EESTI UUDISED BNS

Valitsus ei toetanud SDE lapsetoetuse tõstmise kava

pilt on illustratiivneValitsus ei toetanud neljapäeval Sotsiaaldemokraatliku Erakonna (SDE) eelnõu, millega kehtestaks kõigile lastele lapsetoetuse suuruseks kuuekordne lapsetoetuse määr.

Eelnõu ei toetanud ka sotsiaal- ja rahandusministeerium, kes tegid valitsusele ettepaneku eelnõud mitte toetada, teatas valitsuse pressiesindaja BNS-ile.

Kehtiva seaduse kohaselt makstakse lapsetoetust pere esimese ja teise lapse kohta kahekordses lapsetoetuse määras, kolmanda ja iga järgmise lapse kohta kuuekordses lapsetoetuse määras, selgub valitsuse istungi päevakorrast. Lapsetoetuse määr kehtestatakse igaks eelarveaastaks riigieelarvega. 2012. aastal on lapsetoetuse määr 9,59 eurot kuus. Eelnõu rakendamine suurendaks riigi kulusid 109 miljoni euro võrra aastas.

Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsiooni poolt mullu 14. aprillil algatatud samasisulist eelnõu valitsus ei toetatud. Sotsiaalministeerium ja rahandusministeerium teevad valitsusele ettepaneku mitte toeta ka seda eelnõu, kuna eelnõu seletuskirjas ei ole välja toodud lisakulu katteallikaid.

Sotsiaalministeeriumil ei ole võimalik katta 109 miljoni euro suurust iga-aastast lisakulu. Ka eelnõu mõjud on analüüsimata. Seletuskirjas on nimetatud vaid asjaolu, et seadusemuudatus puudutab 166 000 Eesti pere majanduslikku toimetulekut.

Samas ei ole ministeeriumite sõnul seletuskirjas mõjuanalüüsi, kui palju väheneb lastega perede vaesusrisk ning kuidas eelnõu mõjutab selliseid spetsiifilisi gruppe nagu ühe vanemaga kasvavad lapsed, lasterikkad pered ja teised suuremas vaesusriskis olevad pered.

Valitsuse arvamus tuleb esitada sotsiaalkomisjonile 13. septembriks.

Alkoholiaktsiis tõuseb järgmisel neljal aastal viis protsenti aastas

Valitsus kiitis neljapäeval heaks alkoholi-, tubaka-, kütuse-, ja elektriaktsiisi seaduse muutmise seaduse eelnõu, millega tõstetakse ajavahemikus 2013-2016 alkoholiaktsiisi viis protsenti aastas.

Rahandusminister Jürgen Ligi ütles neljapäevasel valitsuse pressikonverentsil, et aktsiisi etapiliviisiline hinnatõstmine on hea, kuna niimoodi on kõige paremini kontrollitav salaturg, tootjad saavad oma tegevust paremini planeerida ja kindlasti on niimoodi kergem ka tarbijal, kuigi tarbija huvi ei ole asjas see kõige domineerivam.

Rahandusminister tõi välja, et kuigi alkoholiaktsiisi üks eesmärk on raha kogumine riigieelarvesse, siis teine eesmärk on ka alkoholi kättesaadavuse piiramine. "Tuleb meenutada ka seda, et alkoholi kättesaadavus ei tohi ajas paraneda, nagu ta on ajas paraku paranenud. Alkoholi tootjad ei ole selle eest suurt tänu öelnud," rääkis ta.

Ligi ütles pressikonverentsil, et alates 1996. aastast on alkoholi kättesaadavus paranenud üle kahe korra. "Kui vaatame tulusid, kui vaatame alkoholi hinda ja alkoholi aktsiisi, siis üle kahe korra on viinapudeli kättesaadavus paranenud, ka seniseid maksutõuse arvestades," sõnas ta.

Inimeste sissetulekud on ministri sõnul 1996. aastast kasvanud umbes 4,35 korda ja selle aja jooskul on alkoholi aktsiisi tõstetud kuskil 60 protsenti. "Alkohol on läinud ajas odavamaks, mitte kallimaks," ütles Ligi. Ta lisas, et praeguse prognoosi kohaselt kasvavad palgatulud kiiremini kui aktsiis.

Minister selgitas, et viieprotsendiline aktsiisitõus ei tähenda viieprotsendilist alkoholi hinnatõusu. "Õlle puhul tähendab see ühte protsenti hinnatõusu, vein kallineb 0,5-0,6 protsenti, viin kolm protsenti - nominaalsissetulekud kasvavad aga kindlasti kiiremini kui see hinnatõus on."

"Kui nüüd arvatakse, et riik saab rikkaks, siis prognoosime tuleval aastal lisatuluks seitse miljonit eurot, see ei ole väike raha, aga see on ainult 0,16 protsenti maksutuludest, nii et selle rahaga nüüd ilma ka ei tee," rääkis rahandusminister.

Ligi rõhutas ka, et alkoholi aktsiisi tõstmise näol ei ole tegemist 2013. aasta eelarvevaidlusega seotud maksutõusuga, vaid varem kokkulepituga.

Muudatus suurendab riigieelarve tulusid ning tagab alkoholi hinnatõusu samas tempos üldise hinnatõusuga, et alkoholi kättesaadavus ei suureneks, teatas rahandusministeerium.

Eeldusel, et alkoholi omahind jääb samaks, tõuseb muudatuse tulemusena uuel aastal alkoholi toote hind keskmiselt 0,6 – 3 protsenti.

Aktsiisimäärade tõstmise pikaajaline plaan aitab tootjal oma tegevust paremini planeerida. Lisaks on aktsiisimäära ühtlase ja minimaalse tõusu mõju salaturu kasvule väiksem võrreldes aktsiisimäära tõstmisega harvemini ja suuremas ulatuses, märkis ministeerium.

Hinnanguliselt suurenevad alkoholiaktsiisi tõstmise tulemusena riigieelarve kassapõhised maksutulud seitse miljonit eurot tuleval aastal, 22 miljonit eurot 2014. aastal, 40 miljonit eurot 2015. aastal ning 60 miljonit eurot 2016. aastal.

Seaduse jõustumine on kavandatud 1. jaanuariks 2013. aastal.

Alkoholitootja Altia Eesti teatas, et nõustub valitsuse seisukohaga, et alkoholi aktsiisimäärade tõstmise pikaajaline kava aitab tootjatel oma tegevust paremini planeerida. Siiski võiks alkoholiaktsiis tõusta mitte aasta algusest, vaid 1. veebruarist ning lahja alkoholi nagu õlu, siider ja kokteilijoogid aktsiis võiks muutuda rohkem kui kangel alkoholil ja veinidel. Lisaks tasub riigil kaaluda alkoholi surrogaatide maksustamist, märkis ettevõte.

Altia Eesti AS-i juhatuse liikme Kristel Metsa sõnul suurenevad kõikide alkoholitoodete aktsiisimäärad 2016. aastaks ligi 21,6 protsenti ning selline märkimisväärne tõus ei tohi anda alust illegaalse ja piiriülese alkoholikaubanduse kasvule. "Vastasel juhul võib salaviina praegune 25-protsendiline turuosa tõusta kuni 40 protsendini viinaturust, mis tähendab saamata jäävat maksutulu," märkis Mets.

Veebruarist võiks tõusta aktsiisid põhjusel, et aastalõppudega kaasneb nagunii kõrgem tootmise ja müügi surve. Altia Eesti on erialaliitude kaudu esitanud rahandusministeeriumile omapoolsed ettepanekud aktsiisipoliitika osas.

Altia Eesti AS on Soome suurima alkoholifirma Altia Corporation tütarettevõte. Ettevõte maksis 2011. aastal 33,2 miljoni eurose müügitulu pealt riigile aktsiisi 20,4 miljonit eurot.

Teise kvartali vabade ametikohtade arv kasvas aastaga 29 protsenti

Statistikaameti teatel oli Eesti ettevõtetes, asutustes ja organisatsioonides 2012. aasta teises kvartalis üle 8100 vaba ametikoha ning nende arv kasvas eelmise aasta sama ajaga võrreldes 29 protsenti.

Võrreldes eelmise aasta sama kvartaliga on vabade ametikohtade arv pärast 2008. ja 2009. aasta langust kasvanud alates 2010. aasta teisest kvartalist.

Vabade ametikohtade määr oli teises kvartalis 1,6 protsenti. Vabade ametikohtade määr on vabade ametikohtade osatähtsus ametikohtade koguarvus, hõivatud ja vabade ametikohtade summa.

Kõige kõrgem vabade ametikohtade määr oli teist kvartalit järjest info ja side tegevusalal, kus see oli 3,3protsenti, ning kõige madalam põllumajanduse, metsamajanduse ja kalapüügi tegevusalal, kus see oli 0,6 protsenti.

Võrreldes eelmise aasta teise kvartaliga tõusis vabade ametikohtade määr kõige kiiremini majutuse ja toitlustuse tegevusalal ning elektrienergia, gaasi, auru ja konditsioneeritud õhuga varustamise tegevusalal, kummaski 1,5 protsendipunkti.

Suurim vabade ametikohtade arvu kasv oli majutuses ja toitlustuses, kus vabu ametikohti oli 2011. aasta teise kvartaliga võrreldes üle kahe korra rohkem.

Vabadest ametikohtadest 27 protsenti oli avalikus sektoris ja 73 protsenti erasektoris. Avalikus sektoris oli vabade ametikohtade määr 1,5 ja erasektoris 1,6 protsenti. Avaliku sektori alla kuuluvad ka riigi ja kohaliku omavalitsuse omanduses olevad äriühingud.

Selle aasta esimeses kvartalis võeti tööle ja lahkus töölt kokku (tööjõu käive) üle 58 300 töötaja. Tööjõu käive kasvas eelmise aasta sama perioodiga võrreldes 13,2 protsenti.

Vaba ametikoht on vastloodud, vaba või töötaja lahkumise tagajärjel vabaks saav tasustatav ametikoht, millele tööandja otsib aktiivselt sobivat kandidaati väljastpoolt ettevõtet, asutust või organisatsiooni.

Andmed põhinevad uuringul „Vabad ametikohad ja tööjõu liikumine”, mida statistikaamet korraldab alates 2005. aastast. 2012. aastal on valimis ligi 11 700 ettevõtet, asutust ja organisatsiooni.

Parteide rahastaja ootab sisekaitseakadeemiat oma krundile

Enne valimisi annetas Priit Kotkas poliitikutele raha ja ootab nüüd valitsuselt otsust sisekaitseakadeemia viimisest Narva külje alla, kirjutab Eesti Ekspress.

Siseminister Marko Pomerants (Isamaa ja Res Publica Liit) moodustas 2010. aasta aprillis Ida-Virumaa tegevuskava töörühma. Ainsa ettevõtjana kuulus sinna Priit Kotkas, kes arendas Vaivara vallas kinnisvaraprojekti Narva Futura. Septembris kiitis valitsus heaks Ida-Virumaa tegevuskava 2014. aastani. Selle kohaselt oli siseministeerium valmis kaaluma valitsemisala asutuste ümberpaigutamist Ida-Virumaale.

Oktoobris annetas Priit Kotkas IRL-ile umbes 13 000 eurot, jaanuaris 2011 annetas ta Sotsiaaldemokraatlikule Erakonnale (SDE) 6400 eurot ja Reformierakonnale 10 000 eurot. Pärast riigikogu valimisi koostas Narva Futura tutvustuse, mille kohaselt on uude arenduspiirkonda oodatud ka suuremad piirkondlikud ja üleriigilised õppeasutused. Kontaktisikuks oli Priit Kotkas.

2011. aasta aprillis sõlmisid IRL ja Reformierakond koalitsioonilepingu, milles lubati kaaluda uue sisekaitseakadeemia rajamist Ida-Virumaale. Maikuus valmisid Priit Kotkase tellimusel sisekaitseakadeemia Ida-Viru uue hoone eskiis ja asendiplaan. Juunis soovitas Vaivara vallavalitsus siseminister Ken-Marti Vaherile sisekaitseakadeemia jaoks Priit Kotkase arendust.

2012. aasta märtsis esitas siseministeerium valitsusele memo, mille järgi sisekaitseakadeemia ehitus Ida-Virumaale maksaks 100 miljonit eurot. Riigikontroll pidas plaani ebamõistlikuks.

IRL teatas otsusest, et sisekaitseakadeemia tuleb viia Ida-Virumaale, kolimist toetasid ka osa sotse ja reformierakondlasi. Valitsuse nõupidamisel toetasid kolimist IRL-i ja mõned Reformierakonna ministrid, vastu oli rahandusminister Jürgen Ligi (Reformierakond).

Valitsus otsustas akadeemia kolimise analüüsi jätkata, see peab valmima sügisel, kirjutab Eesti Ekspress.

Kontrollikomisjon pöördub Keskerakonna võlgade pärast prokuratuuri

Erakondade rahastamise järelevalve komisjon pöördub lähiajal prokuratuuri palvega uurida Keskerakonna suuri võlgnevusi partei kauaaegse koostööpartneri Paavo Pettai juhitava OÜ Midfieldi ees, kirjutab Postimehe võrguväljaanne.

Järelevalvekomisjoni esimees Ardo Ojasalu kinnitas Postimehele, et kiri saadetakse välja lähiajal, kuid ei soovinud täpsemaid kommentaare selle sisu kohta veel anda. Komisjoni eelmise koosoleku protokollis on vastava arutelu kohta käiv info kuulutatud asutusesiseseks kasutamiseks.

Juba augusti keskel saatis Keskerakonna peasekretär Priit Toobal komisjonile Keskerakonna ja Midfieldi suhete kohta selgitava kirja, kus märkis, et on teadlik, et komisjoni viimasel koosolekul oli erakonna pikaaegne kohustus OÜ Midfieldi ees üheks aruteluteemaks. Toobal rõhutas, et Keskerakonna kohustust Midfieldi ees ei ole kuidagi võimalik käsitleda laenu ega varjatud annetusena.

«Eesti Keskerakond käsitleb oma kohustust OÜ Midfield ees lühiajalise kohustusena, mis on kajastatud nii meie valimiskampaania kui ka majandusaasta aruannetes. Palun ka komisjonil käsitleda Eesti Keskerakonna kohustust OÜ Midfieldi ees lühiajalise kohustusena, mis vastavalt maksekokkuleppele 5. juuniks 2013 tasutakse,» ütles ta.

Ta selgitas, et Midfield teostas Keskerakonna valimiskampaaniat nii 2009. aasta juunis toimunud Euroopa Parlamendi valimistel, sama aasta oktoobris peetud kohalike volikogude valimistel kui ka 2011. aasta märtsis toimunud riigikogu valimistel. Kokku ulatus lepingute maht 974 000 euroni, millest 349 277 eurot on erakonnal seni tasumata.

Toobal märkis, et Keskerakond on oma kohustusi Midfieldi ees pidevalt jõudumööda vähendanud ning viimane makse tehti ettevõttele 2011. aasta novembris. Tema sõnul on Midfieldi juhatuse liikme Paavo Pettaiga sõlmitud maksekokkulepe, mille kohaselt jätkab erakond võlgnevuse tasumist tänavu detsembris.

Toobal viitas, et ka Pettai ise on komisjonile kinnitanud, et erakond alustab võlgnevuste tasumist 1. detsembril igakuiste 50 000 euro suuruste maksetega.

Eelmisel aastal vähendas Keskerakond Toobali sõnul oma kohustusi 724 191 euro võrra ning sel aastal on lühiajaliste kohustuse maht vähenenud ligi 560 000 eurot. Tema sõnul on Keskerakonna eesmärk saada oma kohustustest esimesel võimalusel priiks.

Ta märkis ka, et Keskerakond on Eesti ainus erakond, millele kuulub kinnisvara. «Kinnisvara omamine maandab palju riske erakonna majandus- ja finantstegevuses,» lisas Toobal.

Varem on erakondade rahastamise järelevalve komisjon saatnud Keskerakonna võlgnevusega seoses korduvalt järelepärimisi nii Midfieldile kui ka Tallinna linnavalitsusele. Muu hulgas on komisjon tundnud huvi, kas Tallinnas võimul oleva Keskerakonna võlgadel ning Midfieldi edukal osalemisel linna hangetel on seost.

Päästeamet tunnustas 78 inimest aumärgi ja tänukirjaga

Siseminister Ken-Marti Vaher ning päästeameti peadirektor Kalev Timberg tunnustasid kolmapäeval 78 inimest aumärkide ja tänukirjadega.

73 inimest said päästeteenistuse aumärgi ning viis inimest päästeameti peadirektori tänukirja, teatas ameti pressiesindaja.

Elupäästja medal anti 31 elupäästjale, nende seas seitsmele eraisikule, kes on päästnud inimeste elu. Medalisaajatest noorimad elupäästjad on 14-aastased Oleg Kiseljov ja Nikita Andrianov, kes päästsid uppumisohus kolmeaastase tüdruku.

Elupäästjat Maksim Melnitšenkot tunnustati elupäästmise eest kolmandat korda, varasemalt on Nõmme päästekomando vanempäästjat Melnitšenko saanud medali aastatel 2001 ja 2008.

Päästeteenistuse kuldrist annetati silmapaistvate teenete eest päästealal ja kauaaegse eeskujuliku teenistuse eest Põhja päästekeskuse teenistujale Anne-Ly Niliskile ning Eva Rinnele häirekeskusest. Lisaks tunnustati Anne-Ly Niliskit 45-aasta pikkuse töö eest staažimärgiga. Varem on Niliskit autasustatud päästeteenistuse hõberistiga 1999. aastal.

Keerukatel päästetöödel üles näidatud vapruse eest või teenete eest päästealal annetati päästeteenistuse hõberist kuuele inimesele ning päästeteenistuse medal 34 inimesele.


 


 


 


 


 


 

  

 

20 PÄEVA ENIMLOETUD