAMUS

Enn Tupp: Võidupüha mõtisklus

21-06-2025ARVAMUS

JUHTKIRI Kelle Eesti?

21-06-2025ARVAMUS

JUHTKIRI Kas sularahavabadus on vabadus?

17-06-2025ARVAMUS

JUHTKIRI Täiskohaga tööl, poole kohaga elus

13-06-2025ARVAMUS

JUHTKIRI Espresso efekt

22-05-2025ARVAMUS

JUHTKIRI Helikopterseadus?

06-05-2025ARVAMUS

JUHTKIRI Kes nõelub tervisekassa rahakoti augud?

1 kommentaar22-04-2025ARVAMUS


 

ENIMLOETUD

Võru linnas võitis valimised SDE

19.10.20252 kommentaari

FOTOD Võru Cristella ja Embach püstitavad hiiglasuure ja ulmelise robotlao te…

21.10.2025

Võru vallas võitis valimised VL Ühtse Valla Eest

19.10.2025

Rõuge vallas võitis Valimisliit Koduvalla heaks

19.10.2025

Võru vallas kaldus 64-aastane mees Mini Cooperiga vastassuunavööndisse ja põr…

21.10.2025

Kauplused jäid Jüri tänava teelõigu remondiga piiramisrõngasse. Kõige rohkem kannatas Rimi supermarket, kuhu ühel päeval sõidukiga ligi ei saanudki. Foto on tehtud 10. oktoobri ennelõunal, mil tänav oli liikluseks juba avatud, kuid mõningased tööd veel jätkusid. Foto: Aigar Nagel

Teelõigu sulgemine röövis kaupluselt neljandiku käibest

17.10.20252 kommentaari

FOTOD Tsenter 10. Uus juht, kindel siht

18.10.2025

Euroopa Liit kiitis heaks 17-aastasele juhiloa andmise

21.10.2025

Väikse saapa ümbersõidutee Saatses sai valmis

22.10.2025

Antsla vallas võitis Valimisliit Kindel Tulevik

19.10.2025

Setomaal võitis Valimisliit Ühtne Setomaa

19.10.2025

Kauaoodatud Karja tänava rekonstrueerimistööd algasid 20. oktoobril freesimisega. Foto: Aigar Nagel

Algas Karja tänava remont, mis toob kaasa mitmesuguseid liikluspiiranguid

21.10.2025

E-hääletamine on lõppenud: kogunes 272 206 e-häält

19.10.2025

  

 

  • AVALEHT
  • 👉🏻SISENE👈🏻
    • Parooli taastamine
  • DIGILEHT
  • PDF
  • KUULUTUSED
  • TELLIMINE
  • TOIMETUS
  • OTSI
  • REKLAAM
    • Paberlehe reklaami hinnakiri
    • Ühisreklaam
    • Tingimused paberlehe reklaamidele
    • Sotsiaalmeedia reklaam
    • Internetireklaami mõõdud
    • Tingimused Bännerile
    • Milline Bänner oleks parim
  • PILDIGALERII
  • Kõik uudised
    • UUDISED
    • ELU JA KULTUUR
    • ARVAMUS
    • EESTI ELU
    • Võru linna ja Linnavolikogu istungid
    • KRIMI
    • GALERIID
    • EESTI UUDISED
    • Põlva
    • SPORT
  • SISUTURUNDUS
  • TV KAVA
  • TARK TEE
  • Telli Uudiskiri
  • Sildid