EESTI UUDISED BNS

Riigikontroll: kõrghariduse rahastamises on palju ebaselget

Riigikontroll leiab auditiaruandes, et haridus- ja teadusministeerium pole senini suutnud edukalt kasutada tulemusnäitajaid kõrgkoolide rahastamisel, kuid sellele vaatamata soovib taas minna üle tulemusnäitajatel põhinevale rahastamismudelile.

Riigikontroll auditeeris viimati kõrghariduse rahastamise korraldust 2008. aastal ning juhtis haridus- ja teadusministeeriumi (HTM) tähelepanu sellele, et riikliku koolitustellimuse põhine rahastamissüsteem tegelikkuses ei tööta ehk ülikoolid ei saa tagada ette nähtud arvul lõpetajaid, teatas riigikontroll BNS-ile.

10. mail 2012 võttis riigikogu vastu uue ülikooliseaduse, rakenduskõrgkooliseaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse, millega oluliselt muudetakse senist kõrghariduse rahastamise korda ning riiklik koolitustellimus asendatakse tulemusnäitajatel põhineva tegevustoetusega. Iseenesest on muudatused vajalikud, kuid riigikontroll näeb nende rakendamisel mitmeid probleeme.

Siiani puudub HTM-il edukas kogemus, kuidas paljude tulemusnäitajate alusel kõrgharidusele raha jagada, mistõttu on keeruline hinnata, kuidas ministeerium sellega toime tuleb. Pealegi on uue korra rakendamiseks jäänud aeg niivõrd lühike, et pole võimalik uut rahastamismudelit katsetada.

Kõiki uues ülikooliseaduses toodud tulemusnäitajaid ei ole võimalik tegelikkuses piisava kindlusega hinnata. Endiselt on ebaselge, kas ja kuidas hakkab riik reguleerima, kui palju mingi eriala spetsialistide koolitust tellida. Pealegi on ülikoolidele lubatud miljoneid eurosid lisaraha juba enne, kui mingites tulemusnäitajates üldse kokku lepitakse. Seetõttu näeb riigikontroll ohtu, et uus rahastamissüsteem toob küll suurema halduskoormuse nii kõrgkoolidele kui ka ministeeriumile, kuid see on läbipaistmatu ega pruugi kaasa aidata sisulistele muudatustele kõrghariduses.

Riigikontrolli tulemusauditi osakonna peakontrolör Tarmo Olgo nentis, et kõrgharidust ootavad ees huvitavad ajad.

„Kõrgharidusreformi võiks praegu võrrelda hoonega, mida püstitatama hakates pole tehniline lahendus paigas. Uus ülikooliseadus võeti küll vastu, kuid uue rahastamismudeli täpset sisu ei ole haridus- ja teadusministeerium siiani avalikkusele tutvustanud ning seda alles töötatakse välja. Minu varasemad kogemused näitavad, et hästi toimiva tulemusjuhtimissüsteemi arendamine võtab aastaid, kuid kõrgkoolide tulemusrahastamine peaks rakenduma juba järgmisel aastal,“ sõnas ta.

Samuti leidis Riigikontroll, et avalik-õiguslike ülikoolide finantstervis on praegu rahuldav ja majandamisega tullakse üldiselt hästi toime, kuid tulevik on ebakindel, sest pole selge uue rahastamiskorra mõju ülikoolide tuludele.

Kui praegu moodustavad tulud riiklikust koolitustellimusest suurematel ülikoolidel 30 protsenti tuludest, siis tulevikus peaks see osatähtsus eeldatavasti kasvama. Suurimad finantsriskid peituvad tulevikus aga investeeringutest tulenevates majandus- ja amortisatsioonikulude kasvus ning kasvavas palgasurves.

Lõpetajate hulk ei sõltu ainult ülikoolide tööst ning üksnes lõpetajate arvu alusel raha jagamine võib kaasa tuua õppekvaliteedi languse. Kõrgkoolide rahastamine tegelikult ei sõltunudki sellest, kas riik sai kokkulepitud hulgal lõpetajaid.

Kuna riikliku koolitustellimuse põhine rahastamissüsteem tegelikkuses ei tööta, oli HTM sunnitud kõrghariduse rahastamissüsteemi muutma. Alates 2009. aastast püüdis ministeerium probleemi lahendada, sõlmides kõrgkoolidega tulemuslepingud, milles lisaks lõpetajate arvule plaaniti kokku leppida ka muudes tulemusnäitajates.

2012. aastal uuesti kõrghariduse rahastamist auditeerides pidi riigikontroll tõdema, et olukord pole paranenud. HTM ei ole seadnud kõrgkoolidele rahastamisel muid tulemusnäitajaid peale lõpetajate arvu. Rahastamine on jätkunud väljakujunenud rutiini alusel. Rahastamist ei korrigeeritud vaatamata sellele, et kõrgkoolid polnud suutnud täita nendega sõlmitud tulemuslepinguid.

Samas jätsid kõrgkoolid ainuüksi 2008/2009. õppeaastal täitmata riiklikku koolitustellimust enam kui 20,9 miljoni euro eest. Kõige suuremad probleemid riikliku koolitustellimuse täitmisega on just riigile prioriteetsetes valdkondades: loodus- ja täppisteadused ning tehnika, tootmise ja ehituse valdkonnas.

Riigikontrolli haridusvaldkonna auditijuht Külli Nõmm nentis, et võrreldes varasemate aastatega on siiski olukord paranenud ning rõõmu teeb edasiminek doktoriõppes, kus 2008/2009. õppeaastal suudeti koos riigieelarvevälise õppe lõpetanutega täita riiklikku koolitustellimust 68 protsendi ulatuses.

Taavi Rõivas: loodetavasti riigikogu mõistab võetud vastutust

Riigikogu Euroopa Liidu (EL) asjade komisjoni esimees Taavi Rõivas avaldas lootust, et riigikogu mõistab vastutust, mis kaasneb Euroopa stabiilsusmehhanismi (ESM) kiireloomuliste otsuste menetlemisega ning on vajadusel valmis kiiresti reageerima.

Kommenteerides riigikogu rahanduskomisjoni teisipäevast otsust anda riigikogu täiskogule rohkem pädevust märkis Rõivas, et tegemist on kompromissotsusega, mis on paljuski vastutulek opositsiooni soovidele.

"Sellega kaasneb see, et Eesti parlament on üks kõige rohkem ESM-i otsustesse sekkuvatest parlamentidest kogu eurotsoonis. See iseenesest on igati auväärne, aga sellega kaasneb mõistagi tohutu vastutus ja ma väga loodan, et kõik mu kolleegid mõistavad, et sellega kaasneb vajadus teatud juhtudel otsuseid langetada mitte päevade, vaid isegi tundide jooksul," kommenteeris Rõivas BNS-ile.

"Ma loodan, et kõik fraktsioonid, kes seda kiireloomulisust on taotlenud, sealhulgas mõlemad opositsiooni fraktsioonid, annavad endale aru, et seda soovides võtavad nad endale ka moraalse kohustuse väga lühikese etteteatamise peale kokku tulla," lisas Rõivas.

Rõivase sõnul ei ole see ainult parlamendi õigus neid otsuseid kiireloomuliselt arutada, vaid ka väga suur vastutus, et jõuda kiirmenetluse raames mitte ainult kokkutulemuseni, vaid ka otsuseni.

Ta lisas, et selleks, et kiireloomuliste otsuste vastuvõtmine täiskogus üldse võimalik oleks, tuleb kindlasti ette näha ühe lugemise võimalus.

"[Riigikogu rahanduskomisjoni] arutelu kõige täpsem kokkuvõte on see, et otsisime kõikdes punktides kompromisse, otsisime koalitsiooni ja opositsiooni omavahelist mõistmist. Me toetasime päris mitut opositsiooni ettepanekut," selgitas EL-i asjade komisjoni esimees.

Rõivas lisas, et enamikes küsimustes kas leiti konsensus või ei läinud hääled koalitsiooni ja opositsiooni piiri mööda.

Rõivase sõnul ei näe ta enam ühtegi põhjust miks riigikogu ei peaks neljapäeval ESM-i asutamislepingu ratifitseerimise ja rakendamise eelnõu vastu võtma. "Ma ei näe ühtegi alles jäänud põhjust peale seda, kui me oleme teinud rahanduskomisjonis sedavõrd pika ja põhjaliku töö, et leida kompromisse, et leida ka mõistmist opositsiooniga."

"Mul on väga raske näha põhjust, miks ka mõni opositsiooni saadik võiks selle eelnõu vastu hääletada, väga paljudele nende taotlustele on vastu tuldud. Kõige olulisemale, mis tähendab riigikogu oluliselt suuremat rolli, see sai rahanduskomisjoni toetuse ja ma usun, et see saab ka suure saali toetuse," nentis ta.

Kui need muudatused sisse hääletatakse, siis on Rõivase hinnangul väga raske näha põhjust, miks nii sotsiaaldemokraadid kui ka keskerakondalsed peaksid sellele vastu hääletama, kuna asjad mida nad ise taotlesid, on leidnud toetust.

Riigikogu rahanduskomisjon arutas  teisipäeval viietunnisel istungil muudatusettepanekuid ESM-i asutamislepingu ratifitseerimise ja rakendamise seaduse eelnõule. Rahanduskomisjoni esimehe Sven Sesteri sõnul suurendas komisjon läbi eelnõu muudatuste oluliselt riigikogu pädevust tuues ka kiiret otsustamist vajavad vastastikuse mõistmise memorandumite ja nende muudatuste kavandite heakskiitmise täiskogusse.

Eelnõu teine lugemine on kavas riigikogu erakorralisel istungjärgul neljapäeval ning kui teine lugemine lõpetatakse siis ka kolmas lugemine samal päeval.

Ehitusmahud kasvasid teises kvartalis aastaga ligi kolmandiku

Statistikaameti teatel ehitasid Eesti ehitusettevõtted 2012. aasta teises kvartalis eelmise aasta sama kvartaliga võrreldes Eestis ja välisriikides kokku 30 protsenti rohkem, Eestis suurenes ehitustegevus 31 protsenti.

Teises kvartalis ehitati omal jõul 527 miljoni euro eest, sellest hooneid 313 miljoni ja rajatisi 214 miljoni euro eest. 2011. aasta sama kvartaliga võrreldes suurenes hoonete ehitamine püsivhindades 31 protsenti ja rajatiste ehitamine 28 protsenti.

Jätkuvalt veavad ehitusturu kasvu hoonete remondi- ja rekonstrueerimistööd ning taristuobjektide ehitus, märkis amet oma teates.

Välisturul tegutsevate Eesti ehitusettevõtete ehitusmaht suurenes tänavu teises kvartalis 2011. aasta teise kvartaliga a võrreldes 22 protsenti. Sealne kasv tulenes ainult hooneehitustöödest. Välisriikidesse tehtud ehitusmahu osatähtsus kogu ehitusmahus oli tänavu teises kvartalis 11 protsenti.

Ehitisregistri andmetel lubati 2012. aasta teises kvartalis kasutusse 379 uut eluruumi, mis on ligikaudu sama palju kui eelmise aasta samal perioodil. Suurem osa valminud eluruumidest asus ühepere-, kahepere- või ridaelamus. Enim valmis uusi eluruume Tallinna lähiümbruse valdades.

Turul on endiselt ruumi uutele hea asukohaga kvaliteetsetele elamispindadele, märkis statistikaamet.

2012. aasta teises kvartalis väljastati ehitusluba 734 eluruumi ehitamiseks, mis ületab nii eelmises kvartalis kui ka möödunud aasta teises kvartalis ehitusloa saanud eluruumide arvu. Eelistatuim elamutüüp oli ühepereelamu.

Teises kvartalis lubati kasutusse 205 mitteelamut kasuliku pinnaga 109 700 ruutmeetrit. Enim lisandus uut kaubandus-, tööstus-, põllumajandus- ja laohoonepinda. 2011. aasta teise kvartaliga võrreldes suurenes nii kasutusse lubatud mitteelamute pind kui ka kubatuur.

Jürgen Ligi: hea, et ESM-iga seonduv regulatsioon tuleb üldisem

Jürgen LigiRahanduminister Jürgen Ligi sõnul on tal heameel, et riigikogu Euroopa stabiilsusmehhanismi (ESM) käsitluses ei jõudnud selleni, et "Eesti riiki rajatakse tillukese ESM-i ümber", vaid regulatsioon tehakse üldisem.

"Mul on hea meel, et üldine ülepingutus ESM-i käsitluses ei jõudnud selleni, et Eesti riiki rajatakse tillukese ESM-i ümber, vaid regulatsioon tehakse üldisem, kasutatav muudelgi juhtudel, mida meiegi arvates vahel vaja on," kommenteeris Ligi BNS-ile.

Ent ka üldisem kiire protseduur tähendab rahandusministri hinnangul riigikogule uut töökultuuri, mida ta seni ei tunne. "See on obstruktsiooni keeld, tõhusamad komisjoniistungid ja kogunemine mistahes aastaajal ilma viivituseta, mitte nagu juhtus ESM-i ratifitseerimisega."

Ühlasi märkis Ligi, et Eestil pole veel muud kui Euroopa finantsstabiilusfondi  (EFSF) praktika, ent arvame, et kõik väga kiired otsused on ka konfidentsiaalsed. "Mistõttu selle ajalise kriteeriumi võibki praeguse teadmise järgi kõrvale jätta – konfidentsiaalsusargument kehtib ikka."

"Me suutsime vältida ESM-i sissekirjutamist nii kodukorda kui riigieelarve raamseadusse - konkreetse isiku mainimine erandina on meie õiguspraktikas sobimatu," lisas Ligi.

Riigikogu rahanduskomisjon arutas  teisipäeval viietunnisel istungil muudatusettepanekuid ESM-i asutamislepingu ratifitseerimise ja rakendamise seaduse eelnõule. Rahanduskomisjoni esimehe Sven Sesteri sõnul suurendas komisjon läbi eelnõu muudatuste oluliselt riigikogu pädevust tuues ka kiiret otsustamist vajavad vastastikuse mõistmise memorandumite ja nende muudatuste kavandite heakskiitmise täiskogusse.

Eelnõu teine lugemine on kavas riigikogu erakorralisel istungjärgul neljapäeval ning kui teine lugemine lõpetatakse siis ka kolmas lugemine samal päeval.

Tarbijakaitseamet lisas veebipoe Quum.eu musta nimekirja

Foto: internetTarbijakaitseamet lisas musta nimekirja kosmeetikatoodetega kaupleva veebipoe Quum.eu, mille kohta on amet saanud tänavu kokku 96 kaebust, neist 91 viimase kolme kuu jooksul.

Kaebuste peapõhjuseks on see, et pood ei suuda tarbijatele tellitud kaupa tähtajaks kohale toimetada ning viivitab raha tagastamisega, teatas tarbijakaitseameti pressiesindaja BNS-ile.

Ameti sekkumisel on osa tarbijatest siiski raha või tellitud kauba kätte saanud. Samas osutab suur ametisse jõudev kaebuste arv sellele, et veebipoel on raskusi tarbijate ees võetud kohustuste täitmisega.

Kuna ettevõte jätkab probleemidest hoolimata aktiivset reklaamitegevust, otsustas amet e-poe lisada oma musta nimekirja. Must nimekiri aitab tarbijatel kontrollida kauplejate tausta. E-kauplejate musta nimekirja ja selle koostamise korraga saab tutvuda veebiaadressil http://www.tarbijakaitseamet.ee/index.php?id=14897

Piirivalvurid tabasid Narva jõe kõrkjatest salakaubavedaja

Pühapäeva öösel leidsid piirivalvurid Narva jõe kaldalt 80 000 sigaretti ja tabasid kõrkjatest salakaupa üle piiri toimetanud mehe.

Ööl vastu 26. augustit avastas Narva-Jõesuu kordoni juhtimispunkti radarivaatleja, et Narva jõel toimub tundmatu objekti ebaseaduslik piiriületus Venemaalt Eestisse, teatas Ida prefektuuri pressiesindaja BNS-ile. Kohale jõudnud piirivalvepatrull avastas kõrkjatest kaheksa musta kilekotti pakitud kasti ja ujumislestad. Kastide avamisel selgus, et üle piiri oli toimetatud Vene maksumärkidega 80 000 suitsu.

Piirkonnas korraldatud otsingute tulemusena avastati kõrkjatesse varjunud kalipsosse riietunud 27-aastane mees.

Kinnipeetu viidi Narva-Jõesuu kordonisse ja tema suhtes algatati väärteomenetlus riigipiiri ebaseadusliku ületuse paragrahvi alusel.

Salakaup anti üle Ida maksu- ja tollikeskuse ametnikele.


 


 


 

VIIMATI LISATUD


 


 


 

  

 

20 PÄEVA ENIMLOETUD